مدیر اداره نظام های پرداخت بانك مركزی اعلام كرد

چگونگی استفاده از چك الكترونیك

چگونگی استفاده از چك الكترونیك

مدیر اداره نظام های پرداخت بانك مركزی ضمن اعلام فرایند استفاده از چك الكترونیك، اظهار داشت: چك كاغذی حذف نخواهد شد اما اطلاعات كلیه چك هایی كه از آذرماه به بعد صادر می شوند، باید در سامانه صیاد ثبت گردد و اگر اطلاعات چك در سامانه ثبت نشود، برگه چك هیچ اعتباری نخواهد داشت.


به گزارش تولیدو به نقل از ایسنا، محمد بیگی در یک برنامه تلویزیونی به تشریح اقدامات بانک مرکزی برای ایجاد زیرساخت های لازم در جهت اجرای قانون جدید چک، بخصوص راه اندازی چک الکترونیک پرداخت.
وی در این برنامه اظهار داشت: چگونگی مهاجرت و تغییر رفتار و ذائقه مردم در استفاده از چک الکترونیک بسیار حائز اهمیت می باشد و مستلزم تدبیر و برنامه ریزی، تدریجی عمل کردن و همراهی رسانه ها و مردم برای فرهنگ سازی است.
به گفته بیگی در زمینه الکترونیک شدن چک، دو تکلیف اساسی به بانک مرکزی محول شده است؛ یک تکلیف در ارتباط با راه اندازی چک الکترونیک می شود و دیگری مبحث ثبت نقل و انتقالات چک های فیزیکی است.
وی افزود: سامان دهی چک از بانک مرکزی شروع شده است و بانک مرکزی سامان دهی چک را با تاسیس و راه اندازی سامانه های چکاوک (۱۳۹۶) و صیاد (۱۳۹۷) قبل از تصویب قانون جدید چک در سال ۱۳۹۷ شروع کرده بود. چک الکترونیک جایگزین چک کاغذی نخواهد شد و به عبارت دیگر، چک کاغذی هنوز در گردش خواهد ماند.
مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی اضافه کرد: روال کار با چک الکترونیک به نحوی خواهد بود که به سادگی و سادگی، چک الکترونیک توسط بانک ها صادر می شود و دیگر نیازی به چک کاغذی نخواهد بود. مشتریان بانکی می توانند از راه کارتابلی که در اختیار ایشان قرار گرفته، مبادرت به صدور چک کنند. گیرنده هم از راه کارتابل خود می تواند چک را مشاهده و از بانک وصول مبلغ آنرا درخواست کند و یا اینکه در صورت لزوم، چک الکترونیک دریافت شده را به دیگری انتقال دهد.
بیگی در ادامه تصریح کرد: چک الکترونیک بدون امضای الکترونیک اجرایی نمی گردد و ازاین رو عدم فراگیری امضای الکترونیک میان عموم مردم اصلی ترین مشکلات ما در راه اندازی چک الکترونیک به حساب می آید. چک ابزار مبادله بسیار پرکاربردی است و طبیعتاً هرگونه تغییر ناگهانی و بدون تدبیر در این حوزه، سبب برهم زدن چرخه تجاری کشور خواهد شد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: تمامی افرادی که قصد استفاده از چک دارند ملزم هستند که بعد از صدور چک، اطلاعات چک صادر شده را به همراه اطلاعات دریافت کننده چک در سامانه صیاد ثبت کند. دریافت کننده چک هم در صورتیکه قصد انتقال چک به شخص دیگری داشته باشد، ملزم است اطلاعات را در این سامانه ثبت کند.
مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در انتها سخنانش تصریح کرد: عملاً ظهرنویسی چک به صورت دستی حذف و تمام زنجیره نقل و انتقالات چک در سامانه صیاد اتفاق خواهد افتاد. علاوه بر درگاه های بانکی، کانال های ارتباطی دیگر همچون اپلیکیشن های پرداخت را هم مدنظر قرار داده ایم تا تعاملات مردم با این سامانه تسهیل شود.



1399/08/28
21:00:24
5.0 / 5
600
تگهای خبر: ابزار , بانك مركزی , كارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
تولیدو