در پی مطالبه پول بیشتر برای مدل پایین تر
پاسخ ایران خودرو به مشتریان دنا: محصولی که تولید نمی شود را نمی توان مبنا قرار داد
به گزارش تولیدو، به دنبال بحث های اخیر پیرامون قیمت دناها که به قول مشتریان قیمت دناپلاس توربو مدنظر برای تکمیل وجه خودروی دناپلاس قرار گرفته است، ایران خودرو ادعا کرد که سوء برداشت مشتریان از جهت مبنا قرار دادن محصول دناپلاس با کد اشتباه بوده اما مشتریان عنوان کردند که شورای رقابت به آنها قول رسیدگی داده است.
به گزارش تولیدو به نقل از ایسنا، به دنبال تغییر قیمت ۲۸ محصول ایران خودرو با عنایت به افزوده شدن استانداردهای اجباری، در ظاهر دعوتنامه هایی که برای برخی مشتریان ارسال شده با کم و زیاد کردن قیمتها مدل بالاتر فاکتور شده است؛ بر مبنای مصوبه فروردین ماه شورای رقابت، قیمت خودروی دناپلاس ۲۸۱ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۴۳۸ تومان تعیین شده بود که بعد از مصوبه دوم (پس از اصلاح قیمت ها/مصوبه ۱۶ خرداد ماه) مقرر شد که ۴۳ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۹۴ تومان از قیمت این خودرو کاسته و قیمت نهایی این خودرو ۲۳۷ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۴۴ تومان فاکتور شود.
از طرفی قیمت دناپلاس توربو بر مبنای مصوبه فروردین ماه شورای رقابت، ۳۹۰ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۸۶۵ تومان تعیین شده بود که بعد از مصوبه دوم (پس از اصلاح قیمت ها/مصوبه ۱۶ خرداد ماه) مقرر شد که ۱۷ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۶۱۷ تومان به قیمت این خودرو افزوده شود. ازاین رو قیمت نهایی این خودرو ۴۰۸ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۴۸۲ تومان نهایی می شود.
نکته اصلی مبحث اینجاست که طبق اعلام مشتریان دناپلاس که هر روز به تعداد آنها اضافه می شود، ایران خودرو برای مشتریان دناپلاس (معمولی) دعوتنامه برای تکمیل وجه ارسال کرده است اما به جای آنکه ۴۳ و اندی میلیون تومان را کاسته و مابه التفاوت قیمت نهایی با مبلغ پرداختی اولیه (۱۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان) را مطالبه کند؛ از قیمت دناپلاس توربو که ۳۹۰ و اندی میلیون تومان است، ۴۳ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۹۴ تومان را کاسته و به جای قیمت دناپلاس برای مشتری فاکتور کرده است.
بدین ترتیب با یک حساب ساده میتوان اظهار داشت: بعد از اصلاح قیمت خودروی دناپلاس توسط شورای رقابت، قیمت این محصول ۲۳۷ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۴۴ تومان خواهد بود و با عنایت به ۱۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداختی مشتریان، حالا بایستی حدوداً ۱۰۴ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۴۴ تومان دیگر واریز کنند؛ اما در دعوتنامه ارسالی، قیمت نهایی فاکتور ۳۷۳ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۳۰۰ و مبلغ پرداختی (مابه التفاوت برای تکمیل وجه) ۲۴۰ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۳۰۰ اعلام شده است.
در ابتدا ایران خودرو به اعلام این مورد بسنده کرد که "قیمت ها منطبق بر مصوبه شورای رقابت بوده و تنها میزان افزایش یا کاهش بر اساس قیمت محصول پایه است."
اما بعد از آن در اطلاعیه ای، مبحث پیش آمده را ناشی از یک اشتباه در کد محصول اعلام نموده و اعتقاد دارد که مشتریان قیمت محصولی را مدنظر قرار داده اند که از مهر ماه سال قبل متوقف شده و آپشن کمتری دارد.
در اطلاعیه مذکور قید شده است:
"تولید محصول دناپلاس با کد ۷۰۴۰۸ از زمان آغاز تولید تابحال به صورت مستمر ادامه داشته و طبق مصوبه ۵۴۷ شورای رقابت به بهای کارخانه ای ۳۹۰ میلیون تومان بعنوان محصول پایه و مبنای قیمت گذاری درنظر گرفته شده است؛ بر همین مبنا و طبق مصوبه شورای رقابت، قیمت دناپلاس با کد ۷۰۳۲۳ به میزان ۴۳.۸ میلیون تومان کم تر از قیمت محصول مبنا، به قیمت ۳۴۷ میلیون تومان تعیین نرخ شده است.
علت سوء برداشت مشتریان را مبنا قرار دادن محصول دناپلاس با کد ۷۰۳۱۷ برای قیمت گذاری دناپلاس با کد ۷۰۳۲۳ دانسته و تاکید می شود که تولید محصول ۷۰۳۱۷ از مهر سال ۱۴۰۱ متوقف شده و آخرین تولیدهای این محصول در نیمه اول سال ۱۴۰۱، در ارتباط با تعهدات بوجود آمده قبل از سال ۱۴۰۰ بوده است.
