پرواز بدون خلبان پرنده عمودپرواز شرکت تابعه بوئینگ

پرواز بدون خلبان پرنده عمودپرواز شرکت تابعه بوئینگ

تولیدو: پرنده عمودپرواز برقی خودران(eVTOL) بدون خلبان شرکت تابعه شرکت «بوئینگ» موسوم به «ویسک ایرو»( Wisk Aero) به موفقیتی که قبلاً هیچ گاه به آن دست نیافته بود، رسید.


به گزارش تولیدو به نقل از ایسنا، هواپیمای عمودپرواز برقی خودران(eVTOL) نسل ۶ شرکت تابعه «بوئینگ» موسوم به «ویسک ایرو»، نخستین پرواز تاریخی خویش را با موفقیت به انتها رساند.
این پرنده مسافربری خودران از مرکز آزمایش پرواز ویسک در هالیستر کالیفرنیا به پرواز درآمد.
به نقل از نیو اطلس، نخستین پروازهای پرنده های عمودپرواز برقی خودران اینروزها بسیار رایج شده است. با این وجود، پرواز پرنده شرکت «ویسک ایرو» متفاوت می باشد، چون که یک مدل نسل ۶ است که ادعا می شود نخستین نامزد دریافت گواهینامه نوع FAA برای یک eVTOL خودران و مسافربر در ایالات متحده است.
این شرکت بیشتر از یک دهه است که eVTOL خویش را توسعه میدهد و پنج نسخه قبلی داشته است که هر کدام نشان دهنده نسل متمایزی از توسعه از اثبات مفهوم تا نمونه اولیه پیش تولید برای گواهینامه FAA است.
ضمن این که با رقبایی مانند شرکت های جوبی(Joby) یا آرچر(Archer) متفاوت می باشد، چونکه طراحی آن مبتنی بر خودران بودن است. یعنی در حالیکه سایر تاکسی های هوایی آینده نگر دارای کنترل های پرواز مرسوم هستند، این نسخه در واقع خلبان و امکان کنترل را هم حذف کرده و به جای آن از یک مدل ناظر بر چند وسیله نقلیه بهره می گیرد که در آن یک انسان مستقر روی زمین، همزمان از حداکثر سه پرنده مراقبت می کند. به قول این شرکت، این امر نه فقط هزینه ها را می کاهد، بلکه با کاهش خطای انسانی، ایمنی را هم بهبود می بخشد.
این نقطه عطف همینطور از این جهت قابل توجه است که برنامه را از مرحله ماکت سازی و طراحی به یک کمپین آزمایش پرواز فعال منتقل می کند. هدف غائی هم ورود به خدمات تجاری است و بازارهای هدف پرتاب آن در هوستون لس آنجلس و میامی قرار دارند.
این هواپیما با سرعت کروز ۲۲۲ کیلومتر در ساعت و ارتفاع عملیاتی تا ۱۲۲۰ متر می تواند تا چهار مسافر را به همراه چمدان هایشان حمل کند و به لطف ۶ پروانه بالابر اختصاصی و ۶ پروانه بالابر/رانش افقی قابل تبدیل در جلوی بال، در حدود ۳۰ ثانیه از پرواز عمودی به پرواز افقی منتقل شود.
بال های آن با طول ۱۵ متر هم برای پایداری بیشتر و دید بهتر مسافر طراحی شده است. با این حال، دُم آن بازطراحی شده و بهینه سازی وزن و کنترل مرکز ثقل بهتری نسبت به مدلهای قبلی عرضه می کند.
کنترل پرواز آن هم خودکار است، باآنکه به صورت کامل توسط هوش مصنوعی انجام نمی پذیرد، بدین سبب قادر به حل مساله در لحظه نیست. در عوض از الگوریتم های مبتنی بر منطق همراه با مجموعه ای کامل از سنسورهای تشخیص و اجتناب و سیستم های ناوبری بهره می گیرد تا احتمال شکست یک در یک میلیارد را که قابل مقایسه با استانداردهای ایمنی خطوط هوایی تجاری است، برآورده کند.
سباستین ویگنرون(Sebastien Vigneron)، مدیرعامل این شرکت می گوید: این نخستین پرواز، لحظه ای است که تیم ما برای آن تلاش نموده است و نمایشی قدرتمند از کار، تخصص و تعهدی است که در برنامه نسل ۶ به کار گرفته شده است.
وی ادامه داد: دیدن پرواز نسل ۶ لحظه ای هیجان انگیز برای ما و آینده هوانوردی است. این موضوع، باور ما به خودمختاری را مجدداً تأیید می کند و ما را برای ادامه مسیر و فراهم کردن پروازی ایمن و روزمره برای همه حتی پرانرژی تر می کند.
به اجمال، هدف غائی هم ورود به خدمات تجاری است و بازارهای هدف پرتاب آن در هوستون لس آنجلس و میامی قرار دارند. این هواپیما با سرعت کروز ۲۲۲ کیلومتر در ساعت و ارتفاع عملیاتی تا ۱۲۲۰ متر می تواند تا چهار مسافر را بهمراه چمدان هایشان حمل کند و به لطف ۶ پروانه بالابر اختصاصی و ۶ پروانه بالابر/رانش افقی قابل تبدیل در جلوی بال، در حدود ۳۰ ثانیه از پرواز عمودی به پرواز افقی منتقل شود.
1404/10/01
13:51:03
5.0 / 5
11
تگهای خبر: استاندارد , بازار , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

تولیدو