خودروسازان ملزم به عرضه خدمات گارانتی می شوند

خودروسازان ملزم به عرضه خدمات گارانتی می شوند

به گزارش تولیدو، مسئول فنی سامانه جامع گارانتی اظهار داشت: با عنایت به مشکلات زیادی که هم اکنون مردم در حوزه گارانتی خودرو دارند، سامانه جامع گارانتی سال جاری این حوزه را هم پوشش خواهد داد.



احسان تشکری در گفت و گو با خبرنگار مهر عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در گذشته مشاهده می شد و الان هم به صورت کامل رفع نشده و وجود دارد، عرضه خدمات به کالاهای قاچاق است؛ همچون این خدمات اینست که بخشی از کالاهای قاچاق توسط برخی از شرکتهای غیر مجاز گارانتی می شوند و بعضاً مشکلاتی را هم برای خریداران ایجاد می کنند ازاین رو سامانه جامع گارانتی تشکیل شد تا یکی از سامانه های کمک کننده در حوزه شناسایی، جلوگیری و جلوگیری از عرضه کالای قاچاق باشد.
مسئول فنی سامانه جامع گارانتی افزود: پیش از این در خدمات بعد از فروش هیچ سند بالادستی در کشور وجود نداشت اما از سال ۹۸ با عنایت به جدیتی که در کار وجود داشت و همکاری سازمان حمایت، طرح اولیه کار نوشته و ضوابط و آیین نامه های لازم در این عرصه تدوین شد. بر همین مبنا هم سامانه جامع گارانتی با هدف یکپارچه سازی خدمات بعد از فروش در کشور افتتاح شد. مخاطب اصلی این سامانه در درجه اول مصرف کنندگان و در درجه دوم هم شرکتهای خدمات بعد از فروش هستند.
وی اضافه کرد: در این سامانه مصرف کننده می تواند از اصالت گارانتی کالای خود اطمینان حاصل کند. یک سری از کالاها دارای کد یا شناسه رهگیری و کالاهای سیم کارت خور دارای (IMEI) هستند و مصرف کننده پیش از خرید می تواند در سامانه جامع گارانتی با استعلام این کدهای رهگیری از اصالت گارانتی کالای خود اطمینان حاصل کند. شرکتهای گارانتی کننده هم در این سامانه می توانند شناسنامه های گارانتی که طرفین قرارداد آنها یعنی واردکننده و تولیدکننده به آنها واگذار کرده است و کالاهای گارانتی شده را به تفکیک هر سریال و شناسنامه گارانتی مشاهده کرده و مدیریت کنند.
شرکت های گارانتی کننده غیر مجاز مشخص شده اند
به گفته تشکری، یکی از اولویت های سامانه جامع گارانتی، معرفی شرکتهای گارانتی کننده معتبر است و این جزو خدماتی که از راه سامانه عرضه می شود، اطلاعات شرکتهای گارانتی کننده معتبر و دارای مجوز مورد تأیید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در سامانه جامع گارانتی قابل جست وجو و مشاهده است، ازاین رو هر گارانتی کننده ای که اطلاعات آن در لیست شرکتهای سامانه گارانتی موجود نباشد، قابل اعتماد نیست.
وی افزود: نکته دیگر این که شرکتهای گارانتی کننده غیر مجاز هم در سامانه مشخص شده اند؛ بعنوان نمونه اگر مصرف کننده قصد خرید لپ تاپ با برند خاصی را دارد می تواند در سامانه جامع گارانتی، شرکتهای گارانتی کننده معتبر در آن برند را شناسایی کند.
کالای دست دوم را چطور تشخیص دهیم؟
تشکری اظهار داشت: همینطور مردم بتوانند نظرات خویش را هم در سامانه ثبت کنند و نمره ای که ارزیاب به این شرکت داده را هم ببینند و بر مبنای آن تصمیم گیری کنند. حتی خریدار در صورت مشاهده گارانتی های غیر مجاز در سطح بازار می تواند نام گارانتی کننده، نام محصول و تصویر کارت گارانتی آنرا به آدرس info@irangs.ir ارسال نماید تا بعد از بررسی آن، در لیست شرکتهای غیر مجاز مورد پیگیری قرار گیرد.
وی اضافه کرد: در صورتیکه بعد از استعلام گارانتی کالا، تاریخ شروع گارانتی دارای مقدار باشد به معنای آن است که این کالا قبلاً خریداری شده و دوره گارانتی آن شروع شده است ازاین رو آن کالا دست دوم است، در غیر این صورت کالا نو خواهد بود.
ارسال شکایات به سازمان بازرسی
تشکری اظهار داشت: همینطور امکان ثبت شکایت در سامانه گارانتی هم از آغاز سال جاری فراهم گشته است و شکایت توسط سامانه بررسی و به شرکت گارانتی کننده ارسال می شود. اگر مشکل طی ۷ روز حل نشود شکایت به صورت سیستمی به سازمان بازرسی ارسال می شود. البته تابحال ۹۰ درصد شکایات به صلح ختم شده است.
پوشش خودرو در سامانه جامع گارانتی
مسئول فنی سامانه جامع گارانتی در مورد خودرو عنوان کرد: از زمان شروع به کار سامانه جامع گارانتی تاکنون، خدمات بعد از فروش گروه کالاهایی مانند موبایل، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و بعضی از لوازم یدکی خودرو مانند باطری در سامانه ثبت شده اند اما یکی از کالاهای سرمایه ای که طیف بسیار وسیعی از مردم با آن سر و کار دارند خودرو است، ازاین رو با عنایت به مشکلاتی که هم اکنون مردم در حوزه گارانتی خودرو دارند و بسیار هم زیاد هم هست، سامانه جامع گارانتی سال جاری این حوزه را هم پوشش خواهد داد.
وی اضافه کرد: ازاین رو در این خصوص جلسات دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت با خودروسازان برگزار شده تا ضمن تشریح کارکردهای سامانه جامع گارانتی در حوزه خودرو، فرایند ورود خودروسازان به این سامانه فراهم گردد، در تلاش هستیم تا این مورد هر چه زودتر محقق شود که در صورت تحقق شاهد تسهیل و تسریع در پاسخ گویی به شکایات مردمی و کاهش ورود پرونده به سیستم قضایی کشور در این بخش خواهیم بود.
گارانتی موبایل از لحظه رجیستری شدن
مسئول فنی سامانه جامع گارانتی در ادامه عنوان کرد: در مورد گارانتی موبایل مشکلاتی را مصرف کنندگان و شرکتهای معتبر گارانتی کننده داشتند، در سامانه گارانتی فرآیندی ایجاد کردیم که شرکت گارانتی کننده از راه سامانه مشاهده کند که شرکت واردکننده کدام کالاها و کد IMEI را از راه تعهدات شرکت گارانتی کننده وارد می نماید.
وی اضافه کرد: در گذشته گارانتی موبایل به صورت فاکتوری انجام می شد، یعنی هر گاه فردی موبایلی را خریداری می کرد فروشنده یک فاکتور به خریدار عرضه می کرد و از لحظه تاریخ خرید گوشی تا مدتی که در فاکتور تعیین می شد، آن دستگاه موبایل مشمول گارانتی می شد. اما هم اکنون دستگاه موبایل از لحظه رجیستری گارانتی و گارانتی آن هم در سامانه خدمات بعد از فروش (سامانه گارانتی) فعال می شود ضمن این که خریدار لازم نیست جهت فعال شدن گارانتی اقدامی را انجام دهد.
تشکری اظهار داشت: شیوه رصد گارانتی موبایل هم بدین صورت است که کد IMEI دستگاه موبایل از راه شماره گیری کد دستوری (# ۰۶#* ) حاصل می شود، با درج کد IMEI در سامانه مذکور، زمان آغاز و پایان گارانتی در سامانه گارانتی قابل مشاهده می باشد و براین اساس دیگر نیازی نیست که خریدار هولوگرام یا کارت گارانتی نگهداری کند.
گارانتی لوازم خانگی چگونه است؟
وی در مورد لوازم خانگی هم با اشاره به اینکه ضوابط گارانتی میز و مبل هم اخیرا نوشته شده است، عنوان کرد: در حوزه لوازم خانگی به جای کد IMEI، شناسه رهگیری را تعریف کرده ایم که این شناسه روی محصول، روی کارتن محصول و همینطور در کارت ضمانت درج می شود. تابحال نزدیک به ۳۰ میلیون کد رهگیری توسط خدمات بعد از فروش لوازم خانگی ها در سامانه جامع گارانتی درج شده است.
این مقام مسئول افزود: این کد کاملا منحصر به فرد است و برای ثبت کد شناسه لوازم خانگی (تولیدی و وارداتی) در سامانه گارانتی فرایند خاصی وجود دارد و این طور نیست که هر فردی بتواند آنرا در سامانه ثبت کند. گارانتی کالای لوازم خانگی هم بسته به نوع کالا برای بعضی از کالاها از لحظه اظهار تولید، شروع می شود و گارانتی یک دسته از کالاها از زمانیکه نصاب کالای لوازم خانگی را در منزل خریدار نصب می کند شروع می شود و گارانتی یک سری از کالاها هم از زمان فروش شروع می شود.
