خودروسازان در بیانیه ای اعلام كردند؛
افزایش قیمت خودرو دربازار هیچ ارتباط و نفعی برای خودروسازان ندارد
تولیدو: دو خودروساز بزرگ كشور به همراه انجمن خودروسازان با صدور اطلاعیه ای نسبت به هجمه های رسانه ای اخیر و اظهارات غیرمستند و فرافكنی برخی افراد درباب افزایش قیمت خودرو در بازار واكنش نشان دادند.
به گزارش تولیدو به نقل از مهر به نقل از سایپا، ایران خودرو و سایپا (دو خودروساز بزرگ كشور) به همراه انجمن خودروسازان ایران با صدور اطلاعیه ای مشترك نسبت به هجمه های رسانه ای اخیر و اظهارات غیرمستند و فرافكنی برخی افراد درباب افزایش قیمت خودرو در «بازار» واكنش نشان داده و ضمن تكذیب این ادعاها، از نهادها و مجموعه های مختلف خواستند بجای فرافكنی و فضاسازی رسانه ای برای مطرح كردن خود در جامعه، در این جنگ اقتصادی كه مقابل ملت ایران شروع شده، فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی را بعنوان سربازان خط مقدم مبارزه با تحریم های ناعادلانه حمایت كنند. در بیانیه مشترك خودروسازان آمده است: رهبر معظم انقلاب بارها همه اركان كشور را به كوشش برای تحقق رونق تولید سفارش كرده اند و برخی صنایع نظیر «صنعت خودرو» را محرك تولید در بخش های دیگر خواندند، چونكه به تعبیر معظم له فعال شدن پیشران ها می تواند سایر حوزه ها را به حركت وا دارد و حركت عمومی اقتصادی كشور را به كلی متحول كند. علاوه بر بیانات صریح و روشن مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت پشتیبانی از بخش های پیشران و موثر در رونق تولید، فاكتورهای اقتصادی نیز نشان میدهد كه حیات و فعالیت بیشتر از ۶۰ رشته صنعتی نیز به رونق خطوط تولید خودروسازی در كشور وابسته است؛ و این شاخصه هاست كه صنعت خودرو ایران را صدرنشینِ تحریم های ظالمانه و نقطه هدف در تروریسم اقتصادی امریكا مقابل ایرانی ها كرده است. حال در چنین شرایطی، برخی افراد مسئول و غیرمسئول، برخی نهادها و رسانه ها و... بدون ارائه هیچ سند و مدركی، بدون بررسی، بی توجه به اصول مشخص علم اقتصاد، تنها با بیان جملاتی مخاطب پسند اما بی اساس، خودروسازان را به افزایش قیمت خودرو و نیز عدم عرضه خودرو به بازار متهم می كنند. دلیل این اظهارات می تواند این باشد كه برخورد با دلالان و واسطه های ناشناس و پنهان خیلی مشكل تر و پرزحمت تر است از متهم كردن شركت های خودروسازِ آشنا و بانام و نشان... در سال های اخیر متاسفانه دیوارِ كوتاه خودروسازان سبب شده است تا خیلی از مشكلات حوزه های مختلف به پای آنها نوشته شود و برخی ناهنجاری ها را پشت این «خودروسازانِ همیشه مقصر» پنهان كنند. از ین جهت، خودروسازان كشور در پاسخ به این اظهارات و فضاسازی های رسانه ای ذكر چند نكته را ضروری می دانند: ۱- بار دیگر یادآوری می نماییم كه قیمت فروش خودرو در شركت های تولیدكننده با بازار آزاد «متفاوت» است و ایران خودرو و سایپا هیچ نفعی و هیچ سودی از افزایش قیمت خودرو در بنگاه های فروش خودرو و... نمی برند و مكلف اند خودرو را بر طبق قیمت مصوب به مشتری تحویل دهند. قیمت بازار و فراز و فرود آن هیچ ارتباطی با خودروسازان نداشته و حاصل هدایت نقدینگی سرگردان به بازار خودرو، صحنه گردانی واسطه ها و دلالان و نیز تقاضای كاذب ناشی از كاهش ارزش پول ملی است. مجدداً تاكید می نماییم افزایش قیمت ها در بازار آزاد، بنگاه های خرید و فروش خودرو و سایت های اینترنتی، بهر دلیلی كه باشد نه ارتباطی به خودروسازان دارد و نه منفعتی را نصیب آنها می كند چونكه قیمت فروش خودرو توسط سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف كنندگان و تولیدكنندگان و با نظارت نهادهای ذیربط تعیین می شود و از نیمه دوم سال قبل تابحال نیز ثابت بوده است، پس در شرایطی كه قیمت بسیاری اقلام و كالاهای ساده و خوراكی، غیرقابل كنترل شده، بهتر است درباب صنعت خودرو كه برای هر محصول آن باید ۴۵۰۰ نوع قطعه از ۶۰ رشته صنعتی و انواع و اقسام مواد اولیه تامین گردد، اظهارنظرهای