در گزارش تولیدو عنوان شد

اتكاء به تولید داخل تجربه موفق كشورهای توسعه یافته است

اتكاء به تولید داخل تجربه موفق كشورهای توسعه یافته است

به گزارش تولیدو یك مقام مسئول اظهار داشت: كشورهای توسعه یافته ای كه درآمدهای صادراتی زیادی دارند، در ابتدا بازار موجود خودرا در اختیار شركت های داخلی قرار داده و بعد آنها را به سمت بازارهای صادراتی سوق دادند.


مهدی محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره لزوم عرضه نیازمندی های دستگاه های دولتی و پاسخ به آنها توسط تولیدكنندگان داخلی، اظهار داشت: واقعیت این است كه مشتری، موتور محرك نوآوری، خلق ثروت و پیشران اقتصاد شركت های دانش بنیان است؛ به نحوی كه از دهه ۶۰ میلادی پارادایم هم بر حوزه كیفیت و نوآوری، كارهای مشتری گرایی و شركتهای مشتری مدار بوده است؛ اما اگر تعریف دقیق از تقاضا به وجود نیاید، دریافت اشتباهی از مفهوم تقاضامحوری اتفاق می افتد.
عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: تقاضامحوری به معنای وجود تقاضاهای حتما روشن و دست به نقد نیست. اگر ما فقط متمركز بر تقاضای دست به نقد شویم، راه نفود فناوری های جدید را می بندیم یعنی امكان توسعه فناوری های جدید بسته می شود؛ برای اینكه فقط پارادایم فكر مشتری، پاسخگویی به نیازهای روی میز است؛ پس یكی از بخش های مهم در حوزه تقاضامحوری در شناخت نیازهای آینده و شناخت ترندهایی است كه با آن می توانند به نیازها پاسخ دهند. بدین سبب علاوه بر مكانیسم های پاسخگویی مستقیم، می توانند به نیازهای موجود در بازار جواب دهند.
محمدی اشاره كرد: در خیلی از صنایع، مقیاس تقاضا، نقش تعیین كننده ای دارد. چون بسیاری از تقاضاها زمانی معنادار می شود كه مقیاس بزرگی پیدا كند و وقتی شما بازار تقاضا را بازار تقاضای محدود داخل در نظر می گیرید، چندان مقیاس پذیر نیست كه تولید داخل به صرفه باشد.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اشاره كرد: تمام كشورهایی كه بازار موجود خودرا محوری برای توسعه تكنولوژی و شركت های دانش بنیان كردند، نخست بازار داخلی را در اختیار این شركت ها قرار دادند و بعد آنها را به سمت بازارهای صادراتی سوق دادند تا بتوانند مقیاس پیدا كنند و بر طبق استانداردهای جهانی تولید كنند؛ زمانی در پیش گرفتن مكانیسم تقاضامحوری با سیاست استفاده از توان داخل معنا دارد كه این فضا را در اختیار شركت های دانش بنیان در یك مدت زمان محدود، با استانداردهای مشخص و با هدف صادرات اختصاص دهیم.
محمدی درباب اهمیت نقش كارگزاران تبادل فناوری (بروكرها) در بهم رسانی عرضه و تقاضا كننده های فناوری، اظهار داشت: وقتی سراغ بازار عرضه و تقاضا فناوری می روید نكته مهم این است كه نه متقاضی می تواند نیازهایش را درست توصیف كند و نه شركت صاحب دانش، قادر می باشد به خوبی توانمندی خودرا عرضه نماید. برای رسیدن به این هدف مكانیسم ماركتینگ، مكانیسم برند، لابی گری و مكانیسم تعامل لازم است كه همه اینها در یك شركت كوچك دانش بنیان جای نمی گیرد و یا راه اندازی این سازوكارها هزینه بر است و برای این شركت ها مقدور نیست و در اینجا بروكرها می توانند روند را تسهیل كنند.
وی اشاره كرد: بروكرها با تسهیل و توصیف می توانند به قرارداد برسند. هر چه بروكرها در بازارهای داخلی و صادراتی قدرتمندتر شوند، امكان شكل دادن شركت های قدرتمندتر بیشتر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباب مدلهای مالی تشویقی برای دستگاه های دولتی جهت خرید از داخل اظهار داشت: هم اكنون صندوق نوآوری و شكوفایی سیستم لیزینگ دارد و هر شركتی را كه بخواهد از دانش بنیان ها خرید كند لیزینگ می كند؛ اما به نظر من مشكل در تأمین اعتبار نیست. برای مثال سوژه مرجع استاندارد مهم می باشد. وقتی مرجع استاندارد محصول دانش بنیانی در داخل معین نمی باشد و مراجع آن بین المللی هستند كه هزینه دسترسی به آن زیاد است، شركتی مانند ایران خودرو می گوید این محصول مرجع استاندارد ندارد.
عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات اشاره كرد: بدین سبب شاید با اهمیت تر از صندوق تأمین مالی، ایجاد مرجع استاندارد مورد رضایت دو طرف است. همین طور سوژه خدمات بعد از خرید و پشتیبانی نیز مطرح است. مثلاً شركت متقاضی این مساله را طرح می كند كه شركت دانش بنیان ظرفیت پشتیبانی ندارد و قادر نیست خدمات پشتیبانی عرضه نماید. بدین سبب راهكار در ایجاد شركت های ارائه خدمات پشتیبانی برای شركت های كوچك است.

1398/10/12
11:02:45
5.0 / 5
2797
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
تولیدو