یك مقام مسئول در گفت وگو با مهر تشریح كرد؛

فرصت های ایران و ارمنستان برای توسعه مناسبات اقتصادی

فرصت های ایران و ارمنستان برای توسعه مناسبات اقتصادی

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت با تشریح فرصت های اقتصادی ایران در ارمنستان، اظهار داشت: ارتباط بانکی، شناخت کم دوطرف، لجستیک و حمل و نقل سه مانع سر راه توسعه تجارت میان دو کشور است.



بهروز حسن الفت در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد فرصت های اقتصادی کشور ارمنستان، عنوان کرد: مهم ترین تجارت ما با ارمنستان، حوزه انرژی در بخش نفت، فراورده های نفتی و گاز چه به صورت ال ان جی و چه به صورت گاز طبیعی است. در کنار این حوزه ها بحث واردات برق هم از سالهای گذشته مطرح بود و در آینده هم توسعه خواهد یافت؛ ازاین رو در حوزه انرژی و پروژه های در ارتباط با این حوزه شامل ایجاد نیروگاه، خطوط انتقال، ساخت پتروشیمی در صورت امکان و به صورت کلی صنایع در ارتباط با حوزه انرژی فرصت های مناسبی در بازار دو کشور وجود دارد؛ کما اینکه تابحال هم از این فرصت ها استفاده شده، اما ظرفیت های بلااستفاده ای در این بخش همچنان وجود دارد
مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: در حوزه صنایع معدنی و معدن فرصت های قابل توجهی وجود دارد؛ بعنوان نمونه ایران می تواند در بخشی از معادن مس و سنگ های گران قیمت در ارمنستان، پروژه های مشترک تعریف کند تا شرکتهای ایرانی در این بخش فعال شوند، البته این مورد دو جانبه بوده و ارمنستان هم می تواند برای فعال شدن در معادن ایران، پروژه معدنی تعریف کند.
ایران می تواند در بخشی از معادن مس و سنگ های گران قیمت در ارمنستان، پروژه های مشترک تعریف کند تا شرکتهای ایرانی در این بخش فعال شوند
الفت اظهار داشت: در حوزه مصالح ساختمانی، کاشی، سرامیک، سیمان، گچ و هر آنچه که تحت عنوان مصالح ساختمانی می شناسیم از فولاد و میلگرد گرفته تا سایر مواد و مصالح در این عرصه، بازار ارمنستان هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ کیفیت بازار بسیار مناسبی است و به خصوص برای صادرات سیمان ظرفیت بسیاری دارد. دامنه وسیعی از محصولات صنعتی و معدنی در این بخش قابلیت افزایش صادرات به بازار ارمنستان را دارد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه صنعت و صنایع غذایی فرصت های بسیار زیادی برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد، افزود: با عنایت به این که مزیت ما در صنعت غذا و صنایع وابسته به صنعت کشاورزی، صنایع تبدیلی، فرآوری محصولات کشاورزی یا تبدیل محصولات کشاورزی به صنایع غذایی خاص (شیرینی، کنسرو، کمپوت و …) است، می توان از این حوزه علاوه بر ارمنستان، برای بازارهای پیرامون و اصطلاحاً بازارهای ثالث هم بهره برد.
وی عنوان کرد: در بخش کشاورزی، محصولات غذایی و باغی و جالیزی ما از گذشته بازار خوبی در کشور ارمنستان داشته و در بازار این کشور، پس از ترکیه رتبه دوم را در اختیار داریم؛ به علت اتفاقاتی که اخیراً رقم خورد، براحتی می توانیم جای ترکیه را در بازار محصولات کشاورزی ارمنستان بگیریم؛ بالاترین تنوع محصولات کشاورزی شامل جالیزی و باغی را در بازار ارمنستان داریم. این مورد جزو فرصت های فصلی ماست که در همین نیمه دوم سالجاری می توانیم از این فرصت استفاده کنیم؛ بعنوان مثال پرتقال، گوجه فرنگی و محصولاتی از این دست می تواند بازار خوبی در ارمنستان داشته باشد. به صورت کلی محصولات جالیزی محصولات مورد تقاضای ارمنستان است چه بسا که از آنجا به کشورهای دیگر هم صادر شود.
به دلیل اتفاقاتی که اخیراً رقم خورد، براحتی می توانیم جای ترکیه را در بازار محصولات کشاورزی ارمنستان بگیریم
الفت خاطرنشان کرد: همینطور در بخش دارو و تجهیزات پزشکی چه در حوزه دانش بنیان چه در حوزه داروهای عمومی، فرصت های خوبی در بازار این کشور برای ایران وجود دارد.
مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: در حوزه خدمات فنی و مهندسی همچون در جاده سازی، پروژه های عمرانی، انتقال خطوط برق فرصت هایی وجود دارد منتهی برای تأمین مالی پروژه ها باید طراحی لازم صورت بگیرد.
تجارت ۴۲۰ میلیون دلاری با ارمنستان