تشکری اضافه کرد: در مورد کالاهایی که گارانتی آنها از لحظه تولید شروع می شود به علت آنکه تاجر در سامانه جامع تجارت فرایند دریافت کد رهگیری را انجام می دهد بنابراین در همان سامانه جامع تجارت تاجر باید اعلام نماید که کد رهگیری را در چه تاریخی و برای چه کالایی بوجود آورده است، ازاین رو اگر گارانتی کالا از لحظه تولید باشد بمحض این که تولیدکننده کد شناسه را ثبت نمود به صورت سیستمی ۱۸ یا ۲۴ ماه به آن اضافه می شود و تاریخ پایان گارانتی مشخص می شود. ازاین رو خریدار برای آگاه شدن از زمان باقی مانده گارانتی باید استعلام بگیرد.
مسئول فنی سامانه جامع گارانتی خاطرنشان کرد: خریدار می تواند شناسه رهگیری و سریال آنرا از روی جعبه (بسته بندی)، بدنه یا کارت گارانتی برداشته و از ۳ روش استعلام کرده و بعد از پاسخ استعلام، مشخصات کالا و گارانتی آنرا با کالای مورد نظر برای خرید مطابقت دهد.
وی اضافه کرد: برای استعلام میتوان از درگاه وب سامانه جامع گارانتی به آدرس www.Irangs.ir (استعلام با شناسه رهگیری و سریال کالا) از اپلیکیشن سامانه جامع تجارت با لینک دانلود https: //cafebazaar.ir/app/ir.ntsw (استعلام با شناسه رهگیری) با شماره گیری کد دستوری #۷۷۷۷*۴* و انتخاب گزینه «سامانه جامع گارانتی» (استعلام با شناسه رهگیری)، اطلاعات لازم را در مورد اصالت کالا حاصل کرد.
گارانتی اجبار است
تشکری خاطرنشان کرد: اگر کالا وارداتی باشد و شرکت گارانتی کننده اطلاعاتش را در سامانه جامع گارانتی ثبت نکند، از واردات کالا جلوگیری می شود ازاین رو امکان ثبت سفارش کالا گرفته می شود، تولید کنندگان داخلی هم بر مبنای ضوابط اختصاص ماده ۱۸ گروه کالایی برقی و الکترونیکی تعیین تکلیف و موظف شدند که باید این کار را انجام دهند.
وی تصریح کرد: عموم مردم گارانتی را بعنوان یک امتیاز در نظر می گیرند در حالیکه گارانتی برای کالای سرمایه ای، وظیفه و اجبار است و شرکت واردکننده و تولید کننده برای مدتی موظف به عرضه خدمات مجانی هستند.
گفتنی است، کالاهای قابل استعلام اصالت در سامانه جامع گارانتی شامل تلفن همراه، یخچال فریزر، یخچال، فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کولرگازی (اسپلیت)، مایکروویو، مایکروفر، فر، پکیج، چرخ خیاطی، مانیتور (نمایشگر رایانه)، جارو برقی، اتو برقی، اجاق گاز، آب میوه گیری، آبسردکن، آسیاب، آون برقی، پنکه، تصفیه آب، جارو شارژی، چرخ گوشت، دستگاه چای ساز، سینمای خانوادگی، غذاساز، قهوه ساز، گوشت کوب الکتریکی، مخلوط کن الکتریکی، همزن، بخارشوی، اتو پرس، آرام پز و زودپز، داکت اسپلیت، تصفیه هوا، تستر. اسپیکر، اسکنر، انواع پاور (صنعتی، کامپیوتر و …)، انواع بورد کامپیوتر، پردازشگر کامپیوتر (CPU)، ویدئو پروژکتور، پرینتر، تبلت، تلفن، اسمارت باکس، انواع حافظه، دستگاه ضبط و پخش، تلفن همراه، دوربین عکاسی، دوربین فیلم برداری، دوربین مدار بسته، ساندبار، انواع سرور، سوئیچ و روتر، فکس، دستگاه ماینر، کارت حافظه موقت (RAM)، لپ تاپ، مودم، کاغذ خرد کن، دستگاه فتوکپی، دستگاه پرس کارت، دستگاه پول شمار، دیتا کالکتور، دستگاه کنترل تردد، ماشین حساب، دستگاه لیبل زن، پلاتر، دستگاه امضای الکترونیکی، آنتن های گیرنده رادیویی، کنسول بازی، آمپلی فایر، اکسس پوینت، کیس کامپیوتر، کامپیوتر یکپارچه، انواع رک، مینی کامپیوتر است.


منبع:

1402/05/03
08:06:48
5.0 / 5
348
تگهای خبر: بازار , تولید , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

تولیدو