بررسی سیاست های گروه بهمن در هفتمین دهه فعالیت آن:

چابک و توسعه گرا در هفتاد و یک سالگی

چابک و توسعه گرا در هفتاد و یک سالگی

تولیدو: نام گروه بهمن در تازه ترین ارزیابی بالاترین شرکت های ایران در بین پنجاه شرکت برتر قرار گرفت و عنوان بهترین خودروساز بخش خصوصی از نظر فاکتورهای صنعتی را از آن خود کرد.



به گزارش تولیدو به نقل از گروه بهمن، مرور تصمیم گیری ها و برنامه های توسعه گروه بهمن حکایت از آن دارد که این گروه خودروسازان در هفت دهه گذشته، برای نیل به موقعیت فعلی نشیب و فرازهای زیادی را پشت سر گذرانده و جایگاه امروز بهمن در صنعت خودروسازی و در رقابت با غول های متکی به درآمدهای نفتی دولتی ناشی از مدیریت حرفه ای بخش خصوصی بوده که توانسته سرسخت ترین رقبای دولتی را به چالش بکشد.
نام گروه بهمن در تازه ترین ارزیابی بالاترین شرکت های ایران در بین پنجاه شرکت برتر قرار گرفت و در عمل بهترین خودروساز بخش خصوصی از نظر فاکتورهای صنعتی را از آن خود کرد، بدین سبب می توان امروز بهمن را بزرگترین و بالاترین خودروساز بخش خصوصی دانست.
اما بهمن در دهه های پیشین چنین موقعیتی را نداشت و تنها در دهه اخیر با سرعتی تعجب آور توسعه پیدا کرده و سرآغاز این راه، شروع روند خصوصی سازی بهمن از سال ۱۳۹۵ بود. بهمن در سال ۹۲ با تنها دو هزار نیروی انسانی اهداف خودش را پیگیری می کرد ولی این شرکت بیش از ۵ هزار نیروی انسانی مشغول به کار دارد. این گروه در همین مدت کوتاه توانست به ظرفیت اسمی ۱۲۰ هزار دستگاه با طیف متنوعی از محصولات تجاری و سواری در سال برسد. این تیراژ تولید شامل سواری سدان و SUV، تجاری باری، موتورسیکلت و اتوبوس شهری است.
بهمن با پایبندی به ارزش هایی همچون خلاقیت و کار مؤثر، توانمندترین نیروهای انسانی را از مونتاژ تا طراحی استراتژی به کار گرفت تا بالاترین بازدهی را در راستای حفظ منافع سهامداران خود بدست آورد. این مجموعه نیروی انسانی خودرا با آموزش های سازمانی و حین خدمت به روز می کند.
عملکرد پنج سال اخیر گروه بهمن نشان میدهد این شرکت توانسته با اتکا به سهامداران حرفه ای و خصوصی سازی واقعی تبدیل به یک شرکت قدرتمند شود به طوریکه گروه بهمن جزو معدود شرکت های سود ده خودروسازی در سالهای اخیر است و برای مثال بهمن دیزل تنها در سال ۱۴۰۰ رشد ۱۴۲ درصدی سوددهی را تجربه کرده است.
دوران توسعه سخت افزاری بهمن در هفتاد سالگی
پس از خصوصی سازی بهمن در سالیان اخیر مساحت مجموعه های گروه بهمن از ۱.۵ میلیون متر مربع به ۲ میلیون متر مربع رسید؛ در طول این مدت بهمن موتور ۸۰ درصد، بهمن دیزل ۳۰۰ درصد و صنایع ریختگری ۷۰ درصد توسعه پیدا کرد.
این روند سهام گروه بهمن در بازار بورس را تبدیل به سهمی باارزش کرده است. خرید ماشین آلات و تجهیزات به روز، محصولات متنوع، اشتغالزایی، توسعه فضای فیزیکی و صورت های مالی شفاف بهمن، سهام این گروه را پرپتانسیل کرده است.
سرمایه گذاری عقلایی در هفتاد سالگی
با خصوصی شدن بهمن، سیاست های مشتری مداری قوت گرفت. در همین مدت، این گروه بخش خدمات بعد از فروش را توسعه داد و با تعریف بخش جدید مرکز رضایتمندی مشتری (CHC) گام جدیدی در جلب رضایت مصرف کننده صنعت خودروسازی ایران برداشت.
سهامداری حرفه ای و تخصصی از دیگر خاصیت های دوران جدید گروه بهمن است که توانسته با اجرای استراتژی های فنی و علمی توسعه ای متناسب با الزامات صنعت خودروسازی بهمن را به شرکتی سود ده در وضعیت تحریمی تبدیل کند.
سهامداران گروه بهمن به سبب آنکه از جنس صنعت خودرو هستند به خوبی به چالش های سرمایه گذاری و توسعه این صنعت آشنا هستند بنا بر این فارغ از گیر افتادن در دام سیاست های کوتاه مدت و عوام فریبانه، افق هایی طولانی مدت برای شرکت ترسیم می کنند و در سرمایه گذاری با در نظر گرفتن جمیع جوانب ریسکی و فرصت آفرین مبادرت به ورود سرمایه و توسعه شرکت می کنند. از سویی دیگر به سبب واقعی بودن پروسه خصوصی سازی این شرکت، نظام تصمیم گیری و اداری بهمن مبتنی بر قواعد روز دنیا است و به همین خاطر این شرکت هیچ گاه به حیاط خلوت مدیران دولتی تبدیل نشده است؛ بلکه مدیران این شرکت مبتنی بر اقدامات حرفه ای و فنی تخصصی خود برنامه های توسعه ای خودرا پیش می برند. ثمره این مدیریت علمی در محصولات باکیفیت و مشتری مداری گروه بهمن هویداست.
چابک سازی در دهه هفتاد فعالیت
برخلاف شرکت های خودروساز بزرگ دولتی که بر حمایت های دولت حساب باز می کنند، گروه بهمن به عنوان یک شرکت واقعاً خصوصی ناچار است تا برمبنای فروش بیشتر و افزایش کیفیت محصول درآمد و سودعملیاتی خودرا افزایش دهد. از همین رو گروه بهمن به سبب آنکه واقعاً خصوصی است، ساختار خودرا چابک کرد تا بتواند بهترین محصولات را تولید و بالاترین کیفیت خدمات را عرضه نماید. راه اندازی به روزترین و مدرن ترین واحد خدمات بعد از فروش در بین خودروسازان داخلی نشان دهنده اهمیت مشتری برای این گروه است. بهمن به عنوان یک واحد تولیدی و اقتصادی مانند اغلب خودروسازان بزرگ دنیا باید نسبت به رضایتمندی مشتری حساس باشد. این رضایتمندی کیفیت خدمت دهی به مشتریان بهمن را به سطحی بالاتر از صرف خدمات بعد از فروش رساند. به همین ترتیب این گروه با راه اندازی مرکز رضایتمندی مشتری (CHC) به عنوان نخستین خودروساز پیشرو در ارائه این نوع خدمات شناخته شده است. تجربه بهمن نشان میدهد که خصوصی سازی اصولی و علمی می تواند فشار تحریم را هم کم کند. این شرکت با شروع تحریم ها در مقایسه با سایر خودروسازان پایین ترین میزان کاهش تولید را دارد که با اهمیت ترین دلیل آن بدنه چابک و تصمیم گیری با هدف تطابق شرکت با شرایط جدید کلان سیاسی و اقتصادی کشور است.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


منبع:

1401/11/17
13:08:22
5.0 / 5
383
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