ایرنا گزارش می كند

پیش فروش خودروسازان و استانداردهایی كه بلاتكلیف است

پیش فروش خودروسازان و استانداردهایی كه بلاتكلیف است

تولیدو: تهران- این روزها در حالی بحث پیش فروش خودروسازان برای كاهش حباب قیمتی در نظر گرفته شده است كه هنوز تكلیف استاندارد بعضی از آنها مشخص نمی باشد و حتی امكان دارد خریداران چندی بعد با مشكل شماره گذاری روبرو شوند.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اجرای اولین مرحله استانداردهای جدید الزامی خودرو از اول دی ماه 1396، تولید و واردات برخی خودروهای غیر استاندارد از دستور كار خودروسازان خارج شد.
تا ابتدای دی ماه سال گذشته خودروسازان باید مدارك استاندارد 55 گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل می دادند و همه خودروهایی كه قادر به رعایت این استانداردها نبودند، از دور خارج شدند.
از این تاریخ به بعد، هر خودرو برای بازگشت دوباره به خط تولید باید استانداردهای 63 گانه را اعمال كند؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، هشت استاندارد دیگر هم اضافه شده است.
این مهلت تا اول دی ماه سال 1397 برای این خودروها باقیست اما از آغاز زمستان آینده پشت سر گذاشتن 85 استاندارد الزامی و 22 استاندارد دیگر هم اضافه می گردد.

** بررسی استانداردهای 85گانه خودروها در موعد مقرر
سرپرست معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه به خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: آنچه برای سازمان ملی استاندارد مهم می باشد پاس كردن استانداردهای خودرویی در مهلت مقرر است كه بدون هیچ چشمپوشی وارد عمل می شویم.
«وحید مرندی مقدم» تصریح كرد خودروهایی كه نتوانند استانداردهای یاد شده را بگذرانند، از چرخه تولید كنار گذاشته می شوند و در نامه ای به نیروی انتظامی از پلاك شدن آنها جلوگیری می گردد.
مرندی مقدم درباره استاندارد خودروهای پیش فروش شده اخیر از جانب خودروسازان اعلام نمود: اطلاعی از پیش فروش ها ندارم و این مورد به سازمان ملی استاندارد ارتباطی ندارد، بلكه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف كنندگان و تولیدكنندگان باید بر آن نظارت كنند.

** طرح پیش فروش سایپا
به گزارش تولیدو به نقل از ایرنا، طرح پیش فروش سایپا از ساعت 10 بامداد چهاردهم شهریورماه شروع شد و تا ساعت 13 و 45 دقیقه پانزدهم شهریور ادامه یافت.
در این طرح 50 هزار دستگاه خودرو ثبت نام از جانب مشتریان ثبت نام شد و خودروهای سایپا 131 و 132، تیبا، تیبا2، ساینا، وانت سایپا151 و وانت نیسان به فروش رفت.
با توجه به جای سوال بودن استاندارد بعضی از این خودروها شاهدیم در طرح پیش فروش گنجانده شده و نكته جالب اینكه موعد تحویل بعضی از این خودروها سال آینده و بعد از اجرای استانداردهای 85 گانه سازمان ملی استاندارد است.
پیش فروش خودروهای سایپا در حالی به انجام رسید كه شهریورماه سال گذشته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به ایرنا اظهار داشت: گروه خودروسازی سایپا به این نتیجه رسیده است كه دیگر تولید خودرو پراید با استانداردهای 25 سال پیش پاسخگوی نیاز امروز نیست و خروج آن را از چرخه تولید در دستور كار قرار داده است.
«نیره پیروزبخت» خاطرنشان كرد: این سازمان از مواضع پیشین خود كوتاه نمی آید، چونكه آنچه برای این سازمان ارزش و اهمیت دارد، حفظ جان و سلامت مردم است و بنابراین استانداردهای 85 گانه خودرو تعدیل نمی گردد.
این مسئول اعلام نمود: پراید هنوز موفق به عرضه مداركی در خصوص رعایت و اعمال استانداردهای جدید نشده است.
این در حالی است كه اسفندماه سال گذشته «محسن قاسم جهرودی» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام نمود: خودرو كوئید از محصولات گروه خودروسازی رنو فرانسه با قیمتی در محدوده 30 میلیون تومان در آینده نزدیك جایگزین پراید می گردد.

** مراكز تستی كه حاضر به همكاری با ایران نیستند
در این زمینه رئیس اداره مهندسی و استاندارد محصول سایپا به ایرنا اظهار داشت: گروه سایپا از همان ابتدای مطرح شدن استانداردهای 85گانه، با شركت های داخلی و خارجی برای تامین موارد مدنظر سازمان ملی استاندارد به مذاكره پرداخت و تجهیزات و لوازم مورد نیاز را تهیه كرد.
«مصطفی غفاری» اضافه كرد: تا امروز همه اقدام های لازم برای آزمون های داخل كشور خودروهایی كه سایپا تصمیم به ادامه تولید آنها دارد، به انجام رسیده است.
وی افزود: برای آزمون های خارجی و تست تصادف هم خودروها به مركز تحقیقات سایپا برای اعزام به مراكز تست خارج از كشور همچون در اسپانیا، بلژیك و هلند فرستاده شده، اما مشكلی كه اكنون با آن مواجه ایم به علت تحریم ها هیچ مركز تستی حاضر به همكاری نشده است.
«این مبحث به اطلاع سازمان ملی استاندارد ایران هم رسیده است.»
غفاری افزود: در مورد پراید منتظر دستور مدیرعامل سایپا برای تولید یا تولید نشدن این خودرو هستیم.
رئیس اداره مهندسی و استاندارد محصول سایپا یادآوری كرد: بعضی از این استانداردها مثل سیستم اندازه گیری فشار باد لاستیك (TPMS) به مثابه اضافه شدن آپشن جدید است اما استانداردهایی هم همانند استاندارد عابر پیاده وجود دارد كه حتی خودروسازان بزرگ جهانی هم برای دریافت آن با مشكل روبرویند.
باید منتظر ماند و دید تا ابتدای دی ماه آینده، آیا خودروسازان موفق به دریافت استانداردهای یاد شده می شوند؟
در غیر این صورت تكلیف خودروهایی كه به مردم پیش فروش شده چیست و آیا به قول مسئولان سازمان ملی استاندارد ایران از شماره گذاری آنها جلوگیری می شود؟

اقتصام*3065*1961*


1397/06/27
13:52:58
5.0 / 5
4407
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
تولیدو