یك مقام بلاروس: حجم تجارت كشاورزی تهران و مینسك رشد 58 درصدی یافت

یك مقام بلاروس: حجم تجارت كشاورزی تهران و مینسك رشد 58 درصدی یافت

تولیدو: تهران- ایرنا- معاون وزیر كشاورزی و مدیركل اداره دامپزشكی و نظارت بلاروس اظهار داشت: حجم تجارت كشاورزی تهران و مینسك از ژانویه تا نوامبر (اواسط دی 95 تا اواسط آبان96 ) سال 2017 به 14. 5 میلیون دلار رسید كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 58 درصد رشد داشته است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «اسمیلگین» امروز (دوشنبه) در چهاردهمین اجلاس كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی ایران - بلاروس در محل سازمان توسعه تجارت ایران اضافه كرد: این حجم مبادلات بیشتر مربوط به واردات محصولات كشاورزی توسط بلاروس از ایران بوده كه عمده آن شامل میوه و سبزیجات است.
وی اضافه كرد: برپایه برنامه ریزی برای افزایش همكاری های سرمایه گذاری بین 2 كشور، به طور نمونه به پروژه های پرورش ماهی قزل آلا در بلاروس با كمك و همكاری سرمایه گذاران ایرانی اطلاع داد.
اسمیلگین یادآوری كرد: صادرات محصولات كشاورزی از بلاروس به ایران هم در مدت یاد شده 31 درصد افزایش داشته كه بیشتر شامل انواع شیرینی، آب میوه و شكلات بوده است؛ این در شرایطی است كه سال گذشته صادرات كره به ایران انجام گرفت، اما امسال صادراتی انجام نشد.
معاون وزیر كشاورزی بلاروس با اشاره به صادرات گوشت گاو به ایران از جانب این كشور در سال 2010، تصریح كرد: صادرات گوشت گاو، انواع لبنیات و كره به ایران برای بلاروس از اهمیت و اولویت برخوردار می باشد.
وی برنامه توافق در زمینه مناطق آزاد اقتصادی را خاطرنشان كرد و تصریح كرد: می توان با وضع تعرفه های مختلف به گسترش مبادلات تجاری پرداخت.
مدیركل اداره دامپزشكی و نظارت بلاروس خواهان انجام سریعتر بازرسی از شركت ها و كارخانجات بلاروسی از جانب ایران شد تا بتوان صادرات گوشت گاو و سایر فرآورده های لبنی را از سر گرفت و ابراز امیدواری كرد نقشه راه صادرات گوشت گاو به ایران طراحی شود.
وی اضافه كرد: افزایش 20 درصدی تعرفه واردات بسته های كره بیش از 5500 گرمی و رشد 15 درصدی تعرفه واردات گوشت گاو از جانب ایران، خواهان عرضه آخرین نگارش تعرفه های فصلی محصولات كشاورزی شد.
در همین پیوند، «هومن فتحی» مدیركل امور بین الملل وزارت جهاد كشاورزی در این جلسه اضافه كرد: مهرماه امسال اولین نشست همكاری های كمیته مشترك همكاری های كشاورزی ایران و بلاروس برگزار گردید كه در 2 زمینه مهم به توافق دست پیدا كردند.
وی بیان داشت: رفع موانع موجود برای مذاكرات اوراسیا و صادرات محصولات كشاورزی بویژه آبزیان، مرغ و فرآورده های لبنی به كشورهای این حوزه و صدور مجوز دامپزشكی برای صادرات گوشت گاو از بلاروس به ایران همچون این توافقات بود كه امید می رود در آینده نزدیك نقشه راه این مهم تهیه شود.
به گزارش تولیدو به نقل از ایرنا، برپایه نقشه راه توسعه روابط ایران - بلاروس كه اردیبهشت 95 در مینسك به امضا رسید، دو كشور با اجرای برنامه های مختلف بازرگانی، صنعتی، سرمایه گذاری مشترك و بازرگانی، افزایش ارزش روابط اقتصادی از سالیانه 75 میلیون دلار كنونی به 250 میلیون دلار تا آخر سال 2017 هدفگذاری كردند.
جمهوری بلاروس به مساحت 207 هزار و 600 كیلومتر مربع با پایتختی مینسك در شرق اروپا هم مرز روسیه، اوكراین، لهستان، لیتوانی و لتونی قرار دارد و یكی از كشورهای پیشرفته صنعتی بعد از فروپاشی شوروی در سال 1991 در منطقه است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام* 3065* 9186* 1559
خبرنگار: محمد ملك دار** انتشار: حسین عضدی فسا


1396/11/03
13:29:32
5.0 / 5
5240
تگهای خبر: صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
تولیدو