چرا به خودروساز رانت بدهیم؟

چرا به خودروساز رانت بدهیم؟

به گزارش تولیدو، وزیر صمت اظهار داشت: چرا باید به خودروساز رانت بدهیم و بعد حساب کشی کنیم؟ خودروسازان باید بدانند که هیچ رانتی در کار نیست و باید روی پای خود بایستد.



به گزارش تولیدو به نقل از مهر، عباس علی آبادی امروز در اولین رویداد ملی صنعت دانش بنیان، عنوان کرد: برای بهتر بودن فقط باید تلاش نماییم و اگر تلاش نماییم به همه چیز می رسیم. همه دولت ها تلاش می کنند تا با توسعه، رفاه بیشتری را برای مردمشان داشته باشند، اما توسعه پایدار کشورها ریسک هایی دارد و برای دستیابی به آن، مشکلات و سختی هایی وجود دارد که باید زیرساخت های آنرا فراهم نمود.
وزیر صمت با اشاره به اینکه اقتصاد بزرگ و قوی در گرو افزایش تعداد بنگاه های بزرگ و قوی است، اضافه کرد: مهم ترین ریسک ها در کوتاه مدت و بلندمدت ریسک های زیست محیطی و اجتماعی هستند که به صورت خاص با اقتصاد در ارتباطست.
وی به علل اهمیت بنگاه های بزرگ اشاره نمود و اظهار داشت: این بنگاه ها توان بالا برای انجام تحقیق و توسعه دارند و همینطور از توان بالا برای هزینه در بازاریابی برخوردار می باشند، ضمن این که توان بالایی برای هزینه در توسعه صادرات و غیره دارند.
وزیر صمت اضافه کرد: از طرفی می دانیم سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه ضامن بقای توسعه پایدار می باشد، سهم هزینه کرد در تحقیق و توسعه از GDP در کشورهای عضو سازمان های همکاریهای اقتصادی و توسعه کشورهای عضو OECD در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ بین ۴ تا ۵ درصد بوده است.
تنها ۷۰ شرکت دانش بنیان با خصوصیت های خصوصی در صنایع پیشرفته فعال هستند
وی عنوان کرد: باآنکه کل شرکتهای دانش بنیان کشور ۸۹۹۵ مورد است، اما تعداد شرکتهای فعال در صنایع پیشرفته و دانش بنیان با خصوصیت های خصوصی و دارای پروانه بهره برداری و فروش بیشتر از ۵ میلیون یورو کمتر از ۷۰ شرکت است که البته گزارش های جهانی از آن حکایت می کند که راندمان خوبی داشته اند.
علی آبادی عنوان کرد: تمرکز سیاستگذاران کشور تابحال افزایش کمی شرکتهای دانش بنیان کوچک مقیاس و در نتیجه رشد تعداد اندکی از شرکت ها بوده است.
وی اضافه کرد: به جهت اینکه به رشد ۸.۵ درصدی سالانه صنعت و رشد ۱۳ درصدی سالانه معدن و ۲۳ درصدی سالانه غیرنفتی در برنامه هفتم توسعه برسیم، باید اقدامات خاصی را انجام دهیم.
وی ضمن اشاره به اهداف مورد نظر رهبری در رشد کشور اظهار داشت: ما سال جاری اگر به رشد مورد نظر رهبری دست نیابیم و اگر بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت علوم، وزارت صمت و معاونت علمی و غیره کار را کارستان نکنند، در واقع جفا کرده ایم.
ابرچالش های تولید از دیدگاه وزیر صمت
وی در ادامه ضمن اشاره به ابرچالش های تولید اظهار داشت: ازجمله ابرچالش های تولید، ناپایداری مدیریتی است، متأسفانه در بعضی وزارت خانه ها شاهد آن هستیم که یک دیوار کامل از عکس وزرا پوشانده شده است و بعضاً با تغییر یک وزیر شاهد تغییر مدیران و معاونان هستیم و معتقدم باید آدم ها را تغییر داد نه این که جایگاه مدیریتی آنها را تغییر داد.