غیركارشناسی مطرح نشود. ۲- هیچكس نمی تواند از دور برای صنعت خودرو نسخه بنویسد؛ حقیقتِ صنعت و تولید، خصوصاً در دوران محدودیت ها و تحریم های سخت و همه جانبه، تنها در كفِ كارخانه، خطوط تولید و در زنجیره تامین قطعات و جریان نقدینگی قابل لمس و قضاوت است، در این شرایط خودروسازان كشور با همت، غیرت، تلاش و با اجرای یك برنامه مدون و مداوم، موفق شده اند چراغ تولید را روشن نگه دارند، قطعات را تامین كنند، خودرو ها را تولید كنند و به سبب بحران و اشتباهات گذشته، هرچند با تاخیر به دست مشتریان خود برسانند و به آنها تحویل دهند. ۳- تمام كارشناسان حوزه اقتصاد عقیده دارند افزایش قیمت چند محصول داخلی در ایام اخیر ناشی از سوءاستفاده دلالان و واسطه ها و هیجان زده كردن جو روانی بازار خودرو و نیز فضاسازی های رسانه ای بوده است. از ین جهت، مقصر جلوه دادن خودروسازان بدون ارائه سند و مدرك، جای تامل دارد و ابهام برانگیز است. با وجود اینكه این ادعاها پشتوانه كارشناسی و آماری نداشته است اما لازم است اعلام نماییم كه گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران خودرو در دو ماه اخیر بیشتر از ۱۵۰ هزار خودرو عرضه نموده و به مشتریان خود تحویل داده اند. پرسش اینجاست كه نیاز واقعی بازار خودرو ایران بیشتر از این عدد بوده است؟ یا ظرفیت صنعت و امكان فعلی تولید خودرو در كشور بیشتر از این است؟ ۴- معین نمی باشد در سال "رونق تولید"، چرا بجای آن كه پشتیبانی از صنایع تولیدكننده داخلی، یكی از اولویت های اصلی همه نهادها و جامعه رسانه ای كشور و... باشد، از هر تریبونی برای تخریب و تضعیف این صنعت استفاده می شود؛ چهره های مشهور و حتی مجریان رسانه ملی (كه خودرا در همه حوزه ها صاحب نظر می دانند) نیز بدون هیچ تامل و درنگی ساده ترین و بی هزینه ترین راهكار كسب محبوبیت و شهرت در فضای مجازی را در هجمه به صنعتی می دانند كه هم اكنون باوجود وجود انبوهی از محدودیت ها، باز هم جریان تولید را حفظ نموده و به حراست از سرمایه انسانی و اشتغال كارگران خود پرداخته تا مشكلاتی نظیر آنچه در بعضی كارخانه های كشور رخ داد پیش نیاید و یك میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم فعالان این صنعت تهدید نشود. ۵- لازم به توضیح است دو گروه بزرگ خودروسازی كشور با هدایت تیم های جدید مدیریتی و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، تحول در فرآیندهای مختلف كاری را در دستور كار قرار داده و قصد ندارند اشتباهات گذشته صنعت خودرو را تكرار كنند. این تصمیم های بزرگ در سخت ترین روزهای اقتصاد و صنعت كشور اتخاذ شده و جراحی بزرگ این صنعت، نیاز به حمایت همه جانبه تمام بخش ها، مجموعه ها، سازمان ها و نهادها و رسانه ها دارد. نیكوتر آن است كه اگر سنگی از پیش پای برنمی داریم، چوبی هم لای چرخ های تولید نگذاریم. از سویی دیگر لازم است بازبینی هایی اساسی در این رویكردها شكل گرفته و افرادی كه كوچك ترین شناخت و آگاهی لازم از مسائل و موضوعات مبتلابه صنعت خودرو ندارند، دست از فرافكنی برداشته و بجای بهتان زنی های پوپولیستی و نادرست ضد صنعت خودرو، ضمن روحیه بخشی به طیف وسیعی از كاركنان و كارگران متعهد و ایثارگرِ فعال در این بخش از اقتصاد كشور، تولید ملی را برای عبور از این پیچ مهم تاریخی و گذر از محدودیت ها همراهی كنند. درانتها به استحضار مردم فهیم و آگاه و مشتریان گرانقدر سایپا و ایران خودرو می رساند خدمتگذاران آنها در صنعت خودرو با تمام توان و با بهره گیری از حداكثر ظرفیت ها برای حل مشكلات موجود، حفظ جریان تولید، تولید محصولات جدید و به روز، توقف تولید خودرو های قدیمی، ارتقاء كیفیت محصولات، تسریع در تحویل خودرو ها و نیز كاهش تعهدات معوق برجای مانده از گذشته تلاش می كنند و با ایجاد پویش ملی بومی سازی قطعات صنعت خودرو و جهاد خودكفایی نگاه خودرا به آینده درخشان ایران اسلامی معطوف كرده اند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب