ماجرای تولید خودرو ازطریق یک شرکت صنعتی
تولیدو: به دنبال بحث های مطرح شده در خصوص تولید خودرو ازطریق یک شرکت تولیدی صنعتی، سخنگوی وزارت صمت، با اشاره به تفاهم نامه امضا شده در سال 1400 در جهت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و توسعه سرمایه گذاری، موافقت وزارت صمت و اعطای مجوز برای تاسیس کارخانه تولید خودرو را تایید کرده و گفته است چنانچه این گروه صنعتی به ظرفیت اعلامی در تولید خودرو برسد، می تواند رقیبی برای دو خودروساز بزرگ کشور به حساب آید.
به گزارش تولیدو به نقل از ایسنا، طی روزهای اخیر بحث ها و اخباری در خصوص خودروساز شدن یکی از کارخانه های تولید ماکارونی عنوان شد. این مساله که از مدت ها پیش توسط همین گروه تولیدی، مطرح بود، با یادآوری این خبر توسط مدیر اجرائی این شرکت، تایید شد و اعلام گردید که مجوزهای جدید را برای تاسیس کارخانه خودروسازی از وزارت صمت دریافت کرده و جواز تولید "زر خودرو" برای گروه صنعتی زرماکارون از طرف وزارت صمت صادر گردیده است. این شرکت مدعی است می خواهد قطب سوم خودروسازی در کشور باشد و سالانه یک میلیون دستگاه خودرو تولید نماید.
قبل از این یکی از مدیران گروه صنعتی زر درباره تولید خودرو در این شرکت اظهار داشته بود: می خواهیم انقلابی در صنعت خودروسازی کشور به وجود آورده و خودرو های کاملا متفاوتی وارد بازار شوند.
این در حالیست که برخی کارشناسان صنعت خودرو کشور معتقدند چنانچه نگاه این گروه تولیدی، تولید خودرو های داخلی باشد، وعده تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو عملی نیست. هرگاه این شرکت های مدعی، قادر به تولید محصول در یک بازار آزاد و به قیمت مناسب و البته قابل رقابت با بازارهای خارجی باشند، می توان تحلیل کرد که توان تولید محصول در صنعت دیگری را نیز دارند یا خیر.
ماجرای خودروساز شدن شرکت صنعتی از زبان سخنگوی وزارت صمت
امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت- در این رابطه در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به ادعای این شرکت در خصوص تولید یک میلیون دستگاه خودرو توسط شرکت صنعتی زر، اعلام نمود: بهار سال گذشته، برخی از هلدینگ های بزرگ تولیدی- سرمایه گذاری، تفاهم نامه ای را با وزارت صمت امضا کردند که در قالب اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و در جهت توسعه سرمایه گذاری بوده است.
وی اشاره کرد: در قالب تفاهم نامه مذکور، گروه صنعتی زر با یک پیشنهاد چهار میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری در زمینه های حمل و نقل، غذایی، شیمیایی، خودرو و پتروشیمی وارد عمل می شود. در زمینه خودرو پیشنهاد این شرکت، سرمایه گذاری یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو برای تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال (۶۰۰ هزار خودرو سواری، ۲۰۰ هزار خودرو هیبریدی و ۲۰۰ هزار خودرو سنگین) بوده است.
این مقام مسئول در وزارت صمت اشاره کرد: با بررسی کارنامه عملکردی گروه صنعتی زر در زمینه های مختلف و با توجه به این که این گروه صنعتی در دهه ۶۰، کار ساخت قطعات خودرو همچون سرسیلندر و میل لنگ را آغاز نموده و دراین زمینه صاحب تجربه است، وزارت صمت با این درخواست موافقت کرده و در تیرماه ۱۴۰۰، مجوز تاسیس کارخانه برای تولید خودرو برای این گروه صنعتی صادر شد.
شکل گیری رقیبی تازه برای ایران خودرو و سایپا
قالیباف افزود: زمین مورد نیاز، تخصیص پیدا می کند و هم اکنون خط تولید درحال تکمیل است. در اعطای مجوز و امضای مراسم، مقامات محلی و استانی از دولت، مجلس و قوه قضایی حاضر بوده اند.
وی اشاره کرد: این نکته نیز شایان ذکر است که در قالب همان تفاهم نامه فوق الاشاره، هلدینگ های سرمایه گذاری دیگر نیز برای سرمایه گذاری وارد عمل شده و منحصر به گروه صنعتی زر نیست و اطلاع رسانی های آن صورت خواهد گرفت. ضمن این که سیاست وزارت صمت این است که از هلدینگ های بزرگ سرمایه گذاری در راستای افزایش و ارتقا تولید حمایت کند.
سخنگوی وزارت صنعتف معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که آیا می توان از این گروه صنعتی به عنوان رقیبی جدید برای خودروسازان بزرگ نام برد، اظهار داشت: چنانچه بتوانند به ظرفیت تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال برسند و این وعده عملی شود، به تبع می تواند از خودروسازان بزرگ کشور و رقیبی برای ایران خودرو وسایپا باشد.
منبع: tolido.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب