۸۵۰۰ مگاوات ناترازی برق در کل کشور داریم

۸۵۰۰ مگاوات ناترازی برق در کل کشور داریم

به گزارش تولیدو، عضو اتاق ایران اظهار داشت: ۸۵۰۰ مگاوات ناترازی برق در کشور داریم که در ۱۰ سال آینده عددها بیشتر خواهد شد. از طرفی هرساله میزان مصرف برق هم بالاتر می رود و اگر فشار افزایی نکنیم وضعیت بدتر می شود.



به گزارش تولیدو به نقل از مهر، حمیدرضا صالحی، عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران با تاکید بر ضرورت توسعه انرژی های تجدید پذیر و ناترازی گاز و برق، اظهار داشت: در ۱۵ سال قبل سرمایه گذاری در حوزه برق و گاز انجام نشده و بستری هم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم نشده است. برای همین در تابستان سال جاری ناترازی بیشتر از قبل خواهد بود.
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، اضافه کرد: در شهرک های صنعتی هم این ناترازی وجود دارد و صنایع به برق نیاز دارند. این وضعیت در نواحی مختلف ایران دیده می شود؛ مثلا استانهای فارس تهران و یزد بیشترین ناترازی را در شهرک های صنعتی دارند.
صالحی افزود: ۸۵۰۰ مگاوات ناترازی برق در کل کشور داریم که در ۱۰ سال آینده عددها بیشتر خواهد شد. از طرفی هرساله میزان مصرف برق هم بالاتر می رود و اگر فشار افزایی نکنیم وضعیت بدتر هم خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از طریق های کاهش ناترازی توسعه انرژی های تجدید پذیر است. در اروپا حتی در منازل از انرژی های تجدید پذیر استفاده می نمایند. در ایران حداقل میتوان این وضعیت را در حوزه صنایع بهبود داد.
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، اظهار داشت: به جهت اینکه تجدیدپذیرها در حوزه صنایع موردتوجه قرار گیرد انجمن ساتکا سمینارهایی در سرتاسر کشور برگزار می نماید. سال جاری هم این رویه را انجام خواهیم داد. هدف ما اینست وضعیت تجدیدپذیرها را با عرضه چاره معرفی نماییم.
به گفته صالحی، در دنیا ۸۴ درصد انرژی های خورشیدی مورد توجه است؛ ۲ میلیون خانه در کشور آلمان مجهز به نیروگاه های خورشیدی است ولی در ایران عدد پایین است. در حوزه انرژی های تجدیدپذیر ۱۴ میلیون امکان اشتغال زایی وجود دارد. سهم ظرفیت برق تجدیدپذیر در ایران ۱.۳ درصد است و سهم انرژی برق تجدید پذیر ۰.۵۵ درصد است، اما ۳۰ درصد از کل برق تولیدشده در جهان در سال ۲۰۲۲ از منابع تجدید پذیر بوده است
وی ضمن اشاره به ظرفیت ماده ۱۲ اظهار نمود: ما روی ظرفیت ماده ۱۲ تمرکز کرده ایم که از محل سوخت صرفه جویی شده تأمین سرمایه می شود. باید ظرفیتهای این حوزه را شناخت و بر آن سرمایه گذاری کرد.
امسال، سالِ بخش خصوصی است
همچنین آرمان خالقی، عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران امروز در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، اظهار داشت: برای تحقق عنوان سال و ایجاد جهش در تولید، استفاده از ظرفیتهای موجود لازم است؛ اما سوال اینجاست که باید تولیدات بیشتر را در کدام بازار عرضه نماییم، توان خرید مردم در داخل کاهش پیدا کرده است و متناسب با مسائل پیش روی سیاسی، حضور در بازارهای خارجی هم چندان امکان پذیر نیست.
وی افزود: از سویی دیگر برای حضور و مشارکت مردم در اقتصاد هم به ثبات قوانین و خروج دولت از تصدی گری ها نیاز داریم. تا وقتی که دولت به این دو اصل باور نداشته باشد و رفتار خویش را تغییر ندهد، محیط تولید و کسب و کار بهبود نمی یابد.
خالقی خاطرنشان کرد: رهبری سال جاری را سال بخش خصوصی معرفی کردند چون مقرر است با مشارکت مردم، شاهد تولید باشیم. پس دولت باید زمینه حرکت را برای بخش خصوصی مهیا کند. در غیر این صورت، سال جاری هم در تحقق اهداف تعیین شده، توفیقی حاصل نمی گردد.


1403/01/26
17:03:56
5.0 / 5
128
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
تولیدو