معاون وزیر جهاد كشاورزی خبر داد

افزایش ۳۴ درصدی عرضه میوه برای تنظیم بازار شب عید

افزایش ۳۴ درصدی عرضه میوه برای تنظیم بازار شب عید

تولیدو: مدیرعامل سازمان مركزی تعاون روستایی اظهار داشت: سهمیه امسال عرضه میوه شب عید در مقایسه با سال قبل برای هر استان ۳۳.۶ درصد افزایش یافته است.



به گزارش تولیدو به نقل از صدا و سیما، حسین شیرزاد دیشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبكه دو سیما اضافه كرد: ۲۲.۶ درصد باز تعداد مكان های توزیع میوه تنظیم بازار افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینكه یك درصد مداخله بازاری در بخش میوه داشته ایم اظهار داشت: امسال اختیار عرضه میوه را به كمیته های استانی واگذار كرده ایم و قیمت پرتقال تا ۲۰ درصد و قیمت سیب ۱۰ تا ۲۰ درصد زیر قیمت خرده فروشی ها عرضه می شود.
مدیرعامل سازمان مركزی تعاون روستایی اضافه كرد: برای اولین بار در استان یزد مردم با استفاده از اپلیكیشن می توانند میوه تنظیم بازار سفارش دهند و در منزل تحویل بگیرند.
شیرزاد اظهار داشت: با عنایت به اینكه سرانه مصرف سیب كشور ۲۴ كیلوگرم است و امسال سه میلیون و ۷۷۰ هزار تن سیب در كشور تولید شد كمبود سیب وجود ندارد و نیازی به واردات نیست. اتحادیه های تعاونی مباشر ما ۴.۵ میلیون عضو و سابقه ۵۷ ساله در تهیه و توزیع میوه دارند.
معاون وزیر جهاد كشاورزی با اشاره به اینكه بخش خصوصی باید از شركت های بزرگی تشكیل شده باشد كه بتوانند به موقع وارد بازار شوند و به دولت كمك كنند اظهار داشت: امسال به اتحادیه های روستایی نقش بیشتری برای تأمین میوه شب عید داده و ۳۰ هزار تن سیب و ۴۰ هزار تن پرتقال از كشاورزان خریداری شد.
وی اظهار داشت: از باغداران شمال پرتقال تامسون سه هزار و ۱۰۰ تا چهار هزار تومان، والنسیا جنوب از چهار هزار و ۲۰۰ تا ۵ هزار و ۱۰۰ تومان و سیب از ۶ هزار و ۱۰۰ تومان تا ۸ هزار تومان برای ذخیره سازی میوه تنظیم بازار شب عید خریداری شد.
معاون وزیر جهاد كشاورزی اضافه كرد: در دو روز گذشته قیمت میانگین تنظیم بازار سیب ۷ هزار و ۳۷۵ تومان، پرتقال شمال سه هزار و ۶۰۰ تومان و پرتقال والنسیا جنوب چهار هزار و ۷۸۵ تومان توزیع شده است.
شیرزاد اظهار داشت: هزار و ۵۰۰ مركز عرضه میوه شب عید در سراسر كشور آماده شده كه از این تعداد ۴۳ درصد را صنوف و ۵۷ درصد غرفه ها را میادین تره بار آماده كرده اند.
مدیرعامل سازمان مركزی تعاون روستایی با اشاره به اینكه بر توزیع میوه شب عید نظارت می شود اضافه كرد: سامانه ای باز امسال برای نظارت كامل بر توزیع میوه شب عید به وجود آمده كه مشخصات مراحل و اشخاص توزیع كننده میوه در آن وجود دارد.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی: قیمت میوه شب عید ۱، ۵۰۰ تومان افزایش داشته است
اسدلله كارگر رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی باز در این برنامه اظهار داشت: قیمت میوه در میدان مركزی و هفتگی و برمبنای فاكتور خرید تعیین می شود. قمیت ها بین هزار تا هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است اما ملاك ما برای تعیین قیمت فاكتور خرید است.
