ایرانیها سالانه چقدر اسباب بازی می خرند؟

ایرانیها سالانه چقدر اسباب بازی می خرند؟

به گزارش تولیدو عضو هیئت مدیره انجمن تولیدكنندگان اسباب بازی با اعلان اینكه آمار در زمینه تولید، واردات و مصرف اسباب بازی ناقص و محدود است، اشاره كرد: در زمینه مصرف اسباب بازی پژوهش هایی انجام شده كه خیلی دقیق نیست، اما این پژوهش ها نشان میدهد مصرف سرانه اسباب بازی برای هر كودك زیر 14 سال در ایران حدود 10 تا 20 دلار است.


حامد تاملی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به ممنوعیت واردات اسباب بازی تا اوایل دهه ۸۰، اظهار نمود: از اوایل دهه ۸۰ شورای نظارت بر اسباب بازی از جانب شورای عالی فرهنگی تایید و مصوب شد و واردات اسباب بازی برمبنای قوانین و بخشنامه های شورای عالی نظارت بر اسباب بازی مجاز است. یعنی واردکنندگان اسباب بازی علاوه بر بحث های حقوقی، قانونی و گمرکی باید تاییدیه شورای نظارت بر اسباب بازی را هم داشته باشد. شورای نظارت بر اسباب بازی کالا را به لحاظ فرهنگی بررسی می کند و جزو ارگان هایی است که باید تاییدیه بدهد تا کالا از گمرک آزاد شود.
وی با اعلان اینکه آمار در زمینه تولید، واردات و مصرف اسباب بازی ناقص و محدود است، اشاره کرد: در زمینه مصرف اسباب بازی پژوهش هایی انجام شده که خیلی دقیق نیست، اما این پژوهش ها نشان میدهد مصرف سرانه اسباب بازی برای هر کودک زیر ۱۴ سال در ایران حدود ۱۰ تا ۲۰ دلار است.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی با اعلان اینکه اسباب بازی اتحادیه مشخصی ندارد، اشاره کرد: به سبب تنوع تولیدات اسباب بازی در مواد و فناوری مورد استفاده اتحادیه مشخصی ندارد و تولیدکنندگان جواز کسب مشخص تولید اسباب بازی نمی گیرند. بدین سبب تولیدکنندگان اسباب بازی چند دسته هستند که برمبنای متریال مورد استفاده از اتحادیه های مختلف همچون پلاستیک، درودگران و خرازی جواز می گیرند. بعضی از تولیدکنندگان هم از وزارت صنعت، معدن و تجارت جواز کارخانه و کارگاه دارند. تعداد زیادی از تولیدکنندگان اسباب بازی هم مجوزی ندارند. بدین سبب به سبب تنوع زیادی که وجود دارد نمی توان آمار دقیقی به دست آورد.
البته بگفته وی انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی که حدود سه سال است فعالیت می کند ۱۳۰ تا ۱۴۰ تولیدکننده فعال دارد، اما جواز آنها در حوزه های مختلف است. حتی ممکنست یک فرد کار تولید را انجام دهد و اصلا بار حقوقی نداشته باشد. باتوجه به نوپا بودن انجمن، بحث های مربوط به بیمه و مالیات، شفاف نبودن برخی قوانین و نبود ساختار حقوقی در بعضی واحدهای تولیدی آمار دقیقی از میزان تولید این واحدها در دسترس نیست.
عراق، مقصد اصلی صادرات اسباب بازی ایرانی
تاملی در ادامه وضعیت صادرات اسباب بازی در سال قبل را بهتر از امسال توصیف کرد و اظهار داشت: امسال به سبب شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا صادرات کاهش زیادی داشته، اما طی دو سال قبل با جهش قیمت دلار و باتوجه به نبود تولیدکننده اسباب بازی در منطقه، شرکت هایی که محصولات خوب و با کیفیت تولید کردند صادرات خوبی خصوصاً به کشور عراق که در سال های اخیر مشتری اصلی صادرات ایران بوده داشته اند.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی گردش مالی صنعت اسباب بازی در سال ۲۰۱۷ را با ۲.۳ درصد رشد نسبت به سال قبلش، ۸۹ میلیارد دلار عنوان نمود و اظهار داشت: آمریکا بزرگترین کشور این صنعت است که بازار آن در سال ۲۰۱۷ به اندازه ۲۷ میلیارد دلار بوده است. همین طور صادرات جهانی اسباب بازی در سال ۲۰۱۷ معادل ۱۱۳ میلیارد دلار بوده و چین، هنگ کنگ و آمریکا سه کشور اول صادرکننده این کالا بوده اند. کل واردات اسباب بازی در سال ۲۰۱۷ نیز معال ۱۱۸ میلیارد دلار بوده که آمریکا، آلمان و ژاپن سه کشور اصلی واردکننده این محصول بوده اند.
