در گزارش تولیدو تشریح شد؛

15 دلیل برای تشکیل وزارت بازرگانی

15 دلیل برای تشکیل وزارت بازرگانی

به گزارش تولیدو، معاون طرح و برنامه وزارت صمت در دولت دوازدهم ضمن تشریح لزوم های تشکیل وزارت بازرگانی، تصریح کرد که باید با ابزار صادرات، تحرک در تولید و اشتغال را سامان دهیم.



به گزارش تولیدو به نقل از مهر، روز گذشته بخش نخست مصاحبه با سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت در دولت دوازدهم در رابطه با ابعاد مختلف طرح احیای وزارت بازرگانی از راه تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر گردید. در ادامه هم بخش دوم صحبت های زرندی در مورد لزوم تأسیس وزارت صنایع و معادن و فناوری های پیشرفته و وزارت بازرگانی نوین و گمرکات آمده است.
چرا احتیاج به وزارت صنایع و معادن و فناوری های پیشرفته داریم؟
سعید زرندی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: اصلاح نظام حکمرانی صنعتی با هدف متناسب سازی ابعاد آن و پیشگیری از تداخل و تشابه مأموریت ها و باردیگر کاری، موضوعی است که مورد توجه کشورهای مختلف بوده است. به عبارت دیگر یکی از الزامات تحقق اهداف چشم انداز و برنامه های توسعه کشورها، اصلاًح نظام های حکمرانی صنعتی است.
وی اضافه کرد: برای طراحی و اصلاح نظام حکمرانی صنعتی موضوع هایی همچون افزایش پیچیدگی اقتصاد، ارتقای نوآوری، توسعه تحقیق و توسعه، تمرکز بر صنایع رقابت پذیر، افزایش بهره وری، شبکه سازی و توانمند سازی بنگاه ها، شغل آفرینی صنعتی، انتقال فناوری، تمرکز بر صنایع فناور، افزایش سرمایه گذاری های صنعتی، تنوع در صادرات محصولات صنعتی، گسترش بنگاه های خدماتی پشتیبان تولید، توسعه و تکمیل حلقه های جدید ارزش آفرین و… است.
معاون سابق طرح و برنامه وزارت صمت افزود: بر همین مبنا سیاست و اولویت های صنعتی و نقش دولت در صنعت و مبحث میزان و نحوه دخالت دولت در صنعت حائز اهمیت بوده و کشورهای مختلف، بر اساس سیاست و نظام های حکمرانی بخش صنعت ساختارهای خاص خویش را طراحی نموده اند.
وی افزود: با بررسی ساختار کشورهای پیشرو، نوظهور و درحال توسعه مشخص می شود که هر یک بر اساس سطح توسعه صنعتی، جایگاه فعلی و چشم انداز و اهداف آینده شأن به طراحی ساختارهای متناسب خود پرداخته اند. برخی از آنها ساختار یکپارچه صنعت و تجارت را دارند و برخی وزارت خانه های تفکیک شده را دارند. اما همه این کشورهای دارای وزارت خانه های تجمیع شده یا تفکیک شده، توجه ویژه ای به تجارت خارجی خود دارند.
زرندی خاطرنشان کرد: بر همین مبنا و وضعیت کشور پیشنهاد می شود که وزارت صنایع و معادن و فناوری های پیشرفته راهبری حوزه های تولید صنعتی را در راه تغییر ساختار تولید به سمت تولیدات با فناوری بالا و پیچیده را بر عهده داشته باشد وظیفه وزارت صنایع و معادن راهبری حوزه های تولید صنعتی را در راه تغییر ساختار تولید به سمت تولیدات با فناوری بالا و پیچیده باشد.
معاون سابق طرح و برنامه وزارت صمت افزود: حقیقت آن است که دنیا وارد انقلاب چهارم صنعتی شده و لازم است ارتقا فناوری و ورود به عرصه های جدید و فناورانه در این وزارت خانه پیگیری شود.
وی تصریح کرد: لازم است در عمل و اجرا مقوله فناوری از سوی وزارت خانه ذینفع که با شرکت ها و تشکل های بزرگ فعالیت دارد پیگیری شود و ارتباط گسترده ای را با بخش های علمی و دانشگاهی برقرار کند.
