معاون گمرك به تولیدو اعلام كرد

مشكلی در ترخیص خودرو های دپو شده نیست، وزارت صمت پیگیری كند

مشكلی در ترخیص خودرو های دپو شده نیست، وزارت صمت پیگیری كند

تولیدو: آن طور كه معاون گمرك اعلام نموده تمامی مشكلات مربوط به ترخیص حدود 1100 دستگاه خودروی پروانه شده در گمرك برطرف شده است، اما ترخیص آن مشروط به اجازه دولت خواهد بود كه پیگیری تمدید مصوبه یا خروج خودرو های در گمرك مانده از اختیارات وزارت صمت است.



مهرداد جمال ارونقی - معاون فنی و امور گمركی گمرك ایران – در گفت و گو با ایسنا، درباره این كه دلیل عدم تمدید زمان برای ترخیص ۱۱۰۰ خودروی مانده در گمرك كه گفته می شود پروسه ترخیص را طی كرده اند، چیست، توضیح داد: زمان مصوبه دولت برای ترخیص خودرو ها در ۱۶ تیرماه به انتها رسید و باید مرجع ذی صلاح درخواست تمدید را ارائه كند كه این مسئولیت به عهده گمرك و یا وزارت اقتصاد نیست بلكه وزارت صنعت، معدن و تجارت است كه باید سوژه را در دولت مطرح و مجوز آنرا دریافت كند و در نهایت به گمرك ابلاغ كند تا ما در این رابطه اقدام نماییم.

ارونقی با بیان این كه مشكلی متوجه گمرك درباره عدم خروج خودرو های پروانه شده نبوده است، افزود: زمانی كه دولت در دی ماه سال گذشته، مصوبه ای برای ترخیص خودرو های دپو شده داشت و بار دیگر تمدید گردید، تعداد ۷۵۰۰ خودرو ترخیص و نزدیك به ۱۱۰۰ دستگاه دیگر حتی پروانه دریافت نمودند، اما با عنایت به این كه زمان به انتها رسید، برخی فرآیندهای دیگر را انجام نداده بودند، ولی حالا تمام مشكلات آنها برطرف شده و آماده ترخیص هستند، با این وجود چون زمان مصوبه به اتمام رسید، این خودرو ها در گمرك ماندند.

معاون فنی و امور گمركی گمرك ایران اصرار كرد كه از نظر گمرك هیچ مشكلی برای ترخیص این خودرو ها وجود ندارد، ما، هم موافق تمدید زمان و هم موافق ایجاد تغییراتی در مصوبه به نفع كسانی هستیم كه خودرو های آنها پروسه قانونی را طی كرده اما مجوز ترخیص ندارند.

خودروهای دپو شده حدود ۱۳ هزار دستگاه بودند كه از نزدیك به دو سال پیش به دلیلهای متفاوت همچون تغییر در شرایط ارزی و یا ثبت سفارش های غیرقانونی در گمرك، مناطق و بنادر دپو شده و اجازه ترخیص پیدا نكردند تا این كه از نیمه دوم سال قبل با مجوز و بخشنامه هیات دولت ترخیص آنها شروع شده بود، ولی به هر صورت با اختتام مهلت ترخیص قسمتی از خودرو ها با وجود درنوردیدن مراحل قانونی فعلا در گمرك باقی ماندند و البته وزیرصمت اعلام نمود كه فعلا برنامه ای برای تمدید زمان ترخیص ندارند.

این در حالی است كه در كنار اظهارات گمرك در خصوص این كه مشكلی برای ترخیص وجود ندارد انجمن واردكنندگان خودرو براین سوژه تاكید داشته و گفته كه حتی مابه التفاوت ارزی ۱۱۰۰ دستگاه نیز پرداخت و تمامی مراحل طی شده است.

در هر صورت بنظر می رسد با این اظهارات باید منتظر اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل مشكل ترخیص این خودرو ها بود و یا این كه اگر هر موردی وجود دارد كه فعلا وزارتخانه علاقه ای به پیگیری در این رابطه ندارد، اطلاع رسانی شفافی در مورد آن انجام دهد.

این در حالی است كه بتازگی گمرك اعلام نموده احیانا متروكه اعلام شدن این خودرو ها برمبنای قوانین گمركی وجود دارد كه در این حالت ممكن سازمان اموال تملیكی هر گونه تصمیمی همچون فروش در مورد این خودرو ها اتخاذ كند.





منبع:

1398/07/24
22:44:12
5.0 / 5
4724
تگهای خبر: اقتصاد , خودرو , دستگاه , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
تولیدو