وی افزود: بررسی آمار تجارت ایران با ارمنستان طی ۲۵ سال قبل یعنی از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۰ میلادی نشان داده است که بیشترین حجم تجارت ما با ارمنستان در ارتباط با سال ۲۰۲۰ با رقم ۴۲۰ میلیون دلار بوده که ۳۰۰ میلیون دلار صادرات و ۱۲۰ میلیون دلار واردات داشته ایم. البته عمده این تجارت در بخش صادرات در ارتباط با صادرات گاز و در بخش واردات بیشتر در ارتباط با واردات برق بوده است.
مهم ترین خصوصیت بازار ارمنستان برای ایران، دارا بودن مرز زمینی با این کشور است که دسترسی ها را تسهیل می کند؛ از این جهت یک فرصت ویژه بین ما و ارمنستان در مقایسه با سایر کشورهای اوراسیا وجود دارد
الفت اظهار داشت: پیشبینی می شود با موافقت نامه ای که کشورمان تحت عنوان تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا امضا کرده و ارمنستان هم عضوی از آن است، اوضاع تجارت بین دو کشور بهبود یابد؛ اگر بحث کرونا و بسته شدن مرزها نبود ارقام بهتری در تجارت میان دو کشور ثبت می شد؛ در عین حال در همین یک سال اجرای توافقنامه اوراسیا یعنی از آبان ۹۸ تا آبان ۹۹ حدود ۸۲ درصد افزایش صادرات داشتیم که کشور ارمنستان هم جزو بازارهای جذاب بوده، البته رتبه های بهتر برای روسیه و بلاروس بوده اما ارمنستان هم نمره قابل قبولی داشته است.
مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: مهم ترین خصوصیت بازار ارمنستان برای ایران، دارا بودن مرز زمینی با این کشور است که دسترسی ها را تسهیل می کند؛ از این جهت یک فرصت ویژه بین ما و ارمنستان در مقایسه با سایر کشورهای اوراسیا وجود دارد و می توان با برنامه های ترویجی و توسعه ای در بازار ارمنستان، و با استفاده از شرایط جدیدی که در منطقه به وجود آمده بخصوص پس از درگیری های قره باغ، روابط تجاری برد-برد میان دو کشور را توسعه داد.
مشکل اصلی پیش روی توسعه مناسبات با ارمنستان بحث تحریم بانکی است. تا زمانی که روابط بانکی از این حالت خارج نشود، کارها پیچیده تر، سخت تر و کندتر خواهد شد؛ اگر مشکل تبادلات بانکی حل شود، انتظار داریم حجم تجارت جهش کند
وی اضافه کرد: در همین راستا وزارت صمت اقداماتی انجام داده و هم اکنون میزبان وزیر اقتصاد ارمنستان هستیم و ایشان از چند کارخانه کشورمان بازدید و نشست هایی رسمی داشتند و در مورد کارهای زیرساختی توافقاتی کردیم؛ همینطور تفاهم نامه ای بین دو طرف به امضا رسید که می تواند بستری برای همکاریهای بیشتر در آینده باشد.
۳ مانع پیش روی توسعه مناسبات اقتصادی
الفت در مورد موانع پیش روی توسعه مناسبات اقتصادی با ارمنستان هم عنوان کرد: مشکل اصلی پیش روی توسعه مناسبات اقتصادی، بحث تحریم بانکی است. تا زمانی که روابط بانکی از این حالت خارج نشود، کارها پیچیده تر، سخت تر و کندتر خواهد شد؛ اگر مشکل تبادلات بانکی بگونه ای حل شود، انتظار داریم حجم تجارت جهش کند.
لجستیک و حمل و نقل باید تسهیل شود و ضمن تجهیز ناوگان، برای کاهش یا حذف هزینه تردد در کشور مقابل که هزینه نهایی را بالا می برد، اقدام گردد. البته در مورد تسهیل ترانزیت ایران آمادگی خود اعلام نموده است
مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: مانع بعدی، عدم شناخت دقیق طرفین از یکدیگر است؛ شرکتهای تجاری و صنعتی دو طرف باید از ظرفیت های یکدیگر شناخت بیشتری داشته باشند؛ هنوز خیلی از مسئولین و شرکتهای ارمنی و ایرانی از ظرفیت های یکدیگر آگاه نیستند؛ اینکه در کجاها می توان رابطه بیشتر داشت و مکمل اقتصاد هم بود. این چالش می تواند از راه افزایش رفت و آمدها و برگزاری نشست و نمایشگاه و تبادل هیأت های تجاری برطرف شود.
وی افزود: مانع آخر هم بحث در ارتباط با لجستیک است؛ لجستیک و حمل و نقل باید تسهیل شود و ضمن تجهیز ناوگان، برای کاهش یا حذف هزینه تردد در کشور مقابل که هزینه نهایی را بالا می برد، اقدام گردد. البته در مورد تسهیل ترانزیت ایران آمادگی خویش را اعلام نموده اما ارمنستان در این حوزه ملاحظاتی دارد.
الفت تصریح کرد: شناخت از شبکه های فروش و زنجیره های توزیع در ارمنستان بسیار مهم می باشد که باید این مهم را با مشارکت بخش خصوصی و تشکل ها برای حضور بهتر و مناسب تر محصولات انجام دهیم.

1399/11/06
17:58:00
0.0 / 5
954
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , خدمات , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
تولیدو