۱۵ دلیل برای تأسیس وزارت بازرگانی نوین و گمرکات
زرندی در ادامه ضمن اشاره به لزوم احیای وزارت بازرگانی، اظهار داشت: ۱۵ هدف و راهبرد مدنظر است که هر کدام به تنهایی لزوم تغییر و تفکیک وزارت صمت را بیشتر نمایان می کند.
وی اظهار نمود: مورد نخست این که سیاست های تجاری از اهمیت ویژه برخوردار بوده و باید به نحوی طراحی و اجرا شوند که عامل رشد اقتصادی و تحرک در کل اقتصاد کشور را به ارمغان آورد.
زرندی افزود: همینطور برای حضور در سطح جهانی باید دارای بینش، برنامه و عمل جسورانه بوده و روز به روز سهم صادرات را در تولید ناخالص کشور بالا ببریم و برای کشورهای مختلف و بازارهای هدف اقدام هوشمندانه داشته باشیم.
وی اضافه کرد: باید برای کلیه کالاها و خدمات دارای مزیت برنامه بلندمدت داشته باشیم و بر اساس آن بتوانیم باید با ابزار صادرات، تحرک در تولید و اشتغال را سامان دهیم با ابزار صادرات، تحرک در تولید و اشتغال را سامان دهیم. همینطور به خلق مزیت های جدید و رقابتی پرداخته و استعدادهای کشور را در راه درست رهنمون نماییم.
معاون سابق طرح و برنامه وزارت صمت اظهار داشت: لازم است که دیپلماسی تجاری را در دستور کار داشته و تحرک جدی را در خلق رویدادهای تجاری، مذاکرات بین المللی، تفاهم های منطقه ای، تفاهم های دو و چند جانبه، تنظیم موافقت نامه ها و قراردادها و… بعنوان راهبردی مستمر پی بگیریم.
وی افزود: مورد بعدی این که باید مدیریت واردات برای کلیه کالاها و خدمات کشور را در دستور کار داشته و به صورت هوشمندانه بخش های پرمزیت را در بازار داخلی حمایت عالمانه کرده و راه کالاها و خدمات پرمزیت را برای حضور در کشورهای دیگر باز نماییم.
زرندی اضافه کرد: باید با اتخاذ سیاست های جامع رقابت پذیری اقتصاد کشور را ارتقا داده و حمایت های تعرفه ای، ایجاد محدودیت ها و… را به صورت دقیق سامان دهیم.
وی افزود: همینطور از سرمایه گذاری خارجی برای ارتقا بهره وری، ارتقا کیفیت، ارتقا صادرات، کمک به بازاریابی بین المللی، ارتقا پیچیدگی اقتصادی، تکمیل زنجیره های ارزش و… با هدف حضور قدرتمند در صحنه جهانی بهره ببریم.
زرندی افزود: باید پلیس اقتصادی یا گمرک را بعنوان عامل اعمال سیاست ها برای مدیریت صحیح تجارت و تحرک اقتصادی مد نظر قرار دهیم و از نگاه صرف درآمدی به عوارض گمرکی پرهیز نماییم.
معاون سابق طرح و برنامه وزارت صمت اظهار داشت: مورد بعدی این که لازم است مدیریت دلایل وقوع قاچاق را مد نظر داشته و صرفا به معلول نپردازیم و مبارزه با قاچاق را از سطح صرفا امنیتی دور برده و آنرا به سطح و شکل تجاری و اقتصادی و اجتماعی تسری دهیم مبارزه با قاچاق را از سطح صرفا امنیتی دور برده و آنرا به سطح و شکل تجاری و اقتصادی و اجتماعی تسری دهیم.
وی اضافه کرد: باید تجارت خارجی را عامل ارتقا کیفیت، ایجاد تولیدات با معیار جهدانی و ابزار چابکی اقتصاد و پرهیز از انحصارگری کرده و مصرف کنندگان داخلی را مجبور به مصرف کالاهای کم کیفیت و گران قیمت نکنیم و رفاه آنها را ارتقا دهیم.
زرندی خاطرنشان کرد: مورد بعدی این که رفتار واردکنندگان و صادرکنندگان را با ترتیبات مقرراتی و آموزشی و مهارتی متناسب با چهره و جایگاه ایران اصلاح کرده و آنها را متشکل نماییم.
