خطر از دست رفتن بازارهای صادراتی با ادامه دادن روش های قدیمی

خطر از دست رفتن بازارهای صادراتی با ادامه دادن روش های قدیمی

به گزارش تولیدو، رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر ضرورت حرکت از استراتژی جایگزینی واردات بسمت توسعه صادرات، اظهار داشت: اصرار بر روش های قبلی می تواند نتیجه ای جز از دست رفتن حتی بازارهای موجودمان نداشته باشد.



به گزارش تولیدو به نقل از مهر، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست هم فکری ظرفیت سازی برای صادرات کالا که در سومین روز از پویش «یک هفته با صادرات» با عنوان «تولید صادرات محور» برگزار گردید، با تکیه بر ضرورت حرکت از استراتژی جایگزینی واردات بسمت توسعه صادرات گفت: باید بازارهای جدید را شناسایی و محصولات خویش را بر مبنای نیاز آنها تولید نماییم و اصرار بر روش های قبلی می تواند نتیجه ای جز از دست رفتن حتی بازارهای موجودمان نداشته باشد.
دهقان دهنوی اظهار داشت: پویش «یک هفته با صادرات» را طراحی کردیم به جهت اینکه بتوانیم مبحث صادرات، فرهنگ صادرات و اهمیت آنرا در یک زمان یک هفته ای در کشور برجسته بکنیم، در رسانه ها اشاعه دهیم و راجع به آن گفتگوی بیشتری داشته باشیم.
وی اضافه کرد: به طور معمول برگزاری روز ملی صادرات، محدود به قدردانی از صادرکنندگان نمونه و چند سخنرانی در حضور آقای رئیس دولت است و نمی شود خیلی راجع به جزئیات و محورهای مختلف مبحث صادرات گفتگو نمود. بنابراین، سال جاری این فرصت در طول یک هفته برقرار است و هر روز از این هفت روز با عنوانی نامگذاری شده و در آن روز نشست ها و جلساتی با همین مضمون انجام می شود.
دهنوی با اشاره به این که ما از استراتژی جایگزینی واردات به استراتژی توسعه صادرات رسیدیم، اظهار داشت: خوب یادم هست که مثلا ۲۰ سال پیش بحث های رسانه ای زیادی یا میزگردها و جلساتی برگزار می شد که آیا باید استراتژی ما جایگزینی واردات باشد یا توسعه صادرات. شاید ۲۰ تا ۲۵ سال پیش جهت گیری این شد که استراتژی جایگزینی واردات را کنار بگذاریم و بسمت توسعه صادرات حرکت نماییم.
رئیس سازمان توسعه تجارت اشاره کرد: در داخل استراتژی توسعه صادرات، به عقیده من باز این سوال هنوز به میزان کافی به آن پرداخته نشده که در چه مرحله ای باید به صادرات فکر نماییم. آیا ما باید شرکت های تجاری داشته باشیم که بتوانند بروند برای مازاد تولیدات داخلی بازارهای جدیدی پیدا بکنند یا نه، باید بازارهای جدیدی پیدا بکنیم و برای آنها محصولات مناسبی تولید بکنیم؟
وی افزود: شاید پاسخ این سوال بدیهی باشد و همه بگوییم جمله دوم درست تر، کاراتر و اثربخش تر است؛ اگر که ما بازارها را رصد بکنیم، فرصت ها را شناسایی بکنیم و تولیدات خودمان را بر مبنای آن بازارها و آن نیازها طراحی بکنیم و صادرات را افزایش بدهیم. ولی انجام دادنش کار بسیار سختی است. این که بتوانیم برویم در یک بازار جدید جای پایی پیدا بکنیم، محصول جدید را به یک بازار جدید صادر بکنیم و در این فضایی که رقابت در جهان بین کشورهای مختلف با استراتژی های تهاجمی صادراتی وجود دارد، واقعا کار ساده ای نیست.
دهنوی با اشاره به اینکه باید در فرآیندهای تولیدمان چابک تر، دانایی محورتر، برنامه محورتر و با نگاه صادراتی قوی تری عمل نماییم، اظهار داشت: در برخی از بازارهای صادراتی که ما هم اکنون آمار خوبی داریم، وقتی نگاه می نماییم می بینیم محصولاتی که صادر می نماییم محصولات خوبی نیستند. شاید چون آن بازار نزدیک بوده، یا سطح درآمدی مردم در آن پایین تر بوده یا به سبب مشکلاتی، نیازهایی داشتند که خیلی در حوزه کیفیت فکر نمی کردند. ولی امروز دیگر ممکنست آن شرایط برقرار نباشه، اما ما همچنان اصرار داریم با همان روش قبلی ادامه بدهیم. نتیجه این کار می تواند از دست رفتن حتی بازارهای موجودمان هم بشود.
وی این پرسش را مطرح کرد: آیا تولیدکنندگانی که امروز در کشور ما فعال می باشند، تولیدکنندگان بزرگمان، همه با این رویکرد و با این نگاه به بازارهای صادراتی نگاه می کنند؟ آیا تلاش هایی که در حال انجام می باشد برای صادرات، ریشه در فرایند و در مراحل تولید دارد یا نه؟
رئیس سازمان توسعه تجارت ضمن تشکر ویژه از ابراهیم شیخ، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، برای همکاری در برگزاری این نشست، گفت: این برنامه، کار مشترک سازمان توسعه تجارت و معاونت صنایع عمومی است. ما اگر در سازمان توسعه تجارت می خواهیم صادرات کشور توسعه پیدا بکند، راهی جز این نداریم که از بخش های تولیدی کمک بخواهیم و بگوییم بیایید در کنار ما قرار بگیرید. برعکس آن هم وجود دارد؛ در قسمت تولیدی مان هم اگر بخواهیم تولید پررونق باشد و اشتغال را حفظ نماییم، چاره ای جز این نداریم که مرتباً روی استراتژی های صادراتی، کشف بازارهای جدید و حفظ بازارهای موجود فکر بکنیم.
دهنوی در آخر تصریح کرد: این برنامه نمادی برای اینست که پیوند این دو بخش را با همدیگر بیشتر بکنیم. خیلی اوقات صادرات می تواند پیش قراول و راهنمای تولید باشد. یعنی لازم نیست که ما اول کالایی را تولید بکنیم و بعد بخش صادراتمان فعال بشود؛ می تواند صادرکننده این سیگنال را به تولیدکننده بدهد که چه چیزی با چه مشخصاتی برای من تولید بکند.
بنابراین، سال جاری این فرصت در طول یک هفته برقرار است و هر روز از این هفت روز با عنوانی نامگذاری شده و در آن روز نشست ها و جلساتی با همین مضمون صورت می گیرد. دهنوی با اشاره به این که باید در فرآیندهای تولیدمان چابک تر، دانایی محورتر، برنامه محورتر و با نگاه صادراتی قوی تری عمل نماییم، گفت: در تعدادی از بازارهای صادراتی که ما حالا آمار خوبی داریم، وقتی نگاه می نماییم می بینیم محصولاتی که صادر می نماییم محصولات خوبی نیستند. رئیس سازمان توسعه تجارت ضمن تشکر ویژه از ابراهیم شیخ، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، برای همکاری در برگزاری این جلسه، اظهار داشت: این برنامه، کار مشترک سازمان توسعه تجارت و معاونت صنایع عمومی است.


منبع:

1404/07/26
10:50:03
5.0 / 5
8
تگهای خبر: بازار , تولید , سازمان , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

تولیدو