50 هزار خودروی وارداتی در گمرکات دپو شده یا 13 هزار؟!

50 هزار خودروی وارداتی در گمرکات دپو شده یا 13 هزار؟!

تولیدو: در حالی وزیر صمت اعلام نموده بود که ۵۰ هزار خودروی وارداتی در گمرکات موجود است که رئیس سازمان توسعه تجارت ایران این عدد را بین ۱۲ تا ۱۳ هزار دستگاه اعلام نموده است.



به گزارش تولیدو به نقل از مهر، به دلیل محدودیت های ارزی در سال ۱۳۹۷ بر مبنای تصمیم شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، واردات خودرو تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ممنوع گردید. با اتمام مهلت این مصوبه، در بهار سال ۱۴۰۱ واردات خودرو آزاد و در شهریور همان سال آیین نامه واردات خودرو تصویب شد‬. در ادامه هم اعلام گردید که یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است.
در همان زمان سخنگوی وقت وزارت صمت وعده داد که تا خرداد ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰ هزار خودرو به کشور وارد می شود؛ بر همین مبنا هم زمستان سال ۱۴۰۱ وزارت صمت با فعال کردن سامانه یکپارچه مبادرت به ثبت نام از متقاضیان خرید خودروی وارداتی با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان کرد که در همین راستا هم ۳۴ هزار نفر برای خرید خودرو ثبت نام کردند.
در آن زمان وزارت صمت وعده داد که با واردات ۲۰۰ هزار خودروی خارجی بخشی از تعهدات را تا آخر سال ۱۴۰۱ پاسخ می دهد و قسمتی دیگر ظرف ۳ ماه تحویل متقاضیان خواهد شد؛ از این وعده وزارت صمت حالا بیشتر از ۱۴ ماه می گذرد اما هنوز بیشتر از نیمی از متقاضیان حتی موفق به انتخاب خودروی وارداتی مد نظر خود نشده اند. مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در این رابطه اخیرا گفته است که «بسیاری از افرادی که در سامانه ثبت نام کردند، منتظر هستند خودرو مورد علاقه شان وارد شود و بنابراین تابحال از ۳۰ هزار نفر که در سامانه بودند، ۱۵ هزار نفر خودروی خویش را انتخاب کردند.»
نکته دیگر آنکه بین اظهارات متولیان صنعت خودرو در مورد واردات هم ضد و نقیض بسیاری وجود دارد؛ بعنوان نمونه باآنکه عباس علی آبادی وزیر صمت ۲۹ فروردین ماه گفته بود که «حدود ۵۰ هزار خودرو وارداتی در گمرکات کشور وجود دارد و مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.» اما ضیغمی این عدد را ۱۳ هزار دستگاه اعلام نموده است؛ آنطور که رئیس سازمان توسعه تجارت گفته «در حال حاضر خودرو های زیادی در گمرکات و مناطق آزاد وجود دارد؛ بیشتر از ۱۲ تا ۱۳ هزار خودرو دپو در مناطق آزاد و کشور هست که این خودرو ها فقط منتظر توافق های داخلی در وزارت صمت و بانک مرکزی هستند تا ترخیص شوند.»
اظهارات ضد و نقیض دو متولی اصلی واردات خودرو که فاصله بیشتر از ۲۷ هزار دستگاهی با هم دارد در حالی صورت گرفته که همانطور که ذکر شد بیشتر از یک سال از انتظار متقاضیان خرید خودروی وارداتی می گذرد اما همچنان نیمی از این افراد حتی موفق به انتخاب خودروی مد نظر خود نشده اند.
نکته دیگر در اظهارات این دو متولی اصلی واردات خودرو آن است که سال قبل هم هر چند وقت یک مرتبه از این دست صحبت ها صورت می گرفت؛ حتی ضیغمی بهار سال گذشته وعده داده بود که از خرداد ماه (۱۴۰۲) شاهد واردات انبوه خودرو خواهیم بود. با این وجود آمار رسمی گمرک ایران حکایت از این داشت که هیچ یک از وعده های متولیان جامه عمل نپوشیده است.
آنطور که آمار رسمی نشان می داد در طول سال ۱۴۰۲ تنها ۱۱ هزار خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده که حتی پاسخگوی نیمی از متقاضیان خرید خودروی وارداتی هم نبود؛ از سویی دیگر واردات خودرو به قدری حداقلی بوده که حتی شاهد تردد خودرو های وارداتی در کف خیابان ها و حتی نمایشگاه های خودرو نیستیم.
این در حالیست که قرار بود با واردات خودرو شامل نو و کارکرده، بازار انحصاری خودرو متعادل شده و حباب قیمتی بترکد. اما نه تنها خودرویی وارد کشور نشده بلکه هم فروشندگان و هم خریداران گرفتار یک بلاتکلیفی شده که نتیجه آن رکود بازار و تشنگی بیشتر از پیش آن است.


منبع:

1403/02/09
14:32:25
5.0 / 5
96
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك مركزی , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
تولیدو