مصوبه جدید برای جذب سرمایه گذاری خارجی جواب می دهد؟

مصوبه جدید برای جذب سرمایه گذاری خارجی جواب می دهد؟

تولیدو: با عنایت به افزایش مدت زمان اقامت سرمایه گذاران خارجی و كاهش ۵۰ هزار دلاری شرط میزان سرمایه گذاری برای ترغیب سرمایه گذاران در ایران، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران اعتقاد دارد كه با مصوبه مذكور، بطور قطع بخشی از مشكلات سرمایه گذاران خارجی حل شده و دیگر در پیچ و تاب موانع سطحی گرفتار نمی شوند، اما مهم این است كه آیا اساسا فضای كسب و كار كشور آنقدر مناسب هست كه سرمایه گذاران خارجی را برای سرمایه گذاری وسوسه كند یا خیر.



به گزارش تولیدو به نقل از ایسنا، مدتی پیش در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ایران كه با حضور سران سه قوه تشكیل شد، اعضا برای حمایت و تسهیل جذب سرمایه گذاران خارجی و تشویق آن ها برای حضور در كشورمان مصوب كردند به سرمایه گذاران خارجی به شرط ۲۵۰ هزار دلار سرمایه گذاری، اقامت ۵ ساله اعطا شود.

قبل از این مصوبه برپایه قانون، سرمایه گذاران خارجی كه ۳۰۰ هزار دلار در كشور سرمایه گذاری می كردند تنها برای سه سال اقامت داده داشتند اما اكنون برای تشویق بیشتر سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران، این مدت زمان افزایش یافته است. همینطور میزان سرمایه گذاری هم به اندازه ۵۰ هزار دلار كاهش یافته است.

حسین سلاح ورزی - نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران - در گفت وگو با ایسنا، با بیان خوش بین نبودن به اثرگذاری مصوبه جدید برای واگذاری اقامت ۵ ساله به سرمایه گذاران خارجی و اینكه توقع زیادی هم برای استقبال بالای سرمایه گذار خارجی وجود ندارد، اظهار نمود: قوانین و مقررات ما در جذب سرمایه گذاری خارجی خیلی سخت گیرانه بوده كه پیچیدگی های فراوانی همچون مالكیت، ثبت شركت، اخد كد اقتصادی، مباحث مالیاتی و غیره را بوجود می آورد. این سخت گیری ها برای سرمایه گذاران ایرانی هم دشواری های فراوانی تولید می كند، چه رسد به سرمایه گذار خارجی كه باید برای دستیابی به هر كدام از آن ها بوروكراسی های مختلف اداری را طی كنند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینكه با اجرای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و عرضه اقامت ۵ ساله در صورت سرمایه گذاری خارجی ۲۵۰ هزار دلاری بطور قطع بخشی از مشكلات سرمایه گذاران خارجی به واسطه اقامت ۵ ساله در ایران حل خواهد شد و دیگر در پیچ و تاب موانع سطحی و پیش پا افتاده گرفتار نمی شوند، اظهار داشت: اما سوال اصلی این است كه آیا اساسا فضای كسب و كار در ایران آنقدر مناسب هست كه سرمایه گذار خارجی را برای ورود به كشور وسوسه كند، آن هم در مقابل شرایطی كه دیگر كشورها بخصوص كشورهای همسایه همچون تركیه، برای جذب سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته اند.

وی اضافه كرد: این مهم در صورتی رخ خواهد داد كه قوانین این حوزه را اصلاح و مقررات جدیدی را جایگزین نماییم اما باید در نظر داشت كه ریسك سرمایه گذاری در كشور بسیار بالاست.

سلاح ورزی با اشاره به اینكه این مصوبه در مجموع یك گام رو به جلو است كه می تواند در آینده هم راهگشا باشد، اظهار نمود: البته گمان نمی كنم كه اقامت ۵ ساله برای آن ها انگیزه لازم را تولید كند چراكه بر اساس گزارش بانك جهانی رتبه ایران از نظر سهولت كسب و كار در سال ۲۰۱۸، ۱۲۰ بوده است. فضای كسب و كار به زبان ساده یعنی آن دسته از مولفه هایی كه ما بعنوان صاحب كار تسلطی به آن نداریم اما آن عوامل بر عملكرد ما موثر است. این عوامل می توانند سیاسی، اقتصادی، تكنولوژیكی و غیره باشند.




1397/07/21
14:22:19
5.0 / 5
5100
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , سرمایه گذاری , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
تولیدو