توسعه فروشگاه های بزرگ و محلی هر دو ضروریست
به گزارش تولیدو، دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران اظهار داشت: توسعه فروشگاه های زنجیره ای نمی تواند مانع رشد فروشگاه های کوچک و محلی در کشور باشد.
به گزارش تولیدو به نقل از مهر، سید محسن طباطبایی در برنامه «هشت صبح» رادیو اقتصاد اضافه کرد: توسعه کسب وکارهای خرد و محله ای و همینطور گسترش فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای هر دو در کشور ضروری می باشد. به گفته ی ایشان، در شرایطی که بیشتر از ۷۰ درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند، الگوهای اقتصادی باید بسمت کاهش هزینه ها حرکت نماید.
طباطبایی با اشاره به آثار مثبت توسعه فروشگاه های زنجیره ای اظهار داشت: کاهش هزینه های رفت وآمد، صرفه جویی در زمان، کاهش ترافیک و آلاینده های شهری همچون مزایای خرید تجمیعی و کلان در این فروشگاه هاست.
وی اضافه کرد: هرچقدر مردم بتوانند سبد کالای خویش را در نزدیکی محل سکونت یا کار تهیه کنند، تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت زندگی و رفاه شهری خواهد داشت. به گفته ی ایشان، فروشگاه های زنجیره ای با تنوع کالا، استانداردسازی قیمت گذاری، بهداشت مطلوب، فروش آنلاین و تحویل در محل توانسته اند نقش مؤثری در بهبود دسترسی شهروندان به کالا ایفا کنند.
دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تکیه بر لزوم تغییر در مدلهای کسب و کار محلی اظهار داشت: سوپرمارکت های سنتی به طور عمده مشتریان خویش را بر مبنای روابط محلی جذب می کنند، حتی اگر کیفیت یا قیمت کالاهایشان مزیت رقابتی نداشته باشد.
طباطبایی اشاره کرد: رشد فرهنگ شهرنشینی الگوهای مصرف را تغییر داده و توسعه فروشگاه های زنجیره ای در این شرایط اجتناب ناپذیر است. با این وجود، این فروشگاه ها در صورت انحصارطلبی یا فاصله گرفتن از هویت محلی می توانند لطمه هایی نیز بهمراه داشته باشند.
وی در انتها تاکید کرد: توسعه فروشگاه های کوچک و محلی در کنار فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای ضروریست و کسب وکارهای خرد باید خویش را با شرایط نوین اقتصادی و نیازهای جدید شهروندان هماهنگ کنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب