زنگ خطر افزایش سن معادن در ایران به صدا درآمد

به گزارش تولیدو، معاون وزیر صمت اظهار داشت: سن بیشتر معادن در ایران زیاد شده و ممکنست از یک معدن 30 سال استخراج انجام شده باشد؛ بدین سبب ذخایر روزی به پایان می رسد.

به گزارش تولیدو به نقل از مهر، علیرضا شهیدی ضمن هشدار درباره ی اینکه ذخایر معادن سطحی در کشور رو به پایان است، اظهار داشت: معادنی که در سطح هستند به لحاظ ذخیره محدودیت هایی دارند و همانند معادنی که در عمق هستند، ذخایر بسیار بزرگ ندارند؛ ضمن این که در دنیا اصولاً معادن خیلی بزرگ، زیرزمینی اند و از عمق صد متر به پایین وجود دارند.
رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اضافه کرد: سن بیشتر معادن در ایران زیاد شده و ممکنست از یک معدن ۳۰ سال استخراج انجام شده باشد؛ بدین سبب ذخایر روزی به پایان می رسد و ما باید مانند تمام کشورهای دیگر رویکردمان این باشد که به اکتشاف ذخایر پنهانی و یا ذخایری که در عمق وجود دارد بپردازیم.
معاون وزیر صمت افزود: در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور حدود ۲۰ سال است که از لایه ژئوفیزیک هوابرد برای اکتشاف ذخایر پنهان استفاده می نماییم و امیدواریم که از این روش عملیاتی در راستای افزایش ذخیره مواد معدنی بهره مند شویم.
رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور توضیح داد: دو بالگرد داریم و روش ژئوفیزیک هوایی و روش مغناطیس برای اکتشاف مواد معدنی فلزی انجام می دهیم و این کار داخلی سازی و بومی سازی شده؛ اما باتوجه به وسعت کشور نیازمند این هستیم که از ابزار بیشتری استفاده نمائیم تا در زمان کوتاهتری بتوانیم اطلاعات خودمان را نسبت به وجود یا عدم وجود مواد معدنی خصوصاً فلزی در زیرزمین داشته باشیم.
وی درباب این مساله که گفته می شود ۹۰ درصد معادن کشور هنوز کشف نشده و به بهره برداری نرسیده است، اظهار داشت: به سبب اینکه فناوری روز به روز درحال پیشرفت است و بسیاری از مواد معدنی که امروزه اقتصادی هستند در گذشته غیراقتصادی بودند و حتی ممکنست تشخیص داده نشده باشند، نمی توان با قاطعیت اظهار داشت که چند درصد از معادن کشف شده و چند درصد کشف نشده است.
شهیدی، با اشاره به اینکه با فناوری روز که پیش می رویم می توانیم حتی مواد معدنی جدیدی را اکتشاف نماییم، اظهار داشت: در طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی که در استان خراسان جنوبی انجام شد برای نخستین بار در شرق کشور نیکل را کشف کردیم.
بر اساس اعلام سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، وی در مورد برنامه های این سازمان برای سال جاری نیز اظهار داشت: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی را از سال ۱۴۰۰ آغاز نموده که امسال نیز ادامه خواهد داد.
معاون وزیر صمت ضمن اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور که به اقتصاد دریامحور توجه شده، اشاره کرد: قرار بر این شده که اطلاعات پایه تمام سواحل جنوب و شمال و جزایر را که حدود ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد را در سه لایه رسوب شناسی، ژئومورفولوژی و ژئوشیمی مواد آلاینده انجام دهیم.
به گفته رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، در سال ۱۴۰۲، ۹ سلول را که در مجموع ۲۷ پروژه بود در استان گیلان بصورت آزمایشی انجام دادیم و از امسال به بعد هم اهتمام می نماییم بصورت رسمی و در ۵ سال تولید اطلاعات پایه سواحل کل کشور را داشته باشیم.
جزئیات همکاری معدنی با روسیه
وی همین طور در مورد همکاری با کشور روسیه در حوزه اکتشاف معادن در کشور با اشاره به اینکه با همکاری ایمیدرو بصورت مشترک با روسیه یک تفاهم نامه امضا کردیم، اظهار داشت: روسیه در کار ژئوفیزیک هوایی دخالت نمی کنند و مقرر است در تولید اطلاعات پایه نقشه های زمین شناسی، نقشه های ژئوشیمی و نقشه های زمین شناسی اقتصادی در یک محدوده محدودی از کشور کار پیمانکاری انجام دهند و تمام اطلاعاتی که توسط روسیه به دست آید در اختیار طرف ایرانی قرار می گیرد تا اکتشافات عمومی و تفصیلی صورت گیرد.
شهیدی با اشاره به اینکه هنوز قراردادی با روسیه امضا نشده، اظهار داشت: اگر این تفاهم نامه منجر به قرارداد شود، روسیه هم مانند شرکت های دیگر فقط تولید اطلاعات پایه را در مرحله شناسایی و پی جویی انجام می دهند و هیچ کار دیگری جز این انجام نمی دهند.

1403/02/02