در گفت وگو با تولیدو اعلام شد

افتتاح مرکز نوآوری تخصصی صنعت خودرو های پیشرفته از تیرماه

افتتاح مرکز نوآوری تخصصی صنعت خودرو های پیشرفته از تیرماه

به گزارش تولیدو مدیر توسعه تکنولوژی های جدید خودرویی و طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از افتتاح مرکز نوآوری تخصصی در زمینه صنعت خودروسازی آگاهی داد و اظهار داشت: ˮنمونه سازی خودرو های برقی ارزان و مدرنˮ، ˮباتری های لیتیومیˮ، ˮهوشمندسازیˮ از زمینه های فعالیت این مرکز محسوب می شود.


دکتر شهریار زینی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به افتتاح مرکز نوآوری آمپر در دو بخش "پژوهشی" و "شتابدهی" در تیر ماه، اضافه کرد: این مرکز با همکاری یکی از هلدینگ ها به عنوان نخستین مرکز تخصصی توسعه فناوری های پیشرفته در زمینه های برقی سازی، هوشمند و اتصال پذیری در زمینه خودرو در بخش خصوصی، به راه افتاده است.
وی افزود: چنین مراکز تخصصی در خودروسازی دولتی راه اندازی شده، ولی بصورت جزیره ای عمل کرده است و با توجه به این که این هلدینگ، همکار یکی از تامین کنندگان بزرگ صنعت خودرو است، نسبت به ایجاد این مرکز نوآوری اقدام شد.
زینی به خدمات ارائه شده از طرف این مرکز نوآوری اشاره نمود و تصریح کرد: خدمات یک مرکز نوآوری در گام اول شناسایی و استفاده از ایده ها و محصولات اولیه ای است که از طرف شرکت های دانش بنیان و یا هسته های فناور تولید شده و نیاز دارند شتابنده ای روی محصولات آنها سرمایه گذاری کند تا موفق به نمونه سازی و تجاری سازی شوند. همین طور اگر شرکتی دارای نمونه اولیه و آزمایشی بوده و نیازمند حمایت های تجاری سازی و ارتقای محصول به TRL های ۶ تا ۷ باشد، این مرکز خدماتی را به آنها عرضه خواهد کرد.
مدیر توسعه تکنولوژی های جدید خودرویی و طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل معاونت علمی، یکی از نقصان های موجود در صنعت خودروسازی کشور را نبود مراکز تحقیق و توسعه و بخش R&D منسجم دانست و اشاره کرد: عدم استفاده از فرآیندهای روز دنیا و توسعه زیر ساخت های بستر آزمون از دیگر نقص های این حوزه است که باید توسعه یابد.
زینی یکی از اهداف مهم مراکز نوآوری را ایجاد پلی میان شرکت های دانش بنیان و گروههای صنعتی بزرگ عنوان نمود و تصریح کرد: مشکل بزرگ ما این است که این دو طرف "شرکت های دانش بنیان" و "صنعت" نمی توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، چون ادبیات یکسانی ندارند. یک خودروساز نمی داند که با یک شرکت دانش بنیان چگونه برخورد کند و شرکت های دانش بنیان نیز با ادبیات بخش صنعت آشنا نیستند. نمونه آن درخواست تضامین چند میلیاردی خودروسازان از شرکت های دانش بنیان است.
وی با تاکید بر این که یک شرکت دانش بنیان نوپا نمی تواند این تضامین را تامین کند، افزود: ولی مراکز نوآوری و یا شتابندهنده ها می توانند تضمین لازم را به خودروسازان ارائه و ایده های آنها را در اختیار خودروسازان قرار دهند و از طرف دیگر خودروسازان یا این ایده ها را خریداری می کنند و یا برای توسعه آن محصول با شرکتها سهیم می شوند.
زینی با اعلان اینکه رشد شتابانی که در صنعت خودروسازی کشوری مانند چین مشاهده می شود، به سبب حمایت های خاص از شرکتها است، اظهار نمود: راه اندازی مراکز نوآوری اتمام کار نیست، بلکه شروع کار است و لازم است در این عرصه با سیاستگذاری، از شرکتها حمایت شده و خودروسازان نیز ملزم شوند محصولاتی را که قابلیت تجاری سازی و صنعتی سازی دارند، از ظرفیت آنها استفاده کنند و از طرف دیگر شاهد واردات بی رویه قطعات تولید شده در داخل کشور نباشیم و این امر یکی از مطالبی است که در دستور کار قرار دارد.
حوزه های خدماتی "آمپر"
این مقام مسوول با اشاره به خدمات ارائه شده از طرف این مرکز نوآوری صنعت خودرو، اضافه کرد: ارتقای "سوخت رسانی خودرو" یکی از مطالبی است که بصورت ویژه در این مرکز بر روی آن مطالعاتی در حال انجام می باشد. "نمونه سازی خودرو های برقی ارزان و مدرن"، "باتری های لیتیومی"، "هوشمندسازی" و "خودروهای خودران" از دیگر حوزه های فعالیت این مرکز بشمار می رود.
بگفته وی این مرکز نوآوری که در تیرماه افتتاح می شود، هم اکنون با استقرار تیم های فناور شروع به کار کرده و افراد حاضر در واحدهای فناور این مرکز دانشجویانی از دانشگاه های مطرح کشور چون صنعتی شریف، علم وصنعت و صنعتی امیرکبیر هستند.
توسعه خودرو های برقی در کشور
مدیر توسعه تکنولوژی های جدید خودرویی و طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته با اعلان اینکه حوزه توسعه فناوری های مربوط به خودرو های برقی رشد شتابانی در کشور گرفته است، اظهار داشت: آینده صنعت خودروسازی، خودرو های برقی است و این اتفاقی است که در دنیا رخ داده و برای آن برنامه های بسیار منسجمی وجود دارد.
وی با تاکید بر این که تا سال ۲۰۵۰ عمده خودرو های تولیدی در دنیا برقی خواهد شد، افزود: هم اکنون نیز بیشتر خودروسازان مطرح دنیا خودروهایی را که تولید می کنند، تنها نمونه بنزینی آنها را عرضه نمی کنند، بلکه پلت فرم های برقی و هیبریدی آنرا توسعه می دهند و امتیازاتی نیز برای مصرف کنندگان نهایی و خریداران در نظر گرفته می شود تا فضا جهت استفاده این خودرو ها فراهم گردد.
زینی افزود: علاوه بر آن در خیلی از کشورها محدویت های سختگیرانه ای برای جلوگیری از تولید CEO2 وضع شده است و شرکتها نیز ملزم به کاهش تولید این گاز در فرایندهای تولید خود هستند.
به گزارش تولیدو به نقل از ایسنا، مرکز نوآوری "آمپر" روز ۵ تیرماه افتتاح رسمی خواهد شد.




منبع:

1401/03/26
10:15:59
5.0 / 5
186
تگهای خبر: تولید , خدمات , خرید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
تولیدو