گزارش تولیدو؛

کامیون داران باز هم منتظر افزایش قیمت لاستیک باشند؟

کامیون داران باز هم منتظر افزایش قیمت لاستیک باشند؟

به گزارش تولیدو سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران از عرضه درخواست صدور مجوز افزایش قیمت لاستیک سنگین به مراجع مربوطه اطلاع داد.



به گزارش تولیدو به نقل از مهر، در ایام اخیر برخی اعتراضات در فضای مجازی یا تجمعات رانندگان کامیون در مقابل برخی دستگاههای دولتی در اعتراض به افزایش قیمت لاستیک، روغن موتور و قطعات یدکی و همینطور پایین بودن کرایه حمل کالا رخ داده بود.
به گفته برخی فعالان صنفی صنعت حمل و نقل جاده ای، قیمت لاستیک در سامانه «کالا» ی وزارت صمت با بازار آزاد بین ۵ تا ۶ میلیون تومان در هر حلقه متفاوت است و برخی عاملان فروش مبادرت به خرید گسترده حواله های لاستیک سنگین از سامانه وزارت صمت و فروش آن در بازار آزاد با قیمت های بالا می کنند.
برخی رانندگان خودرو های سنگین معتقدند برخی از تولیدکنندگان لاستیک پیش از درج عناوین محصولات جدید خود در سامانه وزارت صمت، به برخی از عاملان فروش لاستیک، زمان صدور حواله را اطلاع می دهند عاملان فروش هم بلافاصله مبادرت به ثبت سفارش و دریافت حواله خرید لاستیک می کنند که با این روش، مصرف کنندگان واقعی لاستیک امکان ثبت سفارش محصول مورد نظر خود در سامانه را نخواهند داشت. با این وجود تولیدکنندگان تایر سنگین و هم وزارت صمت این ادعا را رد می کنند.
تفاوت آماری ۳۵۰ هزار حلقه ای سازمان راهداری با انجمن تایر در مورد تولید داخل لاستیک سنگین
در حالی که انجمن صنفی صنعت تایر ایران از تولید ۸۳۶ هزار حلقه لاستیک سنگین مجموع اتوبوسی و باری در سال ۱۴۰۰ اطلاع داده است، اما داریوش امانی معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ۲۵ آذر سال قبل در دیدار با استاندار اصفهان در محل استانداری این استان اظهار داشته بود: سالانه ۱.۲ میلیون حلقه لاستیک خودرو های سنگین معادل حدود یک سوم از نیاز کشور به این کالا در داخل تولید می شود.
به گفته امانی، این میزان تولید داخل لاستیک سنگین در حالیست که سالانه بین ۳.۵ تا ۴ میلیون حلقه لاستیک خودرو های سنگین در کشور نیاز است و مابقی از خارج وارد می شود.
معاون وزیر راه (تیر ماه ۱۴۰۰): اگر رانندگان به سامانه کالا رجوع نکنند، سهمیه لاستیکشان فروخته می شود رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نشست خبری تیر ماه ۱۴۰۰ در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره مشکل لاستیک خودرو های سنگین عنوان کرد: اوایل سال ۱۳۹۹ اعلام گردید لاستیک از سبد ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شده است. با تمهیداتی که اندیشیده شد در کمیته پایش حمل و نقل که هر دو هفته یک مرتبه به ریاست وزیر راه برگزار می شود، قرار شد ۲۷۰ هزار حلقه لاستیک وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی که باقی مانده بود، سهمیه بندی شده و تا آخر سال در اختیار رانندگان قرار گیرد. معاون وزیر راه خاطرنشان کرد: هم اکنون رانندگان خودرو های سنگین باید لاستیک را از سامانه کالا وابسته به وزارت صمت تهیه کنند و هر ماه یک مرتبه سهمیه دارند که در صورت عدم مراجعه، سهمیه آنها به صورت آزاد به فروش می رسد.
سخنگوی انجمن تایر: افزایش قیمت لاستیک سنگین از طرف عاملان فروش است نه تولیدکنندگان
مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه قیمت لاستیک سنگین به هیچ عنوان از جانب تولیدکننده افزایش نیافته اظهار داشت: ما هم خودمان به این مورد اعتراض داریم که چرا اجازه افزایش قیمت لاستیک از جانب تولیدکننده داده نشده و خودمان هم به دنبال افزایش قیمت آن هستیم.
وی اضافه کرد: اگر فروشنده ای قیمت لاستیک سنگین را افزایش داده، اقدامش غیر قانونی است؛ وقتی دستمزد کارگر ۵۷ درصد افزایش می یابد یا مبنای حقوق گمرکی از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز ۲۳ هزار تومانی تغییر می کند، تولیدکننده از چه محلی باید این هزینه ها را جبران کند؟ وقتی در کشور تورم بالا داریم و هر چه می خواهیم بخریم همچون ناهار کارگران، افزایش قیمت داشته است یا این که محصولات پتروشیمی بعنوان مواد اولیه تولید لاستیک افزایش داشته، آیا تولیدکننده می تواند با قیمت های فعلی به کار و تولید ادامه دهد؟
سخنگوی انجمن تایر افزود: هنوز مجوز افزایش قیمت لاستیک به ما داده نشده و تا مادامی که مجوز آنرا نتوانیم دریافت نماییم، با قیمت های فعلی مبادرت به عرضه لاستیک سنگین در سامانه کالا خواهیم کرد. البته ۲ تا ۳ ماه است که کارخانه های لاستیک درحال تولید کالا با زیان هستند؛ با این وضعیت طبیعی است که به تدریج میزان تولید کاسته می شود.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ تایر باری و اتوبوسی مجموعاً ۸۳۶ هزار و ۵۷۴ حلقه تولید کرده ایم؛ این میزان تولید به لحاظ تعداد حلقه ۸ و به لحاظ وزنی ۶ درصد کمتر از سال ۱۳۹۹ بوده است. علت کاهش تولید، کاهش تقاضا از یک سو و هم مشکلات مختلف تولید از طرفی همچون قطعی برق تابستان قبل و امثال آن بوده است.
«تنها» درباره ادعای تبانی میان تولیدکننده و عامل فروش در هنگام درج محصول در سامانه کالا و سپس اقدام بری عاملان فروش به گران فروشی اظهار نمود: نظارت بر بازار وظیفه تولیدکننده نیست قرار نیست تولیدکننده پاسخگوی گرانفروشی واحدهای صنفی باشد؛ هیچ تبانی ای هم با فروشندگان لاستیک نداریم؛ تایرفروشان به طور عمده از عمده فروشان تهیه می کنند؛ تولیدکننده هم امکان خرده فروشی ندارد؛ وقتی سالی ۱۰ میلیون حلقه لاستیک در انواع مختلف تولید می نماییم که امکان خرده فروشی نداریم؛ ما به نمایندگان فروش می دهیم و آنها به خرده فروشان توزیع می کنند.
وی تصریح کرد: البته اگر مشخص شود از اعضای انجمن صنفی صنعت تایر تخلفی داشته اند با آن برخورد می نماییم.
این فعال صنفی صنعت لاستیک سازی خاطرنشان کرد: آخرین افزایش قیمت لاستیک سنگین در آبان سال قبل با ۱۵ درصد رخ داد؛ برای سال جدید هم درخواست افزایش قیمت به ستاد تنظیم بازار داده ایم ولی امکان اعلام رقم آن فعلا وجود ندارد.

1401/01/30
22:14:20
5.0 / 5
607
تگهای خبر: بازار , تورم , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
تولیدو