ظرفیت افزایش صادرات رنگ وجود دارد

ظرفیت افزایش صادرات رنگ وجود دارد

به گزارش تولیدو یك مقام مسئول، اظهار داشت: برپایه آمارهای رسمی گمرك ایران، ارزش صادرات رنگ ایران درسال۱۳۹۶ حدود ۸۲ میلیون دلار بوده است كه در سال۱۳۹۷ با ۱۵ درصد افزایش به بیشتر از ۹۳ میلیون دلار رسیده است.


به گزارش تولیدو به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، ندا عطایی، دبیر میز محصولات شیمیایی و سلولزی عنوان کرد: بررسی آمارهای صادرات ایران نشان می دهد، طی سالهای گذشته سهم بازارهای صادراتی رنگ ایران در کشورهای چین ۲۷ درصد، افغانستان ۲۴ درصد، عراق ۱۷ درصد، ترکمنستان، تاجیکستان و قزاقستان به ترتیب ۱۳، ۱۱ و ۷ درصد بوده که با عنایت به حجم واردات رنگ این کشورها از دنیا، سهم صادرات ایران در کل واردات رنگ این کشورها جای افزایش دارد. وی ادامه داد: ارزش واردات کشورهای بالقوه هدف صادرات ایران طی سالهای مورد بررسی به ترتیب عبارتند از: ترکیه ۲۰۰۹ میلیون دلار، روسیه ۱۸۱۶ میلیون دلار، امارات ۶۰۹ میلیون دلار، پاکستان ۴۸۸ میلیون دلار که نمایانگر حجم بالای مصرف و تقاضای رنگ در این کشورهاست. دبیر میز محصولات شیمیایی و سلولزی ارزش صادرات هر تن رنگ کشور به صورت متوسط حدود ۲۲۰۰ دلار است که بیشتر از ۵ برابر ارزش هر تن از کل کالاهای صادراتی کشور (۴۰۰ دلار) عنوان نمود. عطایی بیان داشت: مجموع واحدهای تولیدی رنگ و پوشش در ایران بیشتر از ۱۰۰۰ واحد و ظرفیت اسمی کل تولید رنگ و پوشش کشور بیشتر از ۱۲ میلیون تن در سال برآورد شده است. وی در مورد واردات محصولات رنگ در ایران اظهار داشت: به منظور پشتیبانی از تولیدات داخلی، واردات رنگ به کشور با محدودیت مواجه بوده و بیشتر واردات در ارتباط با رنگ های با فناوری خاصی است که امکان تولید آن در داخل کم است. با این رویکرد واردات رنگ در ایران طی سالهای اخیر بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار و اغلب از کشورهای ایتالیا، ترکیه، کره جنوبی، چین و آلمان صورت پذیرفته است. عطایی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت در صنعت رنگ این است که با عنایت به ظرفیت های ایجادشده تولید در ایران، ادغام برخی شرکت ها و توجه به تقویت برند و برندسازی و همینطور ایجاد زیرساخت های مناسب جهت تولید کالاهای باکیفیت و تغییر تولید به سمت رنگ های با پایه آبی می تواند در توسعه صادرات صنعت رنگ کمک شایانی کند. وی افزود: همینطور از طرفی با عنایت به بازسازی کشورهای همسایه نظیر افغانستان، عراق و سوریه و روابط تجاری خوبی که بین ایران و کشورهای مذکور برقرار است، سرمایه گذاری در بازارهای مورد اشاره و کشورها بالقوه هدف صادرات و همینطور ایجاد نمایندگی فعال در بازارهای یاد شده می تواند به رشد صادرات این صنعت کمک و حمایت قابل ملاحظه ای کند. دبیر میز محصولات شیمیایی و سلولزی، تولید رنگ های با فناوری خاص درکشور را نیازمند سرمایه گذاری با شرکتهای پیشرو، از راه مذکرات فعال جهت انتقال تکنولوژی و ایجاد تدریجی زیرساخت های لازم عنوان نمود. عطایی افزود: یکی از صنایع پایین دستی پتروشیمی، صنایع رنگ و پوشش است و مرز مشترک میان این دو صنعت در استفاده از رزین های سنتزی، حلال ها و همینطور بعضی از افزودنی ها است. انواع رنگ و پوشش کاربردهای متنوع داشته و به مصارف گوناگونی مانند معماری، ساختمان، صنایع کشتیرانی، قطعه سازی و.... می رسند که بازاری به حجم ۳۷ میلیارد لیتر در سال دارد و بر مبنای آمارهای موجود در این حوزه، چین بزرگ ترین تولیدکننده رنگ در دنیا به حساب می آید. وی اظهار داشت: در سالهای اخیر، توجه به مسائل زیست ‎محیطی تحولات مهمی را در این صنعت ایجاد کرده، بگونه ای که تولید رنگ از نوع پایه حلال به انواع پایه آب که فاقد حلال های آلی است، سوق داده شده و هم اکنون حدود ۸۰ درصد از بازار رنگ های ساختمانی متشکل از محصولات پایه آب است. گفتنی است، ارزش صادرات جهانی رنگ طی ۵ سال گذشته حدود ۸۰ میلیارد دلار بوده و آلمان با ۲۰ درصد بیشترین سهم صادرات رنگ را طی این سال ها داشته است که بعد از آن، آمریکا و چین هرکدام با ۱۰ درصد، ژاپن و هلند هریک با ۸ درصد از سهم صادرات جهانی رنگ قرار دارند.


منبع:

1399/09/07
23:45:47
5.0 / 5
1112
تگهای خبر: بازار , تولید , سرمایه گذاری , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
تولیدو