وی اضافه کرد: همینطور باید توسعه اصناف و اصلاح رفتارهای صنفی و برقراری اخلاق تجاری سالم را در سطح بازار گسترش دهیم.
زرندی افزود: لازم است تعادل بازار و استفاده همزمان از تولیدات داخلی و تدارک نیازهای وارداتی را برای رفع کمبودهای مردم و کاهش تورم و نقش آفرینی در ثبات اقتصادی دنبال نماییم.
وی اضافه کرد: همینطور باید ثبات در قواعد و مقررات و بهره گیری از نظام تعرفه ای هوشمند را به صورت مستمر برای هماهنگی با نظام تجاری بین المللی و با هدف تأمین رشد اقتصادی و گسترش صادرات و مدیریت واردات پی بگیریم.
معاون سابق طرح و برنامه وزارت صمت اظهار نمود: مورد آخر هم این که باید رشد صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا و افزایش سهم آنها از صادرات کشور با هدف پیچیده تر کردن اقتصاد و محصولات به صورت مداوم در دستور کار داشته باشیم.
باید ساختارسازی کنیم
وی در ادامه به الزامات و ساختار پیشنهادی تشکیل وزارت بازرگانی نوین و گمرکات و وزارت صنایع و معادن و فناوری های پیشرفته اشاره نمود و اظهار داشت: ساختار اداری و تشکیلاتی باید متناسب با سطح توسعه اقتصاد، میزان دخالت دولت، موقعیت جغرافیایی کشور، جمعیت، گستردگی سرزمین، سهم بخش ها در اقتصاد، سطح تولید، بلوغ تشکل ها، انتظارات جامعه و … باشد.
زرندی اضافه کرد: ازاین رو ضمن لزوم مطالعه الگوی سایر کشورها باید متناسب با وضعیت کشورمان و نیازهای خود ساختارسازی نماییم.
وی افزود: به علل پیش گفته، ایجاد وزارت بازرگانی نوین و گمرکات امری ضروری بوده و لازم است در طراحی آن متناسب با شرایط فعلی و اهداف آتی طراحی شود و اولویت های کشور را پوشش دهد؛ به صورتی که در زمینه های تأمین، توزیع، نظارت و تعادل بازار، اصناف، مدیریت واردات، توسعه صادرات، دیپلماسی تجاری، یکپارچگی فرآیند تجاری، تسهیل در تجارت خارجی بر اساس شاخصهای بین المللی، برگزاری رویدادهای تجاری، تأمین نیازهای وارداتی، حضور در بازارهای بین المللی، افزایش رقابت پذیری، حفظ حقوق مصرف کنندگان، حذف انحصارات، بهره مندی از سرمایه گذاری خارجی و… هوشمند، چابک، قدرتمند و پاسخگو باشد.
معاون سابق طرح و برنامه وزارت صمت اظهار نمود: وزارت بازرگانی نوین و گمرکات متشکل از سازمان توسعه تجارت، نمایشگاه ها، گمرک، امور رایزنان تجاری، امور الحاق به سازمان های منطقه ای، سازمان سرمایه گذاری خارجی، شرکت بازرگانی دولتی، اصناف بوده و فرایند تجارت خارجی و بازرگانی داخلی را سیاست گذاری، اجرا و مدیریت کند.
زرندی اظهار داشت: همینطور وزارت صنایع و معادن و فناوری های پیشرفته با رویکرد تولید مبتنی بر ارزش افزوده بالا با مأموریت نقش آفرینی صنعت ایران در اقتصاد جهانی از راه تغییر ساختار تولید به سمت محصولات پیچیده تشکیل می شود. با این سازمان علاوه بر تغییرات در حوزه ستادی برای دستیابی به صادرات با ارزش افزوده بالا در سازمان های تابعه هم تغییرات اساسی اعمال می شود.
وی تصریح کرد: مهم ترین جهت گیری تشکیل سازمان توسعه فناوری و کسب و کارها است.


منبع:

1401/05/30
12:17:46
5.0 / 5
355
تگهای خبر: آموزش , ابزار , اصناف , اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
تولیدو