گزارش تولیدو؛

قیمت ها در بازار خودرو همچنان می تازند

قیمت ها در بازار خودرو همچنان می تازند

تولیدو: بررسی روند قیمتی خودرو های پرتیراژ بازار طی یك ماه گذشته نشان داده است كه به كارگیری سیاست هایی همچون قرعه كشی و ثبت نام نتوانسته جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد.



به گزارش تولیدو به نقل از مهر، بررسی روند قیمتی خودرو های پرتیراژ بازار طی یک ماه گذشته نشان داده است که به صورت متوسط نرخ این محصولات ۴۰ درصد افزایش یافته است.
در جداول زیر نرخ ۱۳ خودروی پرفروش در ۲۰ مهر ماه و ۲۰ شهریور ماه سالجاری (بازه زمانی یک ماهه) در بازار آزاد آمده است. البته باید در نظر داشت که نرخ های ذکر شده، به صورت میانگین بوده و قیمت ها به صورت شناور تعیین می شوند؛ بعنوان مثال برای خودروی پراید ۱۳۱ نرخ هایی از ۱۲۸ تا حتی ۱۴۰ میلیون تومان هم دیده می شود.
۶ خودروی پرفروش سایپا

۷ خودروی پرفروش ایران خودرو

اثرات قرعه کشی بر بازار
به گزارش تولیدو به نقل از مهر، افزایش بی ضابطه قیمت خودرو طی ماه های گذشته بخصوص دو سه ماه اخیر و فاصله فاحش این نرخ ها با نرخ های کارخانه، نشان داده است که به کارگیری سیاست هایی همچون قرعه کشی و ثبت نام نتوانسته جلوی رشد قیمت ها را بگیرد.
در واقع با عنایت به این که از سال قبل شاهد پیش فروش های مداوم و تشدید کنترل و نظارت بر قرعه کشی ها بعنوان راهکار وزارت صمت جهت ساماندهی بازار خودرو بودیم، انتظار می رفت قیمت ها کاهش یافته یا حداقل، روند افزایش قیمت ها کُند شود اما روند شتابان افزایش قیمت ها آن هم رشد لحظه ای، نشان داده است که این سیاست مؤثر واقع نشده است و بازار خودرو مسیر خویش را می رود.
تاکید کارشناسان بر افزایش عرضه جهت مهار بازار
بر اساس این گزارش، آنطور که کارشناسان حوزه خودرو همواره تاکید کرده اند تنها راهکار منطقی و دقیق برای مهار قیمت ها در بازار، افزایش تولید و به تعادل رساندن عرضه و تقاضاست. اما خودروسازان برای افزایش تولید، خواهان اصلاح قیمت هایی هستند که از جانب شورای رقابت برای خودرو ها اعلام می شود. خودروسازان می گویند قیمت های دستور شورای رقابت عادلانه نیست و باعث زیان سنگین خودروسازان شده است و فقط جیب دلالان را پر کرده است.
حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو منجر به افزایش تولید و کاهش قیمت بازار خواهد شد؟
اکنون به نظر می رسد تلاش خودروسازان برای حذف شورای رقابت از چرخه قیمت گذاری خودرو به نتیجه رسیده است؛ چون که کمیته سیاست گذاری خودرو در جلسه اخیر خود تصویب کرد قیمت گذاری خودرو، تا زمانی که طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس نهایی شود، از شورای رقابت به سازمان حمایت مصرف کنندگان منتقل شود. در آخرین جلسه کمیته سیاست گذاری خودرو که توسط وزارت صمت و با حضور برخی نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس و طراحان طرح «عرضه خودرو در بورس» برگزار شد، خودروسازان تاکید داشتند با عنایت به این که زیان آنها روزانه در حال افزایش می باشد و طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس مدتی زمان می برد تا نهایی شود، فعلاً تصمیمی عاجل برای کاستن از زیان خودروسازان و بهبود شرایط تولید اتخاذ شود. بر این اساس، آنها درخواست داشتند که قیمت حاشیه بازار مبنای فروش خودروسازان قرار بگیرد که این درخواست با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه گردید. اما کمیته سیاست گذاری خودرو تصویب کرد تا زمانی که طرح مجلس نهایی شود، قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به «هیأت تعیین و تثبیت قیمت ها» در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان منتقل شود. مقرر است این مصوبه برای تأیید به شورای هماهنگی سران قوا عرضه شود. براین اساس باید منتظر ماند و دید آیا با حذف شورای رقابت از چرخه قیمت گذاری، قیمت خودرو در سازمان حمایت بگونه ای تعیین خواهد شد که زیان انباشته خودروسازان را کاهش داده و به انگیزه خودروسازان برای افزایش تولید و کاهش قیمت بازار تبدیل گردد یا خیر.


منبع:

1399/07/21
14:36:53
5.0 / 5
1446
تگهای خبر: بازار , تولید , خودرو , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
تولیدو