خودرو از تورم عقب ماند تورم ۵۶ درصدی حمل و نقل عمومی
تولیدو: گزارش تورم مرداد 1404 نشان میدهد هزینه حمل و نقل عمومی 56 درصد رشد کرده، درحالی که خودرو افزایش قیمتی کمتر از تورم کل داشته است.
به گزارش تولیدو به نقل از مهر، جدیدترین داده های مرکز آمار ایران نشان میدهد که نرخ تورم مردادماه ۱۴۰۴ در سطح کل کشور بازهم بالاست. تورم سالانه به ۳۶.۳ درصد، تورم نقطه به نقطه به ۴۲.۴ درصد و تورم ماهانه به ۲.۹ درصد رسیده است. اما بررسی جزییات بخش حمل و نقل، تصویری متفاوت از فشار هزینه ها بر گروههای مختلف جامعه ترسیم می کند.
خودرو؛ رشد ملایم تر از تورم کل
شاخص «خرید وسایل نقلیه» در مردادماه نسبت به سال قبل ۲۳.۷ درصد رشد داشته و تورم سالانه آن ۲۲.۵ درصد گزارش شده است. این ارقام حدود ۱۳ تا ۱۸ واحد درصد کمتر از تورم کل کشور هستند.
این داده ها نشان میدهد بازار خودرو بعد از چند سال جهش قیمتی، وارد فاز افزایش ملایم تر نرخها شده است. کارشناسان باور دارند رکود تقاضا، سیاستهای کنترلی دولت و کاهش قدرت خرید خانوارها مهم ترین دلیلهای این روند هستند.
هزینه های نگهداری خودرو در راه صعودی
در حالی که خرید خودرو با تورم کمتر از متوسط همراه بوده، هزینه های نگهداری آن رشد بالاتری داشته است. تورم نقطه به نقطه «استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی» شامل تعمیرات و لوازم یدکی به ۳۲.۳ درصد و تورم سالانه آن به ۲۵.۵ درصد رسیده است.
به گفته کارشناسان، افزایش قیمت ارز و محدودیت واردات لوازم جانبی از دلیلهای اصلی این روند است. به بیان دیگر، داشتن خودرو به معنای مواجهه با افزایش فزاینده هزینه های جانبی است.
حمل ونقل عمومی؛ پرهزینه ترین گزینه خانوارها
بخش «حمل ونقل عمومی» بالاترین نرخ تورم را به ثبت رسانده، بگونه ای که تورم سالانه ۵۶ درصد، تورم نقطه به نقطه ۵۴.۷ درصد و تورم ماهانه ۲.۴ درصد بوده است.
این ارقام بالاتر از ۲۰ واحد درصد بالاتر از تورم کل کشور هستند و نشان می دهند استفاده از ناوگان عمومی که همیشه گزینه ای ارزان تر برای اقشار کم درآمد بود، حال به یکی از پرهزینه ترین اقلام سبد مصرفی خانوارها بدل شده است.
در مجموع، تورم بخش حمل و نقل در مردادماه برابر با ۳۰.۷ درصد (سالانه) و ۳۴.۳ درصد (نقطه به نقطه) بوده که کمی پایین تر از تورم کل کشور است. اما ترکیب درونی آن نشان میدهد که هزینه های در ارتباط با خرید خودرو رشد ملایم تر از میانگین، نگهداری خودرو رشد نزدیک به میانگین و حمل و نقل عمومی رشد بسیار بالاتر از متوسط از تجربه کرده اند.
این الگو به روشنی نشان میدهد خانوارهای فاقد خودرو که وابسته به حمل و نقل عمومی هستند، بیشترین فشار تورمی را متحمل شده اند. در مقابل، طبقه ای که توان خرید خودرو را دارد، با فشار نسبی کمتری روبه روست.
به گزارش تولیدو به نقل از مهر، تورم مردادماه ۱۴۰۴ در بخش حمل و نقل نه فقط بر افزایش هزینه های روزمره خانوارها تأثیر گذاشته، بلکه می تواند شکاف طبقاتی در حوزه دسترسی به حمل و نقل را عمیق تر کند. ادامه این روند احتمالا دولت را ناگزیر خواهد نمود که برای پیشگیری از تشدید فشار بر اقشار کم درآمد، سیاستهای حمایتی ویژه در بخش حمل و نقل عمومی اتخاذ کند.
منبع: تولیدو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب