اتفاق جدید تجاری با توافق نامه ایران – اوراسیا

اتفاق جدید تجاری با توافق نامه ایران – اوراسیا

تولیدو: مجموعه ای از مسؤلان مربوط به توافق نامه تجارت ترجیحی ایران - اوراسیا، آنرا اتفاق جدید و موافقت نامه بی نظیر در تاریخ جمهوری اسلامی دانسته و اعتقاد دارند كه اگر ابعاد مختلف آن به درستی مورد اجرا قرار گیرد می تواند اتفاق مثبتی برای اقتصاد كشور باشد، اما در این بین اهمیت آماده سازی زیرساخت ها و هماهنگی و همكاری دستگاه ها و گروه های در رابطه با این توافق نامه مورد توجه است.



به گزارش تولیدو به نقل از ایسنا، امروز (شنبه) همایشی در ارتباط با موافقت نامه ایران و اوراسیا انجام شد كه در آن مجموعه ای از مسئولان مناطق آزاد و تجار و همین طور از وزارت نیرو حضور داشتند.

موافقت نامه تجاری ایران و اوراسیا از آبان ماه سال جاری به مرحله ی اجرا درآمده و در مدت سه سال در دستور كار قرار دارد. در این توافق نامه با كاهش تعرفه های تجاری موقعیتی برای افزایش مبادلات ایران و اوراسیا فراهم گشته است.

اما در این همایش هر یك از مسئولان حاضر به بیان ابعادی از توافق نامه مربوطه پرداختند.

دسترسی فعالان اقتصادی به بازار ۳۳۰ هزار میلیارد دلاری اوراسیا

مرتضی بانك - رئیس شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی - در ارتباط با اهمیت موافقت نامه های تجاری منطقه ای باتوجه به تاثیر مستقیم بر اقتصاد و تجارت و تاثیر غیرمستقیم بر سیاست و امنیت آنرا یكی از برترین ابزارهای توسعه دانست و اظهار داشت كه جمهوری اسلامی ایران هم اكنون با حدود ۴۶ كشور بوسیله سه موافقت نامه معتبر همكاریهای تجاری را توسعه داده است.

وی افزود: موافقت نامه تجاری بین ایران و اوراسیا دسترسی فعالین اقتصادی ایران به بازار ۳۳۰ هزار میلیارد دلاری پنج كشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان را جهت صادرات فراهم می آورد از طرف دیگر باتوجه به ظرفیت ۵۴۰ میلیارد دلاری تولید كنندگان این كشورها امكان تامین بخش قابل توجهی از نیازهای ضروری كشور با قیمت پایین تر نسبت به دیگر كشورها وجود دارد.

رییس شورای عالی مناطق آزاد این را هم اظهار داشت كه این موافقت نامه با هدف آزاد سازی و تسهیل تجارت كالا بوسیله ایجاد بستری برای تشكیل منطقه آزاد تجاری، پشتیبانی از همكاریهای اقتصادی و تجاری طرفین را در دستور كار قرار داده وافزایش همكارها و تسهیل ارتباطات را به همراه خواهد داشت.

مشاور رئیس جمهور به توانمندی بالای موجود در كشور در ارتباط با توسعه اقتصادی و خصوصاً بهره وری مناسب از موافقت نامه ایران و اوراسیا اشاره نمود و اظهار داشت: بخش خصوصی توانمندی بالایی دارد و از طرف دیگر بمنظور هم افزایی هرچه بیشتر بین اركان اقتصادی كشور، مناطق آزاد و ویژه شرایط بهینه جهت استقرار انواع واحدهای صادرات محور را در كشور را فراهم نموده است. این در حالیست كه ناوگان های حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از آمادگی مناسبی جهت تامین نیازهای تجار بهره مند هستند كه باتوجه به سرمایه گذاری های انجام شده در آینده نزدیك توسعه ظرفیت های لجستیكی صورت خواهد گرفت.

یاد بگیریم همكاری كنیم

در این همایش اردكانیان وزیر نیرو هم حضور داشت و اظهار داشت كه باتوجه به ارتباطاتی كه با برخی كشورهای حاضر در اتحادیه اوراسیا وجود دارد، این وزارتخانه هم به صورتی مسئولیت هماهنگی و برخی رایزنی ها را بر عهده خواهد داشت.

وی با اشاره به این كه در موافقت نامه های قبلی در اكو و D۸ چندان موفق نبوده ایم، اظهار نمود: لازم است حالا بجای این كه از این عدم موفقیت صحبت شود صدمه شناسی لازم انجام شده و از تجربه گذشته بهره برد تا دیگر مسائل قبلی تكرار نشود.

وزیر نیرو بر گردنگیر هماهنگی و همكاری بین دستگاه های مربوطه در انجام این توافق نامه اصرار كرد و اظهار داشت: لازم است تا همه یاد بگیرند و عادت كنند كه با همدیگر همكاری كرده و در كنار هم بایستند تا به موفقیت دست یابند.

اما دهقان دهنوی - معاون اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی - توافق نامه تجاری ایران و اوراسیا را یك توافق نامه بی نظیر دانست و اظهار داشت: این در حالیست كه هم اكنون ۷۰ درصد تجارت دنیا در چارچوب اتحادیه ها انجام می شود، اما ما در هیچ یك از اتحادیه ها مشاركت نداریم و توافق نامه با اتحادیه اوراسیا فرصت مناسبی را برای ایران فراهم خواهدنمود.

وی به چند مورد در ارتباط با تاثیر اجرای موافقت نامه اظهار نمود و اظهار داشت: دسترسی به بازارهای مشترك المنافع و روسیه، استفاده از ظرفیت های اقتصادی برای صادرات استانی و توسعه استانها، افزایش امكان اشتغال، بهبود روابط سیاسی و تجاری، ایجاد فرصتی بیشتر برای صادركنندگان و تولید كنندگان همچون این مزیت است.

نكند به تله بیفتیم

غلامحسین شافعی - رئیس اتاق بازرگانی ایران - كه بعنوان نماینده تجار صحبت می كرد هرچند كه توافق نامه ایران و اوراسیا را اتفاقی جدید و بی سابقه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران می دانست، اما معتقد بود كه اگر زیرساخت ها نباشد می تواند باعث شود كه در تله افتاده و پاسخ گو نباشیم.

وی به برخی مشكلات موجود تجار اشاره نمود و اظهار داشت: هم اكنون برخی زیرساخت ها وجود ندارد بعنوان مثال چرا باید كامیون های حاوی كالا در بعضی مواقع دهها روز در پشت مرزها باقی بماند. این در حالیست كه باید در حوزه حمل و نقل تغییرات به وجود آمده و مشكلات آنرا برطرف كرد.

در این همایش مدیران عامل مناطق آزاد هم حضور داشتند و در ارتباط با ظرفیت های موجود در مناطق آنها برای توافق نامه تجاری ایران و اوراسیا مسائلی را مطرح نمودند.

چابهار پشتیبان است

عبدالرحیم كردی - مدیركل منطقه آزاد چابهار - با اشاره به ظرفیت های موجود در این منطقه اظهار داشت: موافقت نامه اوراسیا با تمركز بر كریدور جنوب به شمال می تواند هزینه های حمل و نقل و لجستیك را كاهش و بهره وری را افزایش دهد.

وی توضیحاتی ارائه كرد و اظهار داشت: در دو دهه اخیر با ارتباط هایی كه بین كشورها و منطقه شكل گرفته، آنچه كه در فضای رقابت از اهمیت ویژه ای برخوردارست كاهش هزینه و زمان حمل و نقل خواهد بود و تولید كننده به دنبال موقعیت جغرافیایی می گردد كه در آن این دو مبحث مورد توجه باشد.

مدیركل منطقه آزاد چابهار افزود: هم اكنون حمل و نقل تركیبی حائز اهمیت می باشد و تجار به دنبال راهی می گردند كه به هر ترتیب هزینه های آنها را كمتر كند این در حالیست كه ایران موقعیت جغرافیایی بسیار مهمی دارد و در این شرایط باید خدمات حمل و نقل لجستیك توسعه پیدا كند.

كردی تصریح كرد: هم اكنون منطقه چابهار یكی از موقعیت های بسیار مناسب از لحاظ زیرساخت حمل و نقل و كاهش بهای تمام شده كالا است كه می تواند در اجرای توافق نامه ایران – اوراسیا نقش پشتیبان داشته باشد.

باید با ثبات قوانین تصمیم بنیادین گرفت

همچنین روزبهان - مدیرعامل منطقه آزاد انزلی - با اشاره به اهمیت درنوردیدن روند انجام توافقات و پیمان های بین المللی، اظهار داشت: شناسایی و ارزیابی و در نهایت اجرای توافق ها بسیار قابل توجه است این در شرایطی است كه اگر دقت كافی وجود نداشته باشد با مشكلاتی مواجه می شویم براین اساس برای به ثمر نشستن توافق نامه ایران و اوراسیا نیازمند ایجاد زیرساخت ها و خصوصاً زیرساخت های نرم افزاری هستیم.

وی افزود: باید قوانین به نحوی باثبات پیش رفته و در غیر این صورت بی ثباتی می تواند باعث شرایطی شود كه دیگر نتوان در آن تصمیمات بنیادی و پایدار گرفت.

به گفته مدیرعامل منطقه آزاد انزلی، قرار گرفتن منطقه آزاد انزلی در منطقه كریدور شمال و جنوب و همین طور كریدور تجاری چین و قزاقستان امكان تردد ۳۰ میلیون تن كالا را فراهم می آورد.

ارس پتانسیل مطلوبی دارد

اما نریمان - مدیرعامل منطقه آزاد ارس - با اشاره به موقعیت مناسب این منطقه برای اجرایی كردن توافق نامه تجاری ایران – اوراسیا تصریح كرد كه تنها مرز نزدیك ایران و اوراسیا منطقه آزاد ارس است كه می تواند امكانات خوبی را برای اجرای این توافق نامه با روش برد - برد فراهم آورد.

وی افزود: طبیعی است كه این انتظار وجود دارد كه سه منطقه آزاد ماكو، ارس و انزلی نقش محوری تری در اجرای این توافق نامه داشته و از پتانسیل های قابل توجهی كه در آنجا وجود دارد بهره مند شد.




1398/11/19
20:32:47
5.0 / 5
2847
تگهای خبر: ابزار , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
تولیدو