گزارش تولیدو؛

وقتی روغن به جای خانه های مردم سر از انبارهای احتكار در می آورد

وقتی روغن به جای خانه های مردم سر از انبارهای احتكار در می آورد

با وجود شرایط پر تلاطم عرضه روغن مایع طی ماه های گذشته، به تازگی مقادیری روغن دپو شده در سایه نبود نظارت های کافی در یکی از میادین میوه و تره بار کشف شده است.


خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: هفتم فروردین ماه بود که محمدرضا نیکو رئیس شعبه ۲۰ تعزیرات حکومتی تهران، از کشف جعبه های روغن احتکار شده در انباری واقع در بازار میوه و تره بار جلال آل احمد اطلاع داد. طی این ماجرا ۶۰ کارتن انواع روغن مایع احتکار شده و بیشتر از ۵۰۰ بسته یک کیلوگرمی شکر تنظیم بازار، در انبارهای چندین غرفه از این میدان میوه و تره بار کشف شد. رئیس شعبه ۲۰ تعزیرات حکومتی تهران در توضیح این خبر اظهار داشت: علاوه بر روغن های مایع که لا به لای کارتن های روغن ذرت و کنجد مخفی شده بود، بیشتر از ۵۰۰ بسته یک کیلوگرمی شکر تنظیم بازار هم در این غرفه کشف و میان مردم با قیمت مصوب توزیع شد. وی ادامه داد: البته ما در دیگر غرفه های این میدان هم مقادیر کمتری روغن دپو شده یافتیم که آن هم میان مردم توزیع شد، اما همه این روغن های کشف شده در این چهار غرفه متعلق به یک نفر بود. نیکو تصریح کرد: میادین میوه و تره بار حتما باید تحت نظارت مسؤلان میادین باشند و انتظار ما این است که بیشتر از این ها نظارت کنند چون که میادین مانند مغازه های سطح شهر نیستند که شاید نظارت بر آنها کمی مشکل باشد. احتکار روغن مایع آن هم در بازار میوه و تره بار که محصولات باید با نرخ مصوب دولتی با قیمتی پایین تر از سطح شهر به شهروندان عرضه شود، امری است که حساسیت زیادی را بر می انگیزد. بعلاوه آن هم در شرایطی که طی چند ماه گذشته، قیمت و همینطور موجودی روغن در کشور شرایط پر تلاطمی را سپری کرده، کشف روغن های دپو شده تفسیر چندان مثبتی ندارد و احتمالاً این محصول با هدف دپو و سپس فروش به قیمت بالاتر احتکار شده بود. از حوالی آبان ماه سال ۹۹، روغن مایع در بازه های زمانی مختلف در بازار نایاب شد و مردم با قفسه های خالی روغن در مغازه ها و فروشگاه ها روبرو بودند. این امر باعث شد تا طی چند ماه گذشته میزان تقاضا برای این محصول افزایش یابد و قیمت آن هم روند بالا و پایینی را طی نماید. حال در این شرایطی که میزان تقاضا برای این محصول زیاد است بعلاوه در روزهای نوروز که باید کالاها به مقدار کافی و قیمت مناسب در بازارها توزیع شود، شاهد دپو و احتکار روغن و شکر تنظیم بازار در انبارهای یکی از میادین میوه و تره بار هستیم. این در شرایطی است که در شرایط کنونی افزایش نظارت مسئولین مربوطه بر نحوه توزیع و عرضه کالاها باید بیشتر از هر زمان دیگری باشد تا از تخلفات این چنینی جلوگیری شود.ماجرای کشف محصولات دپو شده از زبان معاون بهره برداری سازمان میادیندر همین راستا علی عفتی معاون بهره برداری و بهداشت سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار در گفتگو با خبرنگار مهر، با توضیح در مورد کشف ۶۰ کارتن روغن مایع احتکار شده در انبارهای چندین غرفه از میدان میوه و تره بار جلال آل احمد اظهار داشت: پیش از هر چیز لازم است بگویم که استفاده از کلمه احتکار در این خصوص اصولاً نه موضوعیت دارد و نه به لحاظ حقوقی درست است. اولاً طبق تعریف احتکار، حبس و ذخیره کالاهای مصرفی به قصد گران تر فروختن آن است. وی ادامه داد: با عنایت به ساختار میادین میوه و تره بار، اصولاً انباری برای ذخیره و نگهداری کالایی با این قصد وجود ندارد. ثانیاً کالاهای