متهم اول مصرف بالای سوخت

متهم اول مصرف بالای سوخت

تولیدو: سالانه حدود 701 هزار تن آلودگی در تهران منتشر می شود که حدود 578 هزار تن از آن مربوط به منابع متحرک آلاینده است.



به گزارش تولیدو به نقل از مهر، بررسی ها نشان داده است که در ایران به ازای هر نفر روزانه حدود ۰.۹۵ لیتر بنزین و حدود ۰.۸۸ لیتر گازوئیل مصرف می شود؛ این گزاره به مفهوم این است که مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در ایران به ازای هر نفر حدودا ۲ برابر متوسط جهانی است که در ۳۰ سال قبل ۲۶۵ درصد رشد کرده است.
نکته مهم درباب این مورد که مورد غفلت اغلب متولیان دولتی قرار گرفته، علت بالا بودن مصرف سوخت است.
علت نخست که باید به آن اشاره نمود پرمصرف بودن خودرو های تولید ایران است؛ متأسفانه بااینکه دولت های مختلف بر ایجاد تحول در صنعت خودروسازی و بهبود پروسه تولید تاکید کرده اند اما این وعده ها روی کاغذ ماند و با تشدید تحریم ها و دسترسی مشکل تر به فناوری روز دنیا، مشکلات در مصرف سوخت چالشی تر از قبل شد.
بررسی ها از آن حکایت می کند که خودرو های داخلی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ تا ۱۲ لیتر بنزین مصرف می کنند که این عدد در دنیا ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است؛ بدین سبب اگر گفته می شود که مصرف بنزین در کشورهای خارجی همچون ترکیه، آلمان و فرانسه رشد منفی داشته است، ناشی از این است که خودرو های خارجی مصرف بنزین پایینی دارند در حالیکه مصرف بنزین خودرو های داخلی حدودا ۳ برابر مصرف استاندارد جهانی است.
علت دوم بالا بودن مصرف بنزین که متأسفانه طی سالهای اخیر به حاشیه رانده شده، اسقاط خودرو های فرسوده است؛ گزارش ها نشان داده است که هر یک از خودرو های فرسوده نسبت به یک خودروی غیر فرسوده ۱۴.۳ درصد مصرف بنزین بیشتری دارد. بدین سبب اسقاط هر خودروی فرسوده در وضعیت فعلی سبب کاهش مصرف ۲۰۰۰ لیتر بنزین در سال می شود.
نکته قابل توجه آنکه طبق گزارش حسابرسی زیست محیطی روش اجرای قانون هوای پاک دیوان محاسبات کشور، ۱۰.۴۲۹.۵۵۳ وسیله نقلیه در مرز فرسودگی در کشور (سواری دولتی: ۷.۶۶۳، سواری شخصی: ۶۵۰.۰۹۲، تاکسی: ۱۳۱.۸۹۹، وانت: ۵۱۷.۷۲۱، اتوبوس درون شهری: ۹.۴۸۷، مینی بوس: ۶۵.۶۰۶، کشنده: ۴۴.۸۹۱، کامیون: ۱۸۹.۶۴۹، کامیونت: ۱۵.۶۰۹، موتورسیکلت: ۸.۷۸۲.۲۵۶) وجود دارد که بیان کننده اهمیت و ضرورت اقدام عاجل در این حوزه می باشد.
همچنین برمبنای برنامه هفتم توسعه، سالانه باید ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده از رده بیرون رود که این رقم با روند فعلی اسقاط خودرو های فرسوده قابل تحقق نیست.
آمار چه می گوید؟
بر اساس آمارها، در مجموع سالانه حدود ۷۰۱ هزار تن آلودگی در تهران منتشر می شود که حدود ۵۷۸ هزار تن از آن مربوط به «منابع متحرک آلاینده» است.
منابع متحرک بیش از ۶۰ درصد ذرات معلق و ۸۲ درصد گازهای آلاینده را تولید می کنند. بدین سان سهم منابع آلاینده متحرک خودرو های سواری ۱۴ درصد، تاکسی ها حدود ۲.۵ درصد، موتورسیکلت های کاربراتوری بنزینی ۱۰ درصد، وانت ها ۲ درصد، مینی بوس های گازوئیلی ۴ درصد، اتوبوس های شرکت واحد نزدیک به ۶ درصد، خدمات ادارات و اتوبوس های سرویس ۷.۵ درصد وکامیون ها هم نزدیک به ۱۶ درصد و جمعاً حدود ۶۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران ناشی از ذرات معلق انتشار یافته از خودروهاست.
آلاینده های گازی همین خودرو ها هم ۸۲ درصد است که سهم خودرو های سواری نزدیک به ۳۸ درصد، تاکسی ها ۹.۵ درصد، موتورسیکلت ۲۱ درصد، وانت نزدیک به ۱۰ درصد، مینی بوس ۰.۸ درصد، اتوبوس ۰.۵ درصد، اتوبوس سرویس ۰.۴ درصد و کامیون ها ۳.۵ درصد برآورد می شود.
بنابراین کیفیت سوخت و کنترل آلاینده های متحرک مخصوصاً آنهایی که در طول روز مسافت طولانی تری را طی می کنند (از قبیل اتوبوس های شرکت واحد، تاکسی های شهری و آنلاین و…) بوسیله رعایت موضوع معاینه فنی و کنترل و جرایم معاینه فنی آنها در صورت آلایندگی، به شدت تأثیرگذار است.
به گزارش تولیدو به نقل از مهر، با عنایت به مسائل مزبور اگر دولت بدنبال کاهش مصرف سوخت در کشور و البته کنترل آلودگی هوا است، اصلی ترین راه حل افزایش کیفیت تولید خودرو های بنزینی و از رده خارج کردن خودرو های فرسوده است.


منبع:

1402/09/16
22:26:25
5.0 / 5
270
تگهای خبر: استاندارد , تولید , خدمات , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
تولیدو