واكاوی مواضع نفتی ترامپ درباره اوپك از نظر موسسه آمریكایی

واكاوی مواضع نفتی ترامپ درباره اوپك از نظر موسسه آمریكایی

تولیدو: تهران- موسسه «بروكینگ» آمریكا در مقاله ای به بررسی درخواست رییس جمهوری آمریكا از پادشاه عربستان درباره «افزایش تولید نفت با هدف جبران كسری صادرات ایران و ونزوئلا» پرداخت و این اقدام را به انتخابات میاندوره ای كنگره و مقاصد سیاسی ترامپ پیوند زد.


به گزارش سه شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، رییس جمهوری آمریكا نهم تیرماه در صفحه توییتر خود اعلام نمود «ملك سلمان» پادشاه عربستان، با درخواست او برای افزایش تولید نفت به منظور جبران كسری صادرات نفتی ایران و ونزوئلا موافقت كرده است.
موسسه بروكینگ مقاله خود با عنوان «قیمت بالاتر نفت برای اوپك و آمریكا به چه مفهوم است؟» را با این پرسش ها آغاز می كند: چرا سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) كه در سال 2016 با هدف افزایش قیمت نفت با برخی كشورهای غیراوپك متحد شد و تولید را كاهش داد، اكنون خواستار تغییر روند است؟ و چرا آمریكا به دنبال افزایش تولید اوپك است؟

** ظرفیت مازاد تولید
نویسنده مقاله توضیح می دهد: هنگام كسری عرضه نفت، فقط ظرفیت مازاد تولید یا ذخایر راهبردی انبارهای نفت، امكان افزایش فوری عرضه را می دهد و این، عربستان است كه به صورت معمول این ظرفیت مازاد را داشت اما اكنون امارات، كویت و روسیه هم چنین ظرفیتی دارند.
در آمریكا، شركت های خصوصی توسعه صنعت نفت و گاز را برعهده دارند و نگهداری مازاد تولید برای آنها توجیه اقتصادی ندارد.
كشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی كه توسط كشورهای واردكننده انرژی و به منظور افزایش امنیت انرژی برای كشورهای عضو به وجود آمده است، فقط برای 90 روز در انبار موجودی دارند كه آن را برای مواقع اضطراری نگه می دارند نه برای زمانی كه بازار با كسری عرضه روبروست.
بازدهی پروژه های معمولی نفت چند سال طول می كشد اما حفاری و تولید از چاه های نفت شیل آمریكا می تواند در چند ماه صورت گیرد و بشدت به تغییر قیمت حساسیت دارد و این اهمیت روزافزون تولید نفت آمریكاست كه احتمال می رود روی واكنش تولیدكنندگان اوپك به افزایش قیمت ها اثر بگذارد.
اگر تولیدكنندگان اوپك با افزایش تولید نفت موافقت نمی كردند، می دانستند دوره سود بردن آنها از این تصمیم چندان بلند نیست و همینطور امكان دارد سهم بازار آنها را آمریكا برباید.
عامل دیگر كه امكان دارد روی تصمیم وزیران اوپك تاثیر گذاشته باشد، توان تقاضای نفت در جهان است.
اعضای اوپك می دانند در آینده وقتی تقاضای نفت كاهش پیدا كند، دیگر كسی طلای سیاه را به قیمتی كه اكنون می ارزد، نمی خرد.
فروش كنونی نفت و حفظ سهم بازار شاید راهبرد بهتری نسبت به نگه داشتن آن برای آینده باشد، آینده ای كه امكان دارد در آن قیمت نفت بسیار كمتر از اكنون باشد.

** مقاصد سیاسی
نویسنده مقاله موسسه بروكینگ می افزاید: از جانب دیگر، انتخابات میاندوره ای ماه نوامبر (آبان-آذرماه) كنگره آمریكا هم نزدیك می گردد.
دولت «دونالد ترامپ» خواستار ارزانی قیمت بنزین برای برخی مقاصد سیاسی است اما در عین حال می خواهد حداكثر فشار را هم بر ایران وارد كند.
ترامپ بخوبی می داند اقدام هایی كه نفت خام را از بازار خارج و بازار را دچار كسری عرضه نفت می كند، در داخل آمریكا باعث انشعاب می گردد و آمریكا كه خود به موتور تولید نفت خام در جهان تبدیل گشته است در لحظه حساس كنونی نمی تواند بی درنگ تولید نفت را افزایش دهد و باید به ظرفیت مازاد تولید اوپك و روسیه تكیه كند.
به گزارش تولیدو به نقل از ایرنا، اوپك و برخی كشورهای غیراوپك بویژه روسیه در چهارچوب توافق كاهش تولید نفت كه اواخر سال 2016 به امضا رسید، از سرجمع تولید خود یك میلیون و 800 هزار بشكه در روز كاستند تا مازاد عرضه در بازارها از بین برود و قیمت ها افزایش پیدا كند.
وزیران نفت كشورهای اوپك و همپیمانان غیراوپك این سازمان اول تیرماه در وین اتریش توافق كردند رقم كاهش یك میلیون و 800 هزار بشكه ای رعایت شود و كاهش بیش از حد عرضه كه حدود یك میلیون بشكه در روز پیش بینی می شود، جبران شود.

اقتصام**1063*1961*


1397/04/12
21:32:30
5.0 / 5
4505
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
تولیدو