در فروردین ماه ۱۴۰۲ بنا بر اعلام از جانب نهادهای ذیربط و لزوم افشای اطلاعات، بهای کارخانه ای محصولات را بر مبنای صورت های مالی شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ که به تایید مراجع ذیربط رسیده بود، ایران خودرو منتشر و در سایت کدال افشا کرده است و بنابراین دناپلاس با کد ۷۰۳۱۷ در فهرست قیمت فروردین ماه شرکت اعلام شده و به دلیل توقف تولید، از لیست قیمت اردیبهشت و خرداد حذف گردیده است.
در مورد مشخصات دو خودرو و تفاوت های موثر در قیمت گذاری میتوان اظهار داشت که دناپلاس دستی کد ۷۰۳۲۳ دارای تفاوت هایی همچون توربوشارژ، سانروف، رینگ آلومینیومی و اکسل عقب دیسکی است که سبب کاهش حدود ۴۴ میلیون تومانی آن نسبت به خودروی مبنا شده است. قیمت گذاری محصولات بر مبنای مصوبات نهادهای ذیربط صورت می گیرد و بطور حتم این شرکت خویش را ملزم به تبعیت از ضوابط جاری قیمت گذاری می داند."
این مورد در حالی مطرح است دناپلاسی که ایران خودرو مدعی است قیمت گذاری آن از فهرست قیمت محصولات برای اردیبهشت و خرداد حذف گردیده است اما در مصوبه ای اصلاحیه (۱۶ خرداد ماه) قاعدتا شورای رقابتی از قیمت محصولی کاسته که همچنان بر خط تولید است.
ضمن این که ایران خودرو خود اذعان دارد که به جهت اضافه شدن برخی آپشن ها همچون توربوشارژر بودن، قیمت خودرو بالا رفته است؛ موضوعی که دقیقاً مشتریان اعلام می کنند که ایران خودرو از قیمت دناپلاس توروبو ۴۳ و اندی میلیون تومان کم و دعوتنامه صادر کرده تا قیمت بالاتر از قیمت دناپلاس محاسبه شود.
قابل ذکر است که با عنایت به مبحث پیش آمده و این که مشتریان تا ششم تیر ماه فرصت تکمیل وجه به حساب ایران خودرو دارند، برخی از مشتریان به نمایندگی از همه مشتریان درگیر با این موضوع، بامداد امروز (شنبه) مقابل شورای رقابت تجمع کرده و حق خویش را مطالبه کرده اند.
یکی از این افراد که وارد سازمان شورای رقابت شده و با عرضه مستندات و نمودارها و قراردادها، مبحث را مطرح کرده اند، در تماس با ایسنا، از نتیجه جلسه امروز نماینده مشتریان با نماینده شورای رقابت، اظهار داشت: قیمت دناپلاس ۲۳۲ میلیون تومان باید باشد که با اضافه شدن هزینه مالیات، بیمه و سایر هزینه های جانبی قیمت نهایی برای مشتری ۲۸۰ میلیون تومان تمام می شود. ادعای ایران خودرو در مطرح کردن کدها، چندان واقعی نیست. ضمن این که ۴۱۰ میلیون تومان از کجا آمده است؟.
شورای رقابت به مشتریان اعلام نموده که این عدد ۴۱۰ میلیون تومان برای ما هم دارای شبهه و مبنای قانونی ندارد. در جلسه امروز شورای رقابت، مبحث بررسی خواهد شد. از ایران خودرو هم دعوت شده تا مستندات خویش را عرضه کند؛ ازاین رو تا روز سه شنبه، نتیجه اعلام خواهد شد.
تاکید می شود که موارد فوق الذکر در اعلام نظر شورای رقابت، گفته مشتریان است.
همینطور شایان ذکر است که سپهر دادجوی توکلی- مدیر روابط شورای رقابت- هم در این رابطه اعلام نموده است: تماسهای خیلی از سوی مشتریان داریم که این مورد را اعلام می کنند؛ بنظر می رسید که در مورد این مورد مشخص، ارتباطات ایران خودرو شفاف برای مشتریان توضیح دهد. این اختلاف قیمت توسط مردم رصد شده و برای پاسخگویی بایستی به مشتری احترام گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: مبحث در دست بررسی و پیگیری است تا مشخص شود، اختلاف قیمت موجود میان قیمت مصوب شورای رقابت و قیمتی که ایران خودرو اعمال کرده است، ماحصل چه فرایند و محاسباتی است؟ بمحض آنکه اطلاعات برای شورای رقابت محرز شود، اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت. این مورد از جانب کارشناسان و مسؤلان ایران خودرو درحال بررسی است و منتظر پاسخ قانع کننده ایران خودرو هستیم.
توکلی افزود: هنوز قطعی نمی توان اظهار داشت که در قالب قانون اقدام شده است یا خیر؟ اما آن چه که روی کاغذ اعلام شده و آن چه که ایران خودرو عملیاتی کرده، متفاوت می باشد و باعث اعتراض خیلی از مشتریان شده است.
منبع: tolido.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب