ارمنستان دروازه گسترش تجارت ایران

ارمنستان دروازه گسترش تجارت ایران

تولیدو: ارمنستان به عنوان یکی از معدود مسیرهای ارتباطی ایران با اروپا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، می تواند دروازه ای برای بسط تجارت ایران در منطقه باشد.



به گزارش تولیدو به نقل از مهر، معاونت بررسی های اقتصادی اتاق تجاری تهران در گزارشی تحت عنوان «ارمنستان؛ بازیگر نوظهور در راه تحولات تجاری»، وضعیت اقتصادی ارمنستان را مرور کرده، به بررسی وضعیت تجارت ارمنستان با جهان و همین طور تعاملات تجاری ایران و ارمنستان و فرصت های ایران در بازار ارمنستان پرداخته است.
بر اساس این گزارش حجم تجارت ایران و ارمنستان طی سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ تغییرات قابل توجهی داشته، بطوریکه در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ حجم کل تجارت نسبتاً ثابت و در محدوده ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار بود. در این بازه، تراز تجاری مثبت و صادرات ایران به ارمنستان بیش از واردات از این کشور بود. اوج تجارت بین ایران و ارمنستان بعد از آن در سال ۲۰۱۷ رخ داد، جایی که کل ارزش تجارت به حدود ۲۳۲ میلیون دلار رسید.
این رشد ناشی از افزایش قابل توجه صادرات ایران به ارمنستان بود که نشان دهنده تقویت روابط اقتصادی و افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات ایرانی بود. بعد از سال ۲۰۱۷ تجارت دو کشور به دلیلهای مختلفی همچون تحریم ها، شیوع کووید ۱۹ و نوسانات اقتصادی کم شد و تا سال ۲۰۱۹ روند نزولی را در پیش گرفت، اما از سال، ۲۰۲۰ تجارت میان ایران و ارمنستان خصوصاً بعد از جنگ قره باغ مجدد رشد شایان توجهی را تجربه نمود و در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به اوج جدیدی رسید. در این دوره، صادرات ایران به ارمنستان بطور قابل توجهی افزوده شد و به حدود ۳۷۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رسید، در صورتیکه واردات از ارمنستان همچنان در سطح پایینی باقی ماند.
این افزایش تجارت ممکنست ناشی از عواملی همچون تقویت روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور، گسترش زیرساخت های حمل و نقل، تمایل ارمنستان به استفاده از مسیرهای جایگزین برای تامین کالاها به سبب تحریم ها، محدودیت های تجاری با کشورهای همسایه و نقش ایران به عنوان تامین کننده اصلی سوخت های معدنی و محصولات انرژی باشد که در سالهای اخیر به سبب نیازهای رو به رشد ارمنستان اهمیت بیشتری یافته است.

ایران چه کالاهایی به ارمنستان صادر می کند؟

در بخش صادرات، «چدن، آهن و فولاد» با ارزشی معادل ۸۹.۱ میلیون دلار و سهم ۲۴ درصدی از کل صادرات ایران به ارمنستان، در صدر اقلام صادراتی قرار دارد. این محصولات برای صنایع مختلف ارمنستان خصوصاً در ساخت و ساز و تولیدات صنعتی اهمیت بالایی دارند. دومین گروه کالایی مهم صادراتی، «سوخت های معدنی، روغن های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها» است که با ارزشی معادل ۵۳.۳ میلیون دلار و سهم ۱۴ درصدی، جایگاه مهمی در تامین انرژی ارمنستان دارد. این محصولات عمدتا شامل فرآورده های نفتی و سوخت های معدنی هستند که برای مصارف صنعتی و خانگی استفاده می شوند.
در جایگاه بعدی، «مواد پلاستیکی و اشیا تولید شده از این مواد «با ارزشی معادل ۳۷.۴ میلیون دلار و سهم ۱۰ درصدی قرار دارد. این اقلام نشان دهنده نیاز ارمنستان به محصولات پلاستیکی برای مصارف مختلف صنعتی و خانگی است. علاوه بر این، «شیر و محصولات لبنی، تخم پرندگان، عسل طبیعی و محصولات خوراکی» با سهم ۸ درصدی و ارزشی معادل ۳۰.۱ میلیون دلار، نشان دهنده تقاضای بالا برای محصولات غذایی و کشاورزی از ایران است.
همچنین در بخش واردات از ارمنستان، «راکتورهای هسته ای، دیگ های بخار آب گرم، ماشین آلات و وسایل مکانیکی» با ارزشی معادل ۳.۶ میلیون دلار و سهم ۲۸ درصدی، در صدر قرار دارد. «آلات و دستگاه های اپتیک، عکاسی و غیره» با ارزشی معادل ۲.۸ میلیون دلار و سهم ۲۲ درصدی، از دیگر اقلام مهم وارداتی ایران از ارمنستان است که در عرصه های پزشکی و صنعتی کاربرد فراوانی دارند. «سنگ فلز، جوش و خاکستر» نیز با ارزش ۱.۷ میلیون دلار و سهم ۱۳ درصدی، از دیگر اقلام مهم وارداتی ایران از ارمنستان بوده که در صنایع متالورژی و ساختمانی استفاده می شود.
در این میان برمبنای داده های انتشار یافته توسط ITC، محصولات با بیشترین پتانسیل صادراتی از ایران به ارمنستان شامل میله های آهنی یا فولادی تغییر شکل یافته، پسته و پلی اتیلن با وزن مخصوص ۰.۹۴ یا بیشتر به صورت اولیه هستند. ایران همین طور بیشترین ظرفیت عرضه را در حوزه محصولات کفپوش های منسوجات دست ساز، پسته و خرما دارد. از طرف دیگر، محصولاتی مانند میله های آهنی / فولادی تغییر شکل یافته و آلومینیوم، بیشترین پتانسیل تقاضا را در بازار ارمنستان دارند.
گفتنی است ارمنستان به عنوان یکی از معدود مسیرهای ارتباطی ایران با اروپا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، می تواند دروازه ای برای بسط تجارت ایران در منطقه باشد و از طرف دیگر، ایران نیز می تواند با تامین نیازهای ارمنستان در حوزه های انرژی، ماشین آلات و کالاهای مصرفی، نقش پر رنگ تری در اقتصاد این کشور ایفا کند.


منبع:

1403/07/13
11:27:33
5.0 / 5
260
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
تولیدو