وی اضافه کرد: واردات جهانی اسباب بازی در سال ۲۰۱۷ نیز با رشد ۲۰۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۳ به ۱۵۴.۴ میلیون دلار رسیده بود. در سال ۹۶ میزان صادرات اسباب بازی نیز حدود ۱۵ میلیون دلار بوده و بعضی از مقاصد صادرات این کالا نیز افغانستان، امارات، عراق، ایتالیا، آذربایجان و تایلند بوده است. ممکنست به صورت قاچاق هم کالایی صادر شده باشد که احیانا میزان آن کم بوده است.
برآورد قاچاق اسباب بازی در سال ۹۵، معادل ۴۰ میلیون دلار
همچنین بگفته عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی بحث قاچاق در بخش اسباب بازی مشکلی جدی است، بطوریکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۵ میزان قاچاق اسباب بازی را ۴۰ میلیون دلار تخمین زده بود. بطور کلی واردات رقیب تولیدکنندگان داخلی است، اما باید به این نکته توجه کرد که حجم تولید ما کم است و نوع تولید در داخل هم متفاوت از کالای وارداتی است. بدین سبب رقابت وجود دارد اما نمی توان اظهار داشت که بازار یکدیگر را خراب می کنند.
وی با اعلان اینکه در سال های اخیر با کاهش واردات تولید گسترده تر و متنوع تر شده، اظهار نمود: قالب تولیدکنندگان اسباب بازی در ایران در بخش بازی های فکری و آموزشی فعالیت می نمایند و خلا انواع دیگر اسباب بازی در بازار حس می شود. بعضی از تولیدکنندگان هم کالاهای غیرفکری تولید کردند که فروش بهتری هم داشتند و تولیدکنندگان بیشتری به سمت این کالاها رفته اند. ذائقه کشورهای همسایه هم بیشتر به سمت اینگونه اسباب بازی ها است.
احتمال تولید اسباب بازی الکترونیکی در آینده نزدیک
تاملی با اعلان اینکه تولید بعضی از انواع اسباب بازی مانند ماشین های کنترلی هم در ایران توجیه اقتصادی ندارد، اشاره کرد: با توجه به این که تولید این نوع کالاها نیاز به سرمایه گذاری بالا و در نتیجه فروش زیاد دارد که احتمالاً با فروش در داخل محقق نمی گردد و نیاز به بازارهای منطقه ای و بین المللی دارد؛ بدین سبب تولیدکنندگان به سمت تولید اسباب بازی های الکترونیک نرفته اند. البته تا پیش از جهش آخر نرخ دلار واردات این نوع اسباب بازی ها توجیه اقتصادی داشت.
وی اشاره کرد: همین طور با توجه به این که ۸۰ درصد تولید اسباب بازی دنیا در چین انجام می شود رقابت با قیمت و کیفیت آن خیلی دشوار است. اما در سال های اخیر با افزایش نرخ ارز و ارزان تر بودن نیروی انسانی، مواد اولیه، فناوری و مونتاژ در ایران بنظر می رسد ورود تولیدکنندگان به دسته بندی های جدید اسباب بازی به صرفه است و این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک تولید اسباب بازی های الکترونیکی مانند ماشین کنترلی و عروسک های دارای کیت الکترونیک در کشور بیشتر شود.




منبع:

1399/06/22
12:47:40
5.0 / 5
115
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
تولیدو