تنظیم بازار همچون روغن به صورت امانی در اختیار غرفه داران قرار می گیرد تا آنرا بین شهروندان و متقاضیان توزیع کنند و این کالاها، جزو اموال غرفه دار محسوب نمی شوند. عفتی اظهار داشت: روغنی که در یکی از غرفه های میدان میوه و تره بار جلال کشف و ضبط شده، ۳۰ کارتن و هر کارتن شامل ۹ بطری روغن ۸۰۰ گرمی از مجموع ۲۹۰ کارتن روغنی بوده که در واپسین روزهای اسفند سال قبل برای توزیع در میان شهروندان در اختیار این غرفه دار قرار گرفته بود و وی ملزم به توزیع آنها بود که ۲۶۰ کارتن آنرا توزیع کرده بود و ۳۰ کارتن باقی مانده بود. بعد از مشاهده و کشف روغن ها، بلافاصله تمامی آن در میان شهروندان، توزیع و بعد از اتمام کامل محصول، غرفه متخلف با نصب بنر تعطیل شد. بنابراین، اتفاق رخ داده مشمول تعریف احتکار نمی گردد و شاید بتوان آنرا اختفا نامید. وی در پاسخ به این سؤال که اقدام اجرایی سازمان مدیریت میادین برای مقابله با مبحث احتکار چیست، اظهار داشت: مجدداً تاکید می کنم که اساساً بحث احتکار در میادین میوه و تره بار منتفی است اما تخلف و جلوگیری از آن، اشکال مختلفی دارد. نخستین روش، نظارت مستقیم و مستمر مدیران میادین بر فعالیت غرفه داران است. روش دیگر، کنترل دستگاههای نظارتی سازمان مدیریت میادین و همینطور نظارت های مردمی از طرف شهروندان است. معاون بهره برداری و بهداشت سازمان مدیریت میادین افزود: علاوه بر این کنترل سامانه ثبت تناژ نظارت نهایی را اعمال می کند و با هر گونه مغایرتی برابر با ضوابط برخورد می شود. البته سازمان مدیریت میادین، همواره از نظارت رسانه ها و شهروندان بهره مند شده است. مدیرعامل سازمان هم بارها اعلام نموده است که به انتقادات و شکایات شهروندان با سرعت و دقت پاسخ می دهیم و رسانه ها به صورت مستمر و روزانه رصد می شوند تا در صورت مشاهده هرگونه انتقاد یا شکایتی در کوتاه ترین زمان ممکن، مساله مطروحه مورد پیگیری و رسیدگی قرار گیرد. عفتی در پاسخ به این سؤال که موضع سازمان مدیریت میادین نسبت به کشف این روغن های احتکاری و مساله احتکار کالا در میادین چیست، اظهار داشت: حفظ حقوق شهروندان، مهم ترین خط قرمز و اولویت نخست سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران است و با هرگونه تخلفی بدون هیچ گونه بخشایش و رافتی مطابق قانون و با جدیت برخورد می شود. وی تصریح کرد: چنانکه در مورد اخیر هم علاوه بر فسخ قرارداد، ضبط سپرده و تعطیلی غرفه بهره بردار خاطی، کارگری که اقدام به پنهان کردن روغن ها کرده بود هم بعنوان کارگر متخلف، دیگر در هیچیک از میادین و بازارهای میوه و تره بار، امکان فعالیت ندارد.اعتماد عمومی را خدشه دار نکنیمبا این حال انتظار می رود تا سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار بعنوان نهاد متولی و ناظر بر عرضه محصولات با قیمت مصوب دولتی به شهروندان، نظارت بیشتری بر روی غرفه ها و بازارهای زیر پوشش خود داشته باشد. بازدیدهای دوره ای بازرسان سازمان های مسئول، در نظر گرفتن مجازات های بازدارنده برای تخلفات و برخورد جدی با متخلفین ازجمله اقداماتی است که انتظار می رود سازمانی همچون سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار، برای مقابله با رخ دادن تخلفاتی نظیر احتکار محصولات انجام دهد. چونکه رخ دادن این گونه اتفاقات در بخش های دولتی و مورد اعتماد مردم، می تواند اعتماد عمومی جامعه را خدشه دار کرده و سلامت نهادها را هم زیر سوال ببرد.


منبع:

1400/01/24
14:42:52
5.0 / 5
301
تگهای خبر: بازار , دستگاه , سازمان , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
تولیدو