وی در ادامه با لحن آمیخته به شوخی اظهار داشت: سبب و بانی ناپایداری مدیریتی همین مجلسی ها هستند که برخی از آنها امروز در اینجا نشسته اند (این صحبت وزیر صمت با تشویق حضار مواجه شد).
علی آبادی همینطور ضمن اشاره به چالش دیگر تولید با عنوان مداخلات زیان بار افزود: البته می خواستیم بگوییم مداخلات زیان بار نمایندگان مجلس که آنرا حذف کردیم (لحن وزیر صمت در اینجا هم با شوخی آمیخته بود).
وی اظهار داشت: برای حضور وزیر اقتصاد در این رویداد کلی التماس کردم، اما از حضور ایشان تشکر می کنم.
علی آبادی در ادامه به چالش های دیگر تولید اشاره نمود و اظهار داشت: عدم تناسب فرایندها و ساختارهای دولت با جهش تولید، فقدان رهبری واحد در تولید و کمبود تمرکز از دیگر چالش های تولید است.
وی ضمن اشاره به برنامه تولید عنوان کرد: برخی ترس دارند که کار کنند و معتقدند که اگر کار کنند یقه آنها را می گیرند.
وزیر صمت در ادامه ضمن اشاره به ۷ جهت گیری سیاستی در حوزه دانش بنیان ها اشاره کرد: تولید صادرات محور و گذر از مونتاژکاری، ارتقای بهره وری و رقابت پذیری، کاهش ارزبری و عدم خام فروشی، اصلاح نظام قیمت گذاری دستوری، ایجاد ثبات در مدیریت و فضای کسب و کار، بازنگری سازوکارهای نظارتی و بازرسی و همینطور تعهد به محیط زیست، جهت گیری سیاستی ما در این حوزه می باشد.
رانتی برای خودروسازان در کار نیست
وی بیان داشت: چرا باید به خودروساز رانت بدهیم و بعد حساب کشی کنیم؟ خودروسازان باید بدانند که هیچ رانتی در کار نیست و باید روی پای خود بایستد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: سالانه ۲ میلیون خودرو در کشور اضافه می شود بنابراین باید برای کاهش مصرف بنزین آنها به سمت برقی شدن خودرو ها حرکت نماییم.
وی ضمن اشاره به این که حدود ۹ هزار واحد صنعتی راکد در کشور وجود دارد، اظهار داشت: خیلی از آنها دانش بنیان بوده اند بنابراین یکی از اهداف ما تمرکز بر روی این شرکت ها است، همینطور از دیگر اهداف ما توسعه پلت فرم ها و شرکتهای صنعتی از راه ایجاد خوشه های بزرگ مقیاس است.
علی آبادی اظهار داشت: جایگزینی خودرو های برقی و تأمین برق مورد نیاز صنایع از راه تکمیل نیروگاه های سیکل ترکیبی و افزایش بهره وری و تأمین آب صنایع و استفاده از سوخت های پاک هم از مواردی است که بر روی آن تمرکز خواهیم کرد.
در فرودگاه مهرآباد قبرستانی از هواپیماهای زمین گیر وجود دارد
وزیر صمت عنوان کرد: در فرودگاه مهرآباد قبرستانی از هواپیماهای زمین گیر وجود دارد که وقتی دلیل آنرا سوال می نماییم می گویند به علت تحریم ها و مسائل دیگر این هواپیماها دارای نقص فنی هستند و مثلا موتور ندارند، بنابراین من در اینجا از شرکتهای دانش بنیان می خواهم این مسائل را حل کنند.
وی اضافه کرد: در روایتی از آینده صنعت دانش بنیان، هم میتوان مسیر قبلی را رفت یعنی از دست دادن مرجعیت فناوری یا مهاجرت سرمایه انسانی و غیره و هم میتوان مسیر را تغییر داد و به قطب فناوری منطقه تبدیل شد، که اساسا مسیر دوم درست است، باید خوب باشیم و برای خوب بودن تلاش لازم است.


منبع:

1402/07/06
18:41:34
5.0 / 5
281
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك مركزی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
تولیدو