کاهش مصرف سوخت های فسیلی با توسعه هیبریدی ها در ناوگان حمل و نقل

کاهش مصرف سوخت های فسیلی با توسعه هیبریدی ها در ناوگان حمل و نقل

به گزارش تولیدو، خودرو های هیبریدی در ایران می توانند مصرف بنزین را تا نصف کاهش دهند و در صورت استفاده گسترده از این خودرو ها، صرفه جویی ملی در حد چند میلیون لیتر در روز کاملا دست یافتنی است.



به گزارش تولیدو به نقل از خودروکار، در شرایطی که کشور با کسری بودجه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی امسال روبرو است و قسمتی از این کسری ناشی از اختصاص یارانه سوخت خواهد بود، بطور قطع خودرو های *انرژی نو* و توسعه استفاده از آن در ناوگان حمل و نقل عمومی می تواند تا اندازه زیادی در صرفه جویی مصرف سوخت تاثیر گذار باشد منوط به آنکه دولت شرایط استفاده از این خودرو ها را فراهم آورد.
در این میان استفاده از خودرو های هیبریدی غیرپلاگین باتوجه به عدم نیاز به سرمایه گذاری برای توسعه زیرساخت شارژ خودرو در سطح کشور و عدم نیاز به شارژ بوسیله شبکه برق رسانی (عدم تاثیرگذاری بر ناترازی برق در کشور) توجه ویژه ای را به خود اختصاص می دهند.
تجربه استفاده از خودرو های هیبریدی در ایران از طراحی های نوآورانه دانشگاهی شروع شد، سپس به واردات محدود و هیجان آور توسط برندهای معتبر بین المللی رسید و در نهایت تعدادی خودروی هیبریدی وارد ناوگان شد اما با وجود همه این موارد، تولید تجاری داخلی بازهم در مرحله آزمایشی باقیمانده است.
خودروهای هیبریدی در ایران می توانند مصرف بنزین را خصوصاً در ترافیک شهری تا نصف کاهش دهند و در صورت استفاده گسترده از این خودرو ها، صرفه جویی ملی در حد چند میلیون لیتر در روز بطورکامل دست یافتنی است.
در حال حاضر خودرو های هیبریدی غیر پلاگین در مقایسه با خودرو های بنزینی مشابه از کاهش مصرفی در حدود ۲۵ تا ۳۵ درصدی در چرخه رانندگی ترکیبی برخوردار می باشند اما باید درنظر داشت با درنظر گرفتن ناوگان حدود ۳۵ میلیون خودرو و موتور سیکلت بنزین سوز عرضه تعداد محدودی خودرو های هیبریدی نمی تواند به سرعت موجب کاهش مصرف سوخت در کشور شود که این امر نیازمند افزایش قابل توجه عرضه خودرو های هیبریدی و اسقاط گسترده خودرو های فرسوده و پرمصرف است.
بکارگیری خودرو های هیبریدی در کشور می تواند اثرات شایان توجهی بر کاهش مصرف سوخت های فسیلی داشته باشد. این تأثیر از چند جنبه قابل بررسی است که کاهش مستقیم مصرف بنزین اولین و مهم ترین موفقیت استفاده از این خودرو ها است.
خودروهای هیبریدی از ترکیب موتور احتراقی و موتور برقی استفاده می نمایند و در سرعت های پایین یا ترافیک شهری، بخش زیادی از حرکت توسط موتور برقی صورت می پذیرد که در این شرایط مصرف سوخت خودرو های هیبریدی به طور متوسط ۳۰ تا ۵۰ درصد کمتر از خودرو های فقط بنزینی است. ازاین رو در سطح ملی، با جایگزینی حتی ۱۰ درصد ناوگان شهری با خودرو های هیبریدی در کنار اسقاط خودرو های فرسوده، می توان صرفه جویی چند میلیارد لیتری بنزین در سال را تجربه نمود.
کشورهایی نظیر ایران که مصرف بنزین بالا و همین طور ناترازی شدید انرژی دارند، با مشکل فشار بر بودجه یارانه ها و نیاز به واردات سوخت روبه رو هستند ازاین رو استفاده از خودرو های هیبریدی در کنار اسقاط پایدار خودرو های فرسوده و به دنبال آن کاهش مصرف بنزین می تواند
به کاهش فشار بر واردات و صرفه جویی ارزی کمک نماید. ازاین رو کاهش وابستگی به واردات و یارانه سوخت از دیگر اثرات مثبت استفاده از این خودرو ها است.
موتورهای هیبریدی به علت بازیابی انرژی ترمز و استفاده از موتور برقی، راندمان بالاتری دارند. ضمن آنکه آلایندگی کمتر این خودرو ها، علاوه بر کاهش مصرف سوخت های فسیلی، به کاهش هزینه های ناشی از آلودگی هوا (درمان بیماریها، خسارت زیست محیطی) کمک می نماید. ازاین رو بهبود راندمان و کاهش آلایندگی از دیگر دستاوردهای رونق خودرو های هیبریدی در ناوگان حمل و نقل خواهد بود.
نقش مؤثر در مدیریت تقاضای انرژی ناشی از رونق خودرو های هیبریدی را باید از دیگر اثرات مثبت این اتفاق دانست. با رشد مصرف انرژی در بخش حمل و نقل، توسعه خودرو های هیبریدی می تواند سرعت رشد تقاضای سوخت های فسیلی را مهار کند و این امر به دولت فرصت می دهد که منابع نفت و گاز را بجای مصرف داخلی، به صادرات و ایجاد ارزش افزوده اختصاص دهد.
هرچند استفاده از این خودرو ها مزایای زیادی دارد اما در عین حال نباید نسبت به محدودیت ها و چالش های آن نیز بی توجه بود که قیمت بالاتر خودرو های هیبریدی نسبت به خودرو های معمولی را باید اولین چالش این امر دانست. نیاز به زیرساخت خدمات بعد از فروش و آموزش تعمیرکاران، وابستگی به واردات باتری و قطعات کلیدی و نبود سیاستهای تشویقی کافی مانند معافیت های گمرکی یا وام های کم بهره نیز از دیگر محدودیت های توسعه و استفاده از خودرو های هیبریدی است.
اما آن چه مسلم است، استفاده گسترده از خودرو های هیبریدی می تواند یکی از مؤثرترین راهکار ها برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی در کشور باشد. این اقدام، علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، منجر به بهبود کیفیت هوا و کاهش آلاینده ها نیز می شود. اما برای تحقق این هدف، نیاز به سیاستهای حمایتی دولت در جهت توسعه زیرساخت های تولید این نوع خودرو ها، اختصاص مشوق جهت تشویق مشتریان و فرهنگ سازی عمومی وجود دارد.
خلاصه اینکه در این بین استفاده از خودروهای هیبریدی غیرپلاگین با توجه به عدم احتیاج به سرمایه گذاری برای گسترش زیرساخت شارژ خودرو در سطح کشور و عدم احتیاج به شارژ بوسیله شبکه برق رسانی (عدم تاثیرگذاری بر ناترازی برق در کشور) توجه ویژه ای را به خود اختصاص می دهند. تجربه استفاده از خودروهای هیبریدی در ایران از طراحی های نوآورانه دانشگاهی شروع شد، سپس به واردات محدود و هیجان آور توسط برندهای معتبر بین المللی رسید و در نهایت تعدادی خودروی هیبریدی وارد ناوگان شد اما با وجود همه این موارد، تولید تجاری داخلی بازهم در مرحله آزمایشی باقی مانده است. اما برای تحقق این هدف، احتیاج به سیاست های حمایتی دولت در راستای گسترش زیرساخت های تولید این نوع خودروها، اختصاص مشوق جهت تشویق مشتریان و فرهنگ سازی عمومی وجود دارد.

منبع:

1404/06/15
09:53:11
5.0 / 5
31
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

تولیدو