وی اضافه كرد: حالا در عمده فروشی ها پرتقال شمال ۵ هزار، جنوب ۷ هزار و سیب ۸ هزار تومان فروخته می شود. اگر خلافی در توزیع میوه اتفاق می افتد قبل از رسیدن آن به میادین میوه و تره بار است برای اینكه میوه ای كه از میدان خارج می شود ساماندهی شده و برمبنای فاكتور است.
نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات كشاورزی: پس از عید كمبود میوه داریم
صدرالدین نیاورانی نایب رییس اتحادیه ملی محصولات كشاورزی باز در این برنامه اظهار داشت: سال قبل به سبب سرمازدگی و تگرگ كمبود میوه در كشور به وجود آمد البته برخی میوه ها مانند گیلاس تأثیری در این بازار نداشت اما كمبود و لزوم تأمین سیب، پرتقال و نارنگی به وزارت جهاد اعلام كردیم.
وی با اشاره به اینكه امسال روش توزیع میوه شب عید بهبود یافته است اضافه كرد: به سبب كمبود میوه پس از عید با مشكل روبرو می باشیم. بخش خصوصی در تنظیم بازار میوه دیده نمی شود؛ بعنوان نمونه از زنجیره سیب و اتحادیه و تشكل های ملی برای تأمین این محصول استفاده نشده است.
نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات كشاورزی اضافه كرد: دولت برای تنظیم میوه شب عید از بخش خصولتی به جای خصوصی استفاده می نماید. اگر بودجه به موقع در اختیار تعاونی های روستایی قرار بگیرد بخش خصوصی به موقع از باغداران محصولاتشان را خریداری می كند. اینكه دولت سیب و پرتقال را بیشتر از قیمت باغدار از اشخاص خریداری نموده است پولی نیست كه به صورت سود به كشاورز باز گردد.
وی اظهار داشت: تیر امسال به وزارت جهاد نامه نوشتیم كه كمبود سیب داریم و دولت آن زمان باید از كشاورزان سیب را خریداری می كرد. امسال كمبود سیب داشتیم برای اینكه قسمتی از سیب تولیدی كشور برای كنسانتره و آبگیری استفاده می شود.
نیاورانی از دولت خواست: سبد میوه شب عید مردم را گسترده تر ببیند و بر كالاهای دیگر مانند موز باز نظارت داشته باشد.
سخنگوی سازمان تعزیرات: هشتمین تولیدكننده میوه دنیا هستیم اما كمبود میوه داریم
سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی باز در این برنامه اظهار داشت: پنج هزار و ۵۰۰ پرونده در سال ۹۷ مربوط به میوه در این سازمان تشكیل شده كه ۸۴۰ پرونده مربوط به قاچاق است.
وی اضافه كرد: دلالی برمبنای قانون تجارت به رسمیت شناخته شده است اما در كشور ما كه رتبه هشتم تولید میوه و پنجم تولید سبزی و صیفی را در دنیا دارد وضع توزیع میوه نامطلوب است.
رایگانی اظهار داشت: واسطه ها بدون عوارض و مالیات بیشترین سود را در چرخه تولید و توزیع میوه به خود اختصاص می دهند در حالیكه اتحادیه ها و صنوف این بخش مرجع نظارت بر توزیع میوه هستند.
تولیدكننده پرتقال: كاهش ۱۵ درصدی تولید پرتقال در مازندران
سعید خطی عضو هیأت مدیره تعاونی سورتینگ داران مازندران باز در این برنامه اظهار داشت: باید در قیمت تمام شده میوه ها هزینه حمل و نقل، انبارداری و … را باز محاسبه كرد. تولید پرتقال در مازندران امسال ۱۰ تا ۱۵ درصد كم شد اما این رقم تأثیر چندانی بر بازار ندارد.
خطی با اشاره به اینكه هزینه های امسال ما سه برابر شده است اضافه كرد: با افزایش هزینه ها برای باغداران قیمت های خرید از آنها چندان تغییر نكرده است.

1397/12/27
22:22:59
5.0 / 5
4337
تگهای خبر: بازار , تولید , سازمان , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
تولیدو