مدیر كل راه آهن جنوب عنوان كرد:

رشد ۱۳ درصدی حمل بار در محور جنوب

رشد ۱۳ درصدی حمل بار در محور جنوب

خوزستان مدیر کل راه آهن جنوب با اشاره به اینکه هزینه حمل و نقل ریلی حدود ۱۵ درصد از حمل و نقل جاده ای به صرفه تر است، اظهار داشت: در داخل استان به صورت کامل از ظرفیت حمل و نقل ریلی استفاده نمی گردد. با عنایت به مزیت هایی که راه آهن دارد، انتظار می رود بخشی از بارها که دولتی است از راه راه آهن حمل شود که با این اقدام بیشتر از ۸۵ درصد تصادفات جاده ای کم می شود.



عبدالکریم درویش زاده در گفت و گو با ایسنا از افزایش چشم گیر میزان حمل و نقل ریلی نسبت به سال قبل خبرداد و اظهار نمود: حمل و نقل ریلی بار استان پارسال ۱۱ میلیون تن بوده است که از نظر تناژ ۱۳ درصد و از نظر تن کیلومتر شاهد رشد ۱۶ درصدی نسبت به سال پیش از آن بوده ایم اما سال جاری تلاش می نماییم میزان حمل و نقل ریلی به بالای ۱۲ میلیون تن برسد.

وی اضافه کرد: در اوایل سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۳۲۱ هزار و ۸۲۵ تن کالا بارگیری و حدود یک میلیون و ۱۶ هزار تن کالا در ایستگاه های این محور ریلی تخلیه شده است.

درویش زاده خاطرنشان کرد: هم اکنون بیشترین حمل بار در ارتباط با ایستگاه بندر امام خمینی(ره) است که شامل محصولات غلات و کالاهای اساسی می شود. همینطور در ایستگاه میاندشت شمش فولاد صادراتی از شرکت فولاد خوزستان را داریم که این دو کالا، بیشترین سهم بارگیری راه آهن جنوب را به خود اختصاص داده اند اما در بحث تخلیه بار، شمش فولاد و سنگ آهن در ارتباط با شرکت فولاد خوزستان بیشترین سهم را در حمل و نقل راه آهن جنوب دارند.

وی در ارتباط با سهم حمل و نقل ریلی استان در کشور اظهار نمود: برپایه سنجش های انجام شده سهم کل خوزستان از حمل و نقل ریلی در کشور نسبت به سایر خطوط حمل و نقل ریلی، از لحاظ تناژ حدود ۱۰ درصد و از لحاظ تن کیلومتر ۱۳ درصد است اما سهم بخش ریلی استان در کل حمل و نقل استان حدود ۱۲ درصد است.

درویش زاده در مورد ظرفیت های حمل و نقل ریلی در استان اظهار داشت: در ۸ سال قبل و برپایه مذاکرات انجام شده توانستیم سهم تناژ حمل و نقل ریلی در استان را افزایش دهیم. بگونه ای که در سال ۹۲ میزان بارگیری و تخلیه کمتر از ۵ میلیون تن بود اما پارسال این میزان به ۱۱ میلیون تن رسید.

وی اضافه کرد: سال جاری ظرفیت تناژ حمل و نقل ریلی جنوب به ۱۸ میلیون تن در داخل استان افزایش پیدا کرده است اما با تکمیل دو خط اهواز- اندیمشک و اهواز- بندرامام این ظرفیت می تواند به ۲۵ میلیون تن هم افزایش پیدا کند.

درویش زاده ضمن اشاره به مطالعات انجام شده در زمینه توسعه خطوط در داخل و خارج از استان اظهار نمود: همچون این پروژه ها میتوان به راه آهن اهواز- ایذه- اصفهان اشاره نمود. از سوی دیگر پروژه خط سربندر - خرمشهر – شادگان را داریم که مناقصه قطعات اولیه این پروژه درحال برگزاری است؛ با راه اندازی این خطوط به ظرفیت حمل و نقل ریلی استان افزوده می شود.

وی افزود: همینطور اگر موفق به راه اندازی خط شلمچه_بصره شویم، بطور قطع در بحث صادرات و واردات به کشور عراق سهم بیشتری خواهیم داشت.

مدیر کل راه آهن جنوب در مورد هزینه حمل و نقل ریلی نسبت به سایر روش های حمل و نقل در کشور خاطرنشان کرد: هزینه حمل و نقل ریلی حدود ۱۵ درصد از حمل و نقل جاده ای به صرفه تر است. هم اکنون ۱۰ قطار در داخل استان وجود دارد که در مسیرهای ریلی اهواز - اندیشمک، اهواز - خرمشهر، اهواز - بندرامام و اهواز-ماهشهر تردد می کنند. بعنوان مثال هزینه تردد با ناوگان حمل و نقل جاده ای از مرکز شهر اندیمشک تا اهواز بالای ۱۰۰ هزار تومان است در حالیکه هزینه تردد در این راه از راه راه آهن با وجود شرایط بهتر و بهترین واگن های جابه جایی مسافر، سیستم های خنک کننده و ایمنی بسیار بالا، حدود ۶ هزار تومان است.

درویش زاده در پاسخ به این سؤال که آیا از ظرفیت های حمل و نقل ریلی در داخل استان به صورت کامل استفاده می شود؟ بیان نمود: متاسفانه در داخل استان به صورت کامل از این ظرفیت استفاده نمی گردد. مشکل این است که ما برای بعضی مقاصد ریل نداریم و یا این که صاحبان کالا به علل مختلف بار خویش را از راه ریل حمل نمی کنند. با عنایت به مزیت هایی که راه آهن دارد، انتظار می رود بخشی از بارها که دولتی است از راه راه آهن حمل شود که با این اقدام بیشتر از ۸۵ درصد از تصادفات جاده ای کم می شود.

وی ضمن اشاره به مزیت های حمل و نقل ریلی همچون ایمنی بالا و آلودگی کمتر هوا و محیط زیست، حمل و نقل ریلی را حمل و نقل سبز خواند و اضافه کرد: علاوه بر حمل انبوه بار به صورت یکجا، در حمل و نقل ریلی حدود یک هفتم حمل و نقل جاده ای سوخت مصرف می شود. با در نظر گرفتن میزان آلودگی موجود در هوا اگر امکان افزایش حمل و نقل ریلی مهیا شود می تواند قدم موثری در حفظ محیط زیست برداشت.

درویش زاده حمل و نقل ریلی را از لحاظ ایمنی بالا نسبت به سایر روش های حمل و نقل غیرقابل قیاس دانست و اضافه کرد: ما در کشور سالانه ۱۷ تا ۲۰ هزار نفر کشته در حمل و نقل جاده ای داریم در حالیکه در راه آهن در دو بخش مسافری و بارگیری کالا، این عدد سالانه حدودا کمتر از ۱۰ نفر است.




1401/04/05
11:54:57
5.0 / 5
160
تگهای خبر: شركت , صادرات , كالا , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
تولیدو