تشكیل كنسرسیوم قطعه سازان نیازمند رفع موانع مخل تولید

تشكیل كنسرسیوم قطعه سازان نیازمند رفع موانع مخل تولید

به گزارش تولیدو دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی ضمن تاکید براینکه هنوز کنسرسیومی ملی و کشوری از قطعه سازان تشکیل نشده است، تشکیل آنرا نیارمند ایجاد پیش زمینه هایی همچون اصلاح قوانین و مقررات مانع تولید، اصلاح تصدی گری دولت، حذف انحصارگرایی و استفاده از ظرفیت های موجود مجموعه صنعت خودروسازی (خودروسازی و قطعه سازی) دانست.


اوایل دیماه سالجاری بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی از قطعه سازان برای تولید خودرویی ایمن و با کیفیت و همینطور ایجاد رقابت در تولید خودرو عرضه و اعلام نمود که وزارت صمت آمادگی دارد تا از رقبای توانمند برای ایجاد رقابت در بازار خودرو حمایت کند.
وی شکستن انحصار در تولید خودرو را مسیری منطقی برای آینده صنعت خودروسازی کشور دانست و اظهار نمود: شرکتهای توانمند قطعه ساز می توانند از راه ترکیب شدن با یکدیگر، کنسرسیومی برای تولید خودرو تشکیل دهند و بر روی فناوری و نوآوری با ریسک پذیری کار کنند. بایستی تصدی گری دولت در حوزه خودرو کاهش پیدا کند، ایجاد کنسرسیوم خودروسازان و قطعه سازان مسیری برای کاهش هزینه های دولت در حوزه صنعت خودروسازی است که نیازمند اصلاحات ساختاری هم هست.
در این رابطه، آرش محبی نژاد- دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی و نیرو محرکه- در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ما در جریان تشکیل کنسرسیوم عام کشوری نیستیم و چنین کنسرسیومی هنوز تشکیل نشده است؛ اظهار نمود: انجمن همگن، بزرگترین انجمن قطعه سازی کشور است که ۱۵ استان کشور را تحت مجموعه دارد و همه قطعه سازان به شکلی با انجمن همگن کشوری از راه انجمن های استانی در ارتباط هستند. ازاین رو اگر هم کنسرسیومی تشکیل شده، توسط چند قطعه ساز باهم بوده و یک کنسرسیوم ملی و کشوری نیست و ما هم از وجود چنین کنسرسیومی بی خبر هستیم.
وی ادامه داد: اما طی جلساتی که با وزارت صمت و سازمان گسترش داشته ایم، صحبت شد که امکان دارد این کنسرسیوم تشکیل گردد که البته نیازمند یکسری پیش نیازهاست. به اعتقاد ما همچون این پیش نیازها، اصلاح قوانین و مقررات مختل تولید است. هم اکنون به هرشکل خودروسازان خصوصی وجود دارند و بخش خصوصی در حال فعالیت است اما شاهد تصدی گری دولتی در همه زمینه ها هستیم؛ ازاین رو وجود کنسرسیوم قطعه سازان در ابعاد کشوری را مطلقا تایید نمی نماییم و انجمن همگن قطعه سازی در جریان تشکیل چنین کنرسیومی نیست و اگر این کنسرسیوم با مشارکت تعداد محدودی قطعه ساز تشکیل شده، خود نشان دهنده انحصار است.
دبیر انجمن همگن قطعه سازی در ادامه خاطرنشان کرد: پیش زمینه هایی برای تشکیل هر خودروسازی جدید، شامل تشکیل خودروسازی توسط کنسرسیوم قطعه سازان یا سرمایه گذاران دیگر عرضه شده که قوانین "ضد انحصار" در وهله اول مطرح است، بعد از آن به "عدم تصدی گری دولتی" اشاره دارد و مورد سوم آن هم "استفاده از پتانسیل ها و دارایی های موجود خودروسازان و قطعه سازان کشور" است. هم اکنون خودروسازان ما قریب به دو برابر آنچه که تولید می کنند، ظرفیت دارند؛ بنابراین باوجود چنین ظرفیتی به صلاح نیست که ظرفیتی جدید ایجاد نماییم. این ها سرمایه ملی هستند.
محبی نژاد تصریح کرد: و زمانیکه مازاد ظرفیت وجود دارد، مصلحت به این نیست که بخواهیم باردیگر ظرفیت ایجاد کنیم؛ بهتر است از همین ظرفیت استفاده گردد. به طور مثال دارایی های خودروسازان توسط کنسرسیوم، قطعه ساز سوم یا هر اسمی که بر آن گذاشته می شود، اجاره شود یا در کنار فعالیت خودروسازان میتوان دارایی ها خریداری یا منتقل شود. تابحال چندین تشکیلات مختلف به این حوزه ورود کرده اند.
وی خاطرنشان کرد: چندی قبل در جریان نمایشگاه (پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو) هم جلسه ای تشکیل شد که بحث قطب سوم خودروسازی شامل تولید خودرو های گازی و الکتریکی عنوان شد که در حال پیگیری است. گروهی دیگر هم متشکل از تعداد کمی از قطعه سازان بوجود آمده و نام کنسرسیوم قطعه سازان را بر آن نهاده اند. اما زمانیکه از نام قطعه سازان استفاده می شود، بایستی همه قطعه سازان کشور را شامل شده و همگی درگیر مبحث باشند.
دبیر انجمن همگن قطعه سازی کشور، سه پیش شرط عنوان شده را شروط اساس دانسته و اظهار داشت: ضمن اینکه براین اساس، مجدد سرمایه گذاری و هزینه اضافی صورت نمی گیرد، با محول کردن مدیریت کار به بخش خصوصی، میتوان برپایه منطق عمل کرده با منطق صورت خواهد گرفت. مورد چهارم هم حذف قوانین و مقررات تولید و تسهیل محیط کسب و کار است که اشاره شد.
این مقام صنعتی اظهار نمود: جلسات مشترکی با ایران خودرو در ارتباط با تشکیل کنسرسیوم کشوری برگزار شده و مدیران هر دوخودروسازی کشور همیشه با آغوش باز در ارتباط با سرمایه گذاری ها و در حوزه ساخت داخل ( چه داخلی سازی قطعات، چه کنسرسیوم قطعه سازان) و همکاریهای دوجانبه پذیرای ما بوده اند و جلسات مستمر با خودروسازان (به ویژه ایران خودرو) در حال برگزاری است.
محبی نژاد در پاسخ به اینکه اما شنیده می شود ۳۰ قطعه ساز بزرگ کشور در این کنسرسیوم حضور دارند، خاطرنشان کرد: به جز یکی از قطعه سازان بزرگ کشور، با همه قطعه سازان بزرگ کشور صحبت شده و هیچکدام عضو این کنسرسیوم نبوده اند. شاید تنها یک قطعه ساز بزرگ عضو کنسرسیوم باشد. از بین بیشتر از ۱۲۰۰ قطعه ساز کوچک که عضو انجمن هستند، حدودا قطعه سازی را نمی شناسیم که عضو باشند؛ چنانچه از این ۱۲۰۰ قطعه ساز کوچک، ۳۰ قطعه ساز عضو باشند، بازهم جامعه آماری کوچکی است.
او همینطور در پاسخ به اینکه در صورت تشکیل کنسرسیوم کشوری با فراهم شدن پیش نیازها، آیا این کنسرسیوم خواهد توانست مجموعه صنعت خودروسازی (خودروسازی و قطعه سازی) را متحول و مشکلات را رفع نماید؛ اظهار داشت: مهم این نیست که چه کسی سرمایه گذاری کند. اینکه این سرمایه گذار قطعه سازان که شاید واجد شرایط ترین بخش اقتصادی کشور برای ایجاد قطب سوم خودروسازی باشند یا خیر، مهم نیست؛ بلکه آنچه که اهمیت دارد این است که واقعا از دارایی ها و پتانسیل های فعلی کشور و همینطور ظرفیت های خالی تولید کشور استفاده نماییم و مهمتر اینکه شاهد تصدی گر دولتی یا قوانین ناقض تولید همچون قیمت گذاری دستوری نباشیم.
دبیر انجمن همگن قطعه سازی افزود: به فرض کنسرسیومی هم تشکیل شد و آغاز به تولید خودرو کرد؛ حال قیمت گذاری خودرو ها و محصولات خروجی آن بازهم دستوری تعیین شود؛ بازهم تصدی گری دولت خواهد بود. میتوان کنسرسیوم با مدیریت بخش خصوصی و تحت اختیار آن تشکیل گردد و این ناقض ماهیت تشکیل کنرسیوم نخواهد بود.




منبع:

1399/12/12
09:45:17
0.0 / 5
873
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
تولیدو