گزارش تولیدو به نقل از مهر؛
پیش فروش خودرو بدون در نظر گرفتن ظرفیت تولید
تولیدو: بااینكه صنعت خودروی ایران در مراحل اولیه تحریم ها پس از خروج ترامپ از برجام قرار داشت، اما خودروسازان بدون توجه به مشكلات احتمالی واردات قطعات، مبادرت به پیش فروش های بی حد كردند.
به گزارش تولیدو به نقل از مهر، بااینكه صنعت خودروی ایران در مراحل اولیه تحریم ها پس از خروج ترامپ از برجام قرار داشت، اما خودروسازان بدون توجه به مشكلات احتمالی واردات قطعات، مبادرت به پیش فروش هایی بیشتر از توان تولید خود كردند. مروری بر كارنامه خودروسازان در سال قبل نشان داده است كه خیلی از مشتریانی كه سال قبل برای تأمین نیاز خود یا سرمایه گذاری ناشی از نااطمینانی به فاكتورهای اقتصادی و به منظور حفظ سرمایه خود وارد بازار خودرو شده و مبادرت به پیش خرید خودرو از خودروسازان كرده بودند، هنوز هم نتوانسته اند با گذشت ماه ها از سررسید موعد تحویل، خودروی خودرا تحویل بگیرند. این روزها تجمع های متعددی هر روز از طرف خریداران خودرو های مختلف مقابل درب ساختمان اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار می گردد كه حاضران در آن، خواهان تعیین تكلیف خودرو های ثبت نامی خود سپس گذشت ماه ها هستند. این در شرایطی است كه مراجعات مكرر آنها به نمایندگی های خودروسازان هم عمدتاً بدون نتیجه باقی مانده و تنها تماس هایی كه با مشتریان در حوزه خودرو های ثبت نامی صورت می گیرد، در مورد تكمیل وجه است و كمترین پاسخگویی در این رابطه وجود ندارد. تكلیف خریداران برلیانس روشن می شود؟ برلیانس یكی از خودروهایی بود كه سال قبل با افزایش تقاضای خریداران مواجه گردید و البته شركت تولیدكننده باز با عطش فراوان نسبت به پیش فروش و ستاندن وجه از مشتریان اقدام می كرد، حال آنكه اصول اولیه بنگاهداری حكم می كند كه ورودی و خروجی انبارهای مواد اولیه برای تولید به دقت و هر روزه چك شود و در نهایت شرایطی فراهم شود تا اگر موجودی انبار مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید به میزان كافی نیست، از ایجاد تعهد برای فروش محصولات جلوگیری شود وجای تعجب است كه خودروسازان با ادارات مختلف و متنوعی كه در اختیار دارند، چطور نتوانسته اند موجودی قطعات را چك كنند تا این همه تعهدات بلاتكلیف در حوزه آنها باقی نماند. یكی از خریداران خودروی برلیانس ثبت نامی در نیمه اول سال قبل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سال قبل این خودرو را ثبت نام كرده و قرار بود در آذرماه ۹۷ آنرا تحویل بگیرم ولی حالا كه اردیبهشت سال ۹۸ هم رو به اتمام است، هنوز در مورد تحویل خودروی خود، پاسخ مشخصی از خودروساز و نمایندگی مورد نظر نگرفته ام. وی ادامه داد: هر روزه تعداد خریداران زیادی جلوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع می كنند كه پلاكارد به دست خواهان ایفای حق و حقوق خود از طرف وزارت صنعت بعنوان متولی خودروسازی در كشور هستند؛ در صورتی كه كوچك ترین پاسخی در این زمینه داده نمی گردد و بعد هم معترضان پراكنده می شوند و تجمع به روز دیگری موكول می شود. این خریدار خودروی برلیانس اظهار داشت: تكمیل وجه را هم در بهمن ماه سال ۹۷ انجام داده ولی هنوز خبری از تحویل خودروی خود ندارم. پاسخگویی؛ وظیفه كاری و اخلاقی خودروسازان در این میان بررسی های خبرنگار مهر حكایت از آن دارد كه تولید برلیانس در ماه های اخیر كاهش یافته و بر همین مبنا قاعدتاََ تحویل این خودرو ها به مشتریان با تأخیر همراه بوده و خواهد بود، در صورتی كه كمترین انتظار از خودروساز این است كه بر حسب وظیفه و اصول مشتری مداری كه همواره یكی از تأكیدات خودروسازان بوده است، مشتریان را تعیین تكلیف كرده و مبادرت به اجرای طرح تبدیل و یا جایگزینی برای این مشتریان با عنایت به خودرو های موجود كند. اصول مشتری مداری حكم می كند كه شركت های خودروساز در این شرایط تكلیف مشتریان خودرا روشن كنند تا مشتریان در صورت تمایل بتوانند اصل پول خودرا همراه با سود منطقی و جریمه تأخیر پس بگیرند، یا از طرح های جایگزین استفاده كنند. آمار تولید برلیانس در سال ۹۶ طبق آمار اعلامی از طرف وزارت صنعت، پارس خودرو بعنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته ۳۳ هزار و ۱۴۸ دستگاه برلیانس را طی سال قبل مونتاژ كند. با عنایت به این آمار، برلیانس در مقایسه با سال ۹۶، حدود ۲۷ درصد كاهش تیراژ را تجربه كرده است.
منبع: تولیدو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب