معرفی دو طرح نوسازی و برقی سازی ناوگان به بورس
به گزارش تولیدو، یک مقام مسئول اظهار داشت: دو طرح نوسازی ناوگان دیزلی برون شهری و طرح برقی سازی ناوگان موتورسیکت شهر تهران به مراجع ذی صلاح و سازمان بورس انرژی معرفی شده و تأییدیه های لازم را دریافت کرده است.
به گزارش تولیدو به نقل از شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، جواد بهشتی با تاکید بر این که با عنایت به افزایش ناترازی های انرژی در کشور، رویکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از شروع استقرار دولت چهاردهم از عرضه محوری به مدیریت مصرف تغییر کرده است، اظهار نمود: پیش از این امکان صدور گواهی صرفه جویی فقط برای حامل های انرژی گاز و برق ممکن بود و شرکت ملی پالایش و پخش با استفاده از سازوکار عرضه گواهی صرفه جویی همنام و غیرهمنام از محل حساب بهینه سازی و امکان صدور و اختصاص گواهی های صرفه جویی غیرهمنام (گاز) در پاییز ۱۴۰۳، از این ابزار در تأمین مالی طرح های مدیریت مصرف بهره می برد.
وی با اشاره به اینکه هم اینک طبق ماده «۴۶» قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت، امکان صدور گواهی صرفه جویی فرآورده های نفتی که امکان نقش آفرینی گواهی های همنام را در تأمین مالی طرح های مدیریت مصرف هموار می کند، فراهم گشته است، اضافه کرد: به منظور بهره برداری از ظرفیت قانونی صدور گواهی صرفه جویی فرآورده های نفتی، مدیریت مصرف و کاهش چالش ناترازی، دو طرح به مراجع ذی صلاح و سازمان بورس انرژی معرفی شده و تأییدیه های لازم را دریافت کرده است.
نگاهی به طرح نوسازی ناوگان دیزلی برون شهری
مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در ادامه به معرفی طرح نخست پرداخت و توضیح داد: طرح نخست، طرح نوسازی ناوگان دیزلی برون شهری است که از نظر اجرای سیاستهای قیمتی و غیرقیمتی، همین طور از جنبه پیشگیری و مبارزه با قاچاق اهمیت زیادی دارد. این در شرایطی است که با عنایت به وجود ظرفیتهای قانونی لازم ازجمله مصوبه شورای اقتصاد درباره ی جایگزینی و نوسازی ۸۵ هزار دستگاه ناوگان دیزلی برون شهری، اجرای این طرح ها نتوانسته است اهداف مدنظر قانون گذار و دولت را محقق کند.
بهشتی با تاکید بر این که دلیل اجرائی نشدن طرح نوسازی ناوگان دیزلی برون شهری، تأمین منابع مالی و اثبات پیمایش طی شده از طرف ناوگان نوسازی شده است، اظهار داشت: چالش تأمین منابع مالی با تشکیل سازوکار عرضه گواهی صرفه جویی برطرف شده است. درمورد اثبات پیمایش قابل قبول نیز، طبق مذاکرات انجام شده بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سرمایه گذاران، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران برای گام نخست اجرای مصوبه شورای اقتصاد، در رابطه با نوسازی و جایگزینی نفتکش های جاده پیما انتخاب گردید.
طرح برقی سازی ناوگان موتورسیکلت؛ چرا و چگونه؟
وی در ادامه به طرح برقی سازی ناوگان موتورسیکلت شهر تهران بعنوان دومین طرح اشاره نمود و اظهار داشت: رشد مصرف بنزین، فرسودگی ۵۳ درصد از ناوگان حمل و نقل کشور، مصرف بالاتر از استاندارد جهانی خودرو های نوشماره داخلی و… باعث شده است مصرف بنزین از روزانه ۸۵ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۸ به روزانه ۱۳۲ میلیون لیتر در سال ۱۴۰۴ برسد.
مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: در سالهای اخیر افزایش جمعیت کلانشهرها و توسعه فزاینده تجارت الکترونیک سبب اهمیت لجستیک شهری شده است. این روند در کنار تمایل شهروندان به خرید بیشتر از فروشگاه های اینترنتی، باعث شده است پلت فرم های اینترنتی در تحویل مرسوله ها در شهرها نقش کلیدی ایفا کنند، به صورتی که در شهر تهران روزانه ۴۰۰ هزار راکب موتور مشغول به تحویل کالاها و مرسوله ها هستند. این در شرایطی است که طبق اعلام راهور فراجا و وزارت صمت، بالاتر از ۹۰ درصد از موتورسیکلت ها در سطح کشور فرسوده می باشند که افزون بر ازدیاد مصرف سوخت، در آلودگی هوا و آلودگی صوتی نقش مؤثری دارند.
بهشتی با اشاره به اینکه با عنایت به ضرورت رویارویی با کمبود انرژی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، از شروع استقرار دولت چهاردهم، مبادرت به تدوین سند استراتژیک کرده است، اظهار داشت: بنا بر این سند، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران باید در حوزه ناترازی سوخت مایع نقشی فعال ایفا کند، بدین جهت با هدف اتخاذ سیاستهای غیرقیمتی و متنوع سازی سبد سوخت، نشست های مختلفی با ذی نفعان حوزه مصرف برگزار گردید. یکی از محورهای مهم توافق شده با ذی نفعان این حوزه ازجمله سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران، وزارت صمت و پلت فرم های اینترنتی که بعد از آن به تصویب کارگروه ملی رویارویی با آلودگی هوا هم رسید، موضوع جایگزینی موتورهای فرسوده فعال در سیستم لجستیک شهری با موتورهای برقی است.
وی در مورد علت انتخاب این گروه بعنوان گروه هدف در قطع وابستگی به بنزین بیان نمود: متوسط پیمایش روزانه موتورسیکلت های فعال در پلت فرم های اینترنتی، ۱۰۰ کیلومتر است که با عنایت به مصرف حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، این گروه سهم به سزایی در کاهش مصرف خواهند داشت، همین طور بخش عمده ای از راکبین این موتورها بوسیله پلت فرم های اینترنتی مشغول به فعالیت هستند که امکان پایش عملکرد و صحه گذاری در میزان صرفه جویی را فراهم خواهدنمود. بالاخره، هزینه تأمین مالی جایگزینی این موتورها نسبت به سایر وسایل نقلیه پرمصرف بسیار کمتر خواهد بود.
نحوه تأمین مالی نوسازی ناوگان موتورسیکلت
مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه حداکثر هزینه خرید موتور برقی با توان بالاتر از ۳ کیلووات حدودا ۲۰۰۰ دلار است، اظهار نمود: از این مقدار، ۳۰۰ دلار توسط ستاد نوسازی ناوگان وزارت صمت از محل اسقاط موتور فرسوده تأمین خواهد شد، همین طور این ستاد شرایط لازم از محل صندوق صنایع پیشرفته وزارت صمت به منظور اعطای وام ۳۶ ماهه با نرخ سود ۸ درصد را به مقدار ۸۰ میلیون تومان فراهم آورده است. اختلاف آورده راکب از محل اسقاط و وام اعطایی که به ازای هر موتور حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار تخمین زده می شود، از محل مصوبه شورای اقتصاد قابل تأمین خواهد بود.
بهشتی افزود: همین طور در نشستی در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ با حضور پلت فرم های اینترنتی، پیشنهاد شد که به منظور یکپارچگی و تسریع در پروسه نوسازی ناوگان و رفع تعدادی از موانع اجرائی طرح، کل وجه تأمین مالی شده به ازای هر موتور در این طرح (حدود ۲۰۰۰ دلار) از طرف بانک عامل پلت فرم ها بعنوان سرمایه گذار پرداخت گردد. در مقابل، صدور اوراق صرفه جویی به منظور بازپرداخت صرفه جویی بعد از صحه گذاری عملکرد در هر فصل از طرف وزارت نفت و ترهین سند موتور برقی نزد بانک عامل از طرف راکب تا زمان بازپرداخت کامل اقساط دریافتی صورت می گیرد.
سازوکارهای عملیاتی برای صدور گواهی صرفه جویی فرآورده های نفتی
وی در ادامه درباره ی سازوکارهای عملیاتی برای صدور گواهی صرفه جویی فرآورده های نفتی توضیح داد: انجام اقدام های لازم به منظور اعطای مجوز برای صدور گواهی صرفه جویی در حجم و سقف معین در قوانین و مصوبات برای شرکت ملی پالایش و پخش، پذیرش موردی گواهی صرفه جویی طرح های مدیریت مصرف مصوب در قوانین بالادستی و نهادهای حاکمیتی مذکور از طرف بورس انرژی تا دریافت مجوز کلی، ازجمله سازوکارهای عملیاتی برای صدور گواهی صرفه جویی فرآورده های نفتی است.
به گفته مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، طرح های جدید فاقد مصوبات قانونی تعریف و به دبیرخانه بهینه سازی ارسال شده است که بعد از داوری و تأیید، طرح از طرف سرمایه گذار اجرا شده و سپس قرارداد سه جانبه بین شرکت بهینه سازی، شرکتهای اندازه گیر و سرمایه گذار امضا و بعد از تعیین میزان صرفه جویی، اقدام های ضروری جهت صدور گواهی صرفه جویی در بورس انرژی بهمراه دستورالعمل تسویه صورت گیرد.
حرف آخر اینکه ایشان سپس به طرح برقی سازی ناوگان موتورسیکلت شهر تهران به عنوان دومین طرح اشاره نمود و گفت: رشد مصرف بنزین، فرسودگی ۵۳ درصد از ناوگان حمل و نقل کشور، مصرف بالاتر از استاندارد جهانی خودروهای نوشماره داخلی و… سبب شده است مصرف بنزین از روزانه ۸۵ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۸ به روزانه ۱۳۲ میلیون لیتر در سال ۱۴۰۴ برسد. این روند در کنار تمایل شهروندان به خرید بیشتر از فروشگاه های اینترنتی، سبب شده است پلتفرم های اینترنتی در تحویل مرسوله ها در شهرها نقش کلیدی ایفا کنند، به صورتی که در شهر تهران روزانه ۴۰۰ هزار راکب موتور مشغول به تحویل کالاها و مرسوله ها هستند. ایشان سپس در رابطه با ی سازوکارهای عملیاتی برای صدور گواهی صرفه جویی فرآورده های نفتی توضیح داد: انجام اقدام های لازم به منظور صدور مجوز برای صدور گواهی صرفه جویی در حجم و سقف معین در قوانین و مصوبات برای شرکت ملی پالایش و پخش، پذیرش موردی گواهی صرفه جویی طرح های مدیریت مصرف مصوب در قوانین بالادستی و نهادهای حاکمیتی مذکور از سوی بورس انرژی تا دریافت مجوز کلی، ازجمله سازوکارهای عملیاتی برای صدور گواهی صرفه جویی فرآورده های نفتی است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب