بهمنی در گفتگوی تفصیلی با مهر:

مجلس دهم از راس امور بودن افتاد

مجلس دهم از راس امور بودن افتاد

به گزارش تولیدو عضو كمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: ایران خودرو به سیستم بانكی بدهی بسیار زیاد و قابل توجهی دارد و با این حال،  منابع مالی در اختیار خود را صرف خرید سهام كرده است.



خبرگزاری مهر، گروه سیاست، سیدمحمدمهدی توسلی و زهرا علیدادی: هرم سبز بهارستان، طبقه هفتم، اتاق ۷۰۷، دفتر كار محمود بهمنی؛ هم اتاقی عزیز اكبریان، رئیس كمیسیون صنایع و معادن و محمدجواد كولیوند رئیس كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس. یكی از هم اتاقی ها آنقدر به دفتر كارش سر نمی زد كه پشت میزش برای نماز خواندن مفروش شده بود و خاك گرفته بود.
اما بهمنی؛ مرد مو و ابرو سپید كرده در اقتصاد. آخرین مسئولیت دولتی او به دوران ریاست بانك مركزی دولت احمدی نژاد می رسد اما از پَسِ همین خطاب قراردادنش بعنوان رئیس بانك مركزی احمدی نژاد هم در رسانه ها دل خوشی نداشت و می گفت در دولت های سازندگی و اصلاحات هم «بار» مسئولیت بر دوش می كشید و حتی حاضر بود اگر روحانی می خواست با او هم كار كند.
جواب سوال ها را نمی دهد؛ زیر «بار» موضع گیری نمی رود و تلاش می كند از میان سئوالات «سُر» بخورد؛ شاید سئوالتمان «لیز» بود و مسیر سیاسی و كاریش را تغییر می داد. هر از گاهی هم می گوید «نمی خواهم تیتر بزنید كه بهمنی فلان گفت و بهمان گفت! برای همین من فقط شرایط «نرمال» را توضیح می دهم!» پاسخ می شنود كه «شما بعنوان نماینده مجلس كه یكی از كارهایش «نظارت» است، باید پرونده ها را ورق زده باشید تا از حقوق مردمی كه به شما رأی دادند دفاع كنید»؛ ولی باز قبول نمی كند و می گوید فقط شرایط «نرمال» را توضیح می دهیم!
این مصاحبه با اصرار بهمنی در شرایط «غیرنرمال» سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، درباره شرایط «نرمال» اقتصادی انجام شد و الان به رشته تحریر درآمده است تا از پیش نگاه مخاطبان بگذرد.
بهمنی با اشاره به مبحث گرانی و سهمیه بندی بنزین، اظهار داشت: دولتمردان هیچ گونه صحبتی در اینباره با مجلس نكردند و بهتر آن بود كه قیمت بنزین هر سال متناسب با افزایش قیمت سایر كالاها و اقلام، ۵ یا ۱۰ درصد افزایش می یافت.
وی درباره آخرین وضعیت اصلاح ساختار بودجه ریزی كشور، تصریح كرد: دولت این لایحه را به مجلس نداده است كه ما بتوانیم آنرا بررسی نماییم و دولت باید در اینباره پاسخگو باشد.
این نماینده مجلس گذری هم به مشكلات ایران خودرو زد و در اینباره گفـت: ایران خودرو به سیستم بانكی بدهی بسیار زیاد و قابل توجهی دارد و با این حال، منابع مالی در اختیار خویش را صرف خرید سهام كرده است و باید سهام خویش را واگذار كنند تا از این طریق، بخشی از نیازهایشان برطرف شود.
بهمنی در پاسخ به این سوال كه این مجلس از جایگاه خود بهره برد یا خیر؟ هم جواب داد: به نحو مطلوب استفاده نكرد. البته نمی خواهم بگویم كه به هیچ وجه استفاده نكرد، بلكه در جاهایی در رأس امور قرار گرفت اما در جاهایی هم از رأس امور بودن افتاد.
متن كامل این گفتگو به شرح زیر است:
آقای بهمنی از بنزین شروع نماییم. آیا دولت در انتخاب زمان و اجرای طرح سهمیه بندی بنزین عملكرد مناسبی داشت؟
دولت باید حداقل ۱۰ روز پیش از افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین، اذهان عمومی را آماده و یارانه بنزین را به مردم پرداخت می كرد. اما نحوه اطلاع رسانی آنان كاملاً اشتباه و شوك آور بود. البته هنوز دیر نشده است و باید مردم را آگاه و قانع كرد كه سهمیه بندی بنزین به زیان آنان نیست.
شما چه زمانی آگاه شدید كه دولت مقرر است این تصمیم را بگیرد؟
بنده روز جمعه (۲۴ آبان ماه) به پمپ بنزین رفتم و متوجه شدم كه بنزین گران شده است!
یعنی دولت قبل از اعلام رسمی این خبر، جلسه ای با مجلس نداشت؟
گاهی اوقات دولت علاقه مند نیست كه با ما جلسه بگذارد و حتی نظراتمان را بشنود، درحالی كه ما تجربیات زیادی بخصوص در زمینه تحریم و مدیریت افزایش قیمت ها داریم.
منظور از «ما»، مجلس است یا اینكه دولت تمایل ندارد كه نظرات برخی شخصیت های سیاسی را بشنود؟
دولت دوست ندارد نظرات ما را كه در دولت قبل مسئولیت داشتیم، بپذیرد.
به غیر شما كه در دولت قبل بودید، در مورد گرانی بنزین، دولت با هیچ یك از نمایندگان مجلس صحبت نكرد؟
ممكن است چند نفر از نمایندگان از این مورد آگاه بوده باشند اما با ما هیچ صحبت و مشورتی در اینباره نشد.
نظر نمایندگان درباره این مورد چیست؟
در كل افزایش قیمت بنزین باید اتفاق می افتاد و ما اصلاً مخالف افزایش قیمت بنزین نیستیم بلكه مخالفت ما با نحوه اجرا و اعلام این خبر است.
دولت قبل از تصمیم گیری درباره قیمت بنزین با مجلس مشورت نكرد و تصور ما این بود كه این مورد در زمان بررسی بودجه مطرح می شود
شما گفتید كه دولت درباره گرانی بنزین با مجلس هیچ صحبت و مشورتی نكرد. یعنی آنان در جلسات غیرعلنی مجلس هم اشاره ای به تصمیم خود برای افزایش قیمت بنزین نكرده بودند؟
دولتمردان هیچ گونه صحبتی در اینباره در مجلس مطرح نكردند. تصور ما هم این بود كه دولت پیشنهاد خود درباره قیمت و سهمیه بندی بنزین را در زمان بررسی لایحه بودجه ۹۹ مطرح كند.
خب چرا اعضای دولت بعد از اعلام خبر افزایش قیمت بنزین، در جلسات علنی و یا غیرعلنی مجلس شركت نكردند تا در اینباره به نمایندگان توضیح دهند؟
این سؤال را باید خود آنان پاسخ دهند.
این رفتار دولتمردان به معنای پشت كردن به مجلس نیست؟
خیر، شاید رئیس مجلس باید آنان را دعوت می كرد تا در مجلس حضور یابند.
یعنی دعوت نشدند؟
نمی دانم.


مجلس چند هفته پیش نشستی غیرعلنی با دبیر شورایعالی امنیت ملی پیرامون افزایش قیمت بنزین داشت. آقای شمخانی چه توضیحاتی به نمایندگان داد؟
بخش قابل توجهی از صحبت های دبیر شورایعالی امنیت ملی، آگاهی دادن به نمایندگان مجلس درباره این تصمیم و توجیه ما بود.
آیا دبیر شورایعالی امنیت ملی به مشكلات امنیتی بعد از این تصمیم هم اشاره ای كرد؟
نظر همه ما در آن جلسه این بود كه باید به مردم اطمینان دهیم كه از افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین متضرر نمی شوند.
نظر شورایعالی امنیت ملی درباره افزایش قیمت بنزین چه بود؟
آقای شمخانی مطلبی در اینباره مطرح نكرد اما اصولاً وقتی گروهی تصمیمی را می گیرند، آن تصمیم نهایی و جمعی اهمیت دارد و فردی كه مخالف باشد، نمی تواند به تنهایی كاری كند.
نظر خود شما درباره این تصمیم چیست؟
بنده معتقدم كه دولت باید در چندین مرحله، قیمت بنزین را افزایش می داد اما آنان شش سال قیمت همه چیز را گران كردند و قیمت بنزین را ثابت نگه داشتند. به جای آنكه قیمت بنزین چند سال در جا می زد، بهتر بود كه هر سال متناسب با افزایش قیمت سایر كالاها و اقلام، ۵ یا ۱۰ درصد افزایش می یافت چون كه در انتها هر سال چه قیمت بنزین افزایش یابد و یا نیابد، معمولاً ما چند درصد تورم بر اثر افزایش حقوق ها و مسائل دیگر داریم.
رئیس كل بانك مركزی اعلام نموده كه تاثیر گرانی بنزین بر تورم چهار درصد است، آیا این رقم واقعی است؟
باید محاسبه كرد اما در هر صورت، گرانی بنزین در افزایش تورم تاثیر دارد.
پس افزایش قیمت خواهیم داشت؟
حتماً این گونه خواهد بود. من تعجب می كنم كه بعضی از مسؤلان می گویند كه افزایش قیمت بنزین نباید روی قیمت سایر كالاها تاثیر بگذارد. اقتصاد دستوری نیست و مانند بازی دومینو است. ما نمی توانیم به راننده تاكسی بگوییم كه بنزین را با قیمت لیتری ۳۰۰۰ تومان بزن اما كرایه ها را زیاد نكن، البته امكان دارد تا یك زمانی این شیوه را بتوان اعمال كرد اما بعد از مدتی اگر مردم ببینند كه كارشان به صرفه نیست، دیگر كار نمی كنند. پس نمی توانیم بگوییم كه افزایش قیمت بنزین هیچ اثری روی سایر قیمت ها نمی گذارد اما می توانیم این تأثیر را به حداقل برسانیم.
از مبحث افزایش قیمت بنزین بگذریم. مقام معظم رهبری فرمودند كه ساختار بودجه طی چهار ماه ابتدای سال اصلاح گردد. این مساله به كجا رسید؟
بودجه سال ۹۸ با احتساب فروش روزانه یك میلیون و ۵۰۰ هزار بشكه نفت با قیمت ۵۵ دلار بسته شد. زمانی كه فروش نفت به كمتر از یك میلیون بشكه رسیده است، نشان داده است كه حتما كسری بودجه داریم و بر این اساس باید بلافاصله و در تیر ماه لایحه تعدیل یا اصلاح بودجه به مجلس عرضه می شد.
چرا مجلس این مورد را پیگیری نكرد؟
ما بارها در گفتگوها و همینطور تذكرات خود در مجلس، از دولت خواسته ایم كه سریعاً لایحه اصلاح ساختار بودجه را به مجلس عرضه كند و آنان باید پاسخگوی مجلس و دیوان محاسبات باشند.
آیا دولت در اینباره به كمیسیون اقتصادی مجلس پاسخگو بود؟
خیر.
علی رغم تذكرات مختلف نمایندگان، دولت لایحه اصلاح ساختار بودجه را به مجلس عرضه نكرد و باید در اینباره پاسخگو باشدیعنی دولت در هیچ زمینه ای به مجلس پاسخگو نیست؟
دولت در صورتی پاسخگوست كه سر موعد، لوایح را به مجلس ارائه نماید. از جانب دیگر اگر دولت كسری بودجه نداشت، بحث دیگری بود اما در شرایط فعلی كه اساسا كسری بودجه دارد، باید لایحه اصلاح ساختار بودجه را به مجلس عرضه كند تا برای این حل این مشكل برنامه ریزی شود.
بالاخره رهبر معظم انقلاب یك زمانی را برای اصلاح ساختار بودجه تعیین كردند اما نه دولت به آن عمل كرد و نه مجلس پیگیری می كند.
دولت این لایحه را به مجلس نداده است كه ما بتوانیم آنرا بررسی نماییم.
قرار بود مجلس هم در این زمینه فعال باشد، چرا شما طرح اصلاح ساختار بودجه را تدوین نكردید؟
اصولاً لایحه كارشناسی تر از طرح است و اولویت ما این است كه درباره مسائل كلان، دولت لایحه تهیه نماید و سپس در مجلس چكش كاری شود.

پس با این تفاسیر اصلاح ساختار بودجه هم در دولت و هم در مجلس مسكوت مانده است؟
مجلس از خیلی از آمار و اطلاعات خبر ندارد، درحالی كه دولت همه اطلاعات لازم را در اختیار دارد و باید این لایحه را سروقت به مجلس عرضه می كرد. ما از دیوان محاسبات می خواهیم كه علت تعلل دولت در عرضه این لایحه به مجلس را بررسی كند.
فارغ از بحث عرضه لایحه اصلاح ساختار بودجه، قرار بود جلسات مشتركی بین دولت و مجلس برای اصلاح ساختار بودجه برگزار گردد. آیا این جلسات تشكیل شد؟
بنده بی خبر هستم.
آقای نوبخت گفته است كه پانزدهم آذر لایحه دوسالانه بودجه مربوط به سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به مجلس ارسال می شود، آیا مجلس عرضه لایحه دوسالانه بودجه را می پذیرد؟
این مساله مشكل قانون اساسی دارد و بودجه ریزی حتما باید به صورت سالانه باشد.
با توجه به اینك كشورمان در شرایط خاصی است، امكان پیشبینی بودجه دو سال آینده كشور و عرضه لایحه دوسالانه بودجه وجود نداردیعنی شما صرفاً به علت مشكلات قانون اساسی، با عرضه بودجه دوسالانه مخالف هستید؟
بودجه حتما باید سالانه باشد چون كه ما در شرایط خاصی هستیم و امكان دارد طی یك سال آینده تغییرات اساسی اتفاق بیفتد. البته اگر كشوری بتواند بودجه پنج سال بعد خویش را از حالا پیشبینی كند، خوب است اما ما حتی بودجه سال ۹۸ را نتوانستیم به خوبی پیشبینی نماییم و درآمدهای كشور با آن چیزی كه پیشبینی شده بود، تفاوت زیادی دارد و بر این اساس نمی توانیم بودجه دو سال آینده كشور را پیشبینی نماییم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است كه بودجه ۹۹ بدون درآمدهای نفتی است؟ این مساله در این دولت و در این بودجه شدنی است؟
مقام معظم رهبری سال هاست كه بر لزوم كاهش وابستگی بودجه به نفت تاكید می كنند و اگر سالانه فقط ۱۰ درصد از میزان وابستگی بودجه به نفت را كاهش می دادیم، امروز این وابستگی صفر شده بود و اثراتش در سال های مختلف پخش می شد اما اگر به یك باره بودجه از نفت جدا شود، باید از طریق هایی چون دریافت مالیات بودجه كشور تأمین شود كه به بخش تولید و مردم فشار وارد می شود.
مسئله مهم دیگر آن است كه طبق قانون ۱۴.۵ درصد از درآمدهای نفتی باید به وزارت نفت اختصاص پیدا كند و زمانی كه فروش نفت كاهش پیدا كند، سهم این وزارتخانه هم كم می شود. علاوه بر این، مطابق قانون باید ۳۲ درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی وارد شود كه با كاهش فروش نفت، اساسا سهم صندوق توسعه ملی هم كاسته می شود و زمانی كه از صندوق توسعه ملی برداشت می نماییم، باید این مورد را در نظر بگیریم كه درآمدهای ورودی به صندوق توسعه ملی چقدر است تا برداشت های بیش از اندازه از آن، باعث نشود كه ذخایر كشور كاهش پیدا كند.
مدتی است كه بحث ادغام پنج بانك نیروهای مسلح مطرح می شود. چه زمانی این ادغام نهایی می شود؟
این اقدام خیلی خوب است و بنده هم زمانی كه در بانك مركزی بودم، سیاست ادغام بانك ها و مؤسسات مالی و اعتباری را دنبال كردم چون كه خیلی از آن مؤسسات مجوز رسمی نداشتند و لازم بود كه یك كاسه شوند و توانستیم حدود ۱۷۰۰ مؤسسه مالی و اعتباری را ادغام كرده و به ۱۴ مؤسسه برسانیم. همینطور بخشنامه ای را صادر كردم كه هر سال ۲۰ درصد از شعب بانك ها را كاهش دهیم تا كیفیت عملكرد بانك ها ارتقا پیدا كند.
آقای همتی اعلام نموده است كه ادغام بانكهای وابسته به نیروهای مسلح تا آخر آذر قطعی می شود. آیا امكان نهایی كردن این ادغام در این ماه وجود دارد؟
ابتدا قرار بود كه این ادغام تا آخر شهریور صورت گیرد كه نشد. از جانب دیگر ادغام سیستم های مالی كار سختی است و اگر تا آخر سال هم این طرح اجرا شود، خوب است.
پس صحبت های رئیس بانك مركزی درباره زمان نهایی شدن این طرح غیركارشناسی بوده است؟
نمی خواهم بگویم كه غیركارشناسی است بلكه منظورم این است كه بانك ها طلبكاران، بدهكاران و مطالبات معوق بسیار زیادی دارند و همینطور برای ادغام اساسا باید دارایی ها شناسایی شود و شناسایی دارایی هم كار ساده ای نیست.
ادغام بانكهای نیروهای مسلح كار ساده ای نیست و اگر تا آخر سال هم صورت گیرد، خوب استخب رئیس بانك مركزی باید با احتساب این مسائل، زمان قطعی شدن ادغام بانكهای وابسته به نیروهای مسلح را اعلام می كرد؟
اگر ما در مقوله ای ریز ِكار را ندانیم، حتما چیزی می گوییم كه عملی نیست و علت تأخیرها هم همین مبحث است. البته اگر این ادغام تا آخر سال صورت گیرد، ما از آقایان ممنون خواهیم بود چون كه این كار خیلی ساده نیست كه بگوییم دوماهه یا سه ماهه به نتیجه می رسد.
پس به نظر شما این تصمیم بانك مركزی غیركارشناسی بود؟
بنده ۴۰ سال سابقه بانكی دارم و به خوبی می دانم كه كارشناسان بانكی و بخصوص بانك مركزی فوق العاده باسواد هستند و باید از نظرات آنان استفاده گردد. نكته قابل توجه دیگر آن است كه معمولاً كارشناسان واقعیت ها را مطرح می كنند كه امكان دارد برای مسؤلان خیلی خوشایند نباشد كه آن حرف های كارشناسی را مطرح كنند و بنابراین تا حدی آن نظرات را تعدیل می كنند.
آیا این دولت به نظرات كارشناسان بها می دهد؟
دولت باید به نظرات كارشناسان دقیقاً توجه كند و از آنان مشورت بگیرد و نباید این مشورت را به گرایش های سیاسی و جناحی افراد منتسب كند. به این معنا كه نباید بگوید كه چون این افراد با ما بودند، اساسا نظراتشان خوب است اما چون فلان فرد از طیف ما نیست، نظراتش برای ما قابل قبول نیست. گاهی اوقات مسؤلان نظرات معمولی و پرت و پَلای طرفداران خویش را می پذیرند اما نظرات پخته و كارشناسی مخالفان خویش را مورد پذیرش قرار نمی دهند كه درست نیست.

چندی پیش سخنگوی دولت در نشست خبری خود از بركناری یكه زارع مدیرعامل وقت ایران خودرو اطلاع داد و اعلام نمود كه عباس علی آبادی بعنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو آغاز به كار خواهد كرد؛ با این وجود این اتفاق نیفتاد. مشكلی كه آقای علی آبادی مسئولیت را نپذیرفت چه بود؟
بنده اطلاعی ندارم اما اگر دستگاهی ایراداتی دارد، باید آنرا برطرف كند.
ایران خودرو به سیستم بانكی بدهی بسیار زیاد و قابل توجهی دارد و منابع مالی در اختیار خویش را هم صرف خرید سهام كردبدهی های ایران خودرو بالا بود كه علی آبادی نپذیