گزارش تولیدو؛
پشت پرده ترخیص لوازم خانگی بوش چیست؟
۴۰۰ کانتینر لوازم خانگی برند بوش از سال قبل متوقف شده و طبق شنیده ها توافقاتی بین صمت و بانک مرکزی برای ترخیص صورت گرفته اما نکته مهم این است که این محموله بدستور مقام قضایی توقیف شده بود.
به گزارش تولیدو به نقل از مهر، چند وقتی است که باردیگر بحث ترخیص ۴۰۰ کانتینر لوازم خانگی برند بوش متوقف شده در گمرک، رسانه ای شده است. موضوعی که سال قبل هم مطرح و مشخص شد که مقام قضائی با استناد به این که لوازم خانگی جزو کالاهای گروه ۴ یعنی ممنوع الورود است، دستور توقف و عدم ترخیص این محموله را داده و گمرک شهید رجایی هم بر همین مبنا محموله مذکور را متوقف و اجازه ترخیص نداده است.(جزئیات بیشتر)
چند روز پیش هم بعد از انتقاد تولیدکنندگان لوازم خانگی از صدور مجوز ترخیص محموله مذکور، مجدد مسؤلان گمرک شهید رجایی این مورد را تکذیب و اعلام نمودند که به هیچ وجه اجازه ترخیص کانتینرهای متوقف شده را نداده اند. (جزئیات بیشتر)
اما موضوعی که در اظهارات سال جاری گمرکی ها متفاوت از آنچه که سال قبل اعلام می شد، وجود دارد، استفاده از گزاره «عدم وجود مانع برای ترخیص» است؛ ارونقی معاون فنی گمرک درباره این مورد گفته است «اگرچه تابحال کالایی از این محموله ترخیص نشده اما طبق استعلامات دریافت شده، هیچ محدودیتی برای ترخیص این کالاها وجود ندارد». (جزئیات بیشتر)
در همین رابطه، پیگیری های خبرنگار مهر نشان داده است که وزارت صمت و بانک مرکزی با عنایت به نامه نگاری هایی که از چندی قبل با هم داشته اند، جهت ترخیص این محموله به توافقاتی رسیده اند که البته هنوز نهایی نشده است و به نظر می آید اشاره ارونقی به «فقدان محدودیت برای ترخیص» هم مهر تأییدی بر توافق مذکور است.
برای رفع توقیف باید مقام قضائی مجوز دهد
در این بین نکته ای که به نظر می آید عمداً یا سهواً یا مورد غفلت صمت، گمرک و بانک مرکزی قرار گرفته این است که محموله ۴۰۰ کانتینری لوازم خانگی به دستور مقام قضائی و به استناد به غیرقانونی بودن روند واردات، پشت درهای گمرک متوقف گردید و اگر قرار باشد ترخیصی صورت بگیرد باید دستگاه قضائی مجوز بدهد و این که سه دستگاه اجرایی با همفکری یکدیگر دستور به ترخیص بدهند، نمی تواند به تنهایی محمل قانونی داشته باشد.
اینکه چرا باوجود غیرقانونی بودن واردات مذکور، این اندازه پیگیری و فشار برای ترخیص این محموله وجود دارد جای تأمل و سوال دارد.
عاقبت تولیدکننده داخلی چه می شود؟
تلاش و فشار برای ترخیص ۴۰۰ کانتینر لوازم خانگی بوش در حالی است که تولیدکنندگان داخلی طی ۳ سال گذشته با خروج برندهای خارجی از کشور به علت تحریم ها، مبادرت به سرمایه گذاری گسترده و تقویت بنیه های تولید کرده و توانستند طی سال ۹۹ تولید انواع لوازم خانگی را ۷۵ درصد افزایش دهند؛ این حجم از افزایش تولید به معنای کاهش بیکاری، افزایش فرصت های شغلی، رشد اقتصادی و افزایش سهم بازار تولیدات داخلی است.
اگر قرار باشد مجدد همچون گذشته بدون تدبیر و برنامه ریزی و صرفا برای تقویت حوزه واردات، لوازم خانگی خارجی به بازار تزریق شوند عاقبت تولیدکنندگان داخلی چه می شود؟ باید در نظر داشت که صنعت لوازم خانگی به علت حجم اشتغالزایی، یکی از صنایع پیشران در اقتصاد به حساب می آید ازاین رو نمی توان بدون استراتژی این صنعت را بین زمین و هوا رها کرد.
البته هیچ کارشناسی مخالف آزادسازی واردات و رقابتی شدن بازار نیست اما نکته ای که وجود دارد این است که واردات بی رویه و بدون استراتژی نه تنها به رقابتی شدن بازار کمکی نمی کند بلکه تولید داخلی را هم زمین زده و ضمن از بین بردن فرصت های شغلی، به بیکاری دامن خواهد زد.
در این رابطه غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی می گوید: برای عدم تکرار تجربه گذشته، بهتر است سرمایه گذار خارجی به بخش تولید قطعات و واردات فناوری و تکنولوژی در حوزه لوازم خانگی ورود کند. این که قرار باشد بازار را در اختیار محصولات کامل خارجی قرار ندهیم نه تنها سرمایه گذاری های انجام شده طی ۳ سال قبل از بین می رود بلکه باز هم تکنولوژی تولید در ایران توسعه ای نمی یابد و تولیدکننده داخلی به حاشیه رانده می شود.
وی معتقد است: این شیوه ترخیص لوازم خانگی متوقف شده، می تواند بعنوان یک چراغ سبز عمل کند که اگر دستگاه ها بخصوص دستگاههای بالادستی تذکری به این رویه ندادند، به تدریج واردات آزاد شود.
لوازم خانگی هم نهایتاً مانند خودرو های خارجی ترخیص می شود؟
اتفاقات رخ داده برای ۴۰۰ کانتینر لوازم خانگی خارجی شباهت زیادی به جریان ترخیص ۱۲ هزار خودروی مانده در گمرک دارد؛ از تیرماه سال ۱۳۹۶ ثبت سفارش برای واردات خودرو متوقف و از مردادماه سال ۱۳۹۷ واردات خودرو به کشور به صورت کلی ممنوع و به صورت رسمی، پرونده واردات خودرو بسته شد. ضمن این که به صورت همزمان از ترخیص خودرو های وارد شده تا قبل از مرداد ۱۳۹۷ هم جلوگیری به عمل آمد.
اما بعد از رایزنی های بسیار در دیماه سال ۱۳۹۷ هیأت دولت تحت شرایطی با ترخیص این خودرو ها موافقت نمود و برای آن، مدت زمان چهار ماهه (تا اردیبهشت ۱۳۹۸) تعیین شد. بعد از آن باردیگر دو ماه دیگر هم تمدید گردید و در انتها گزارش های رسمی نشان داد در آن دو مرحله ۷۱۵۳ دستگاه خودرو ترخیص شده و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر در گمرکات باقی مانده اند.
در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ بار دیگر فرصت سه ماهه ای در اختیار واردکنندگان خودرو های مذکور قرار گرفت، اما به هر ترتیب آخر این مهلت هم با خروج تمامی خودرو ها همراه نشد و آمار نشان داد که ۱۳۸۹ دستگاه خودرو ترخیص شده و هنوز ۳۷۱۹ دستگاه دیگر در گمرک ها باقی مانده اند.
در نهایت هم اواخر خرداد ۱۳۹۹ مهلت ترخیص خودرو های دپو شده در گمرک برای بار چهارم تمدید گردید تا صاحبان آنها بتوانند مبادرت به ترخیص کنند، اما این در حالی بود که پس از خروج بخشی از این خودرو ها در دوره های قبل (۳۷۱۹ دستگاه دیگر باقی مانده در گمرک ها و بنادر)، حدود ۲۴۷۱ دستگاه خودرو دارای پرونده قضائی بوده و طبق مصوبه دولت احتیاج به تمدید زمان برای ترخیص نداشتند و ۱۲۴۸ دستگاه دیگر هم نیازمند تمدید زمان بودند که ۱۱۰۰ دستگاه از آن بدون ثبت سفارش بود.
حال باید دید آیا فشارها برای ترخیص ۴۰۰ کانتینر لوازم خانگی خارجی به سرانجام خواهد رسید یا تصمیم مسئولانه تری در برابر تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی اتخاذ می شود؛ تصمیمی مسئولانه که می تواند ضامن رشد اقتصادی کشور و فرصت های شغلی قابل توجه بوجود آمده در این صنعت طی سه سال گذشته باشد.
منبع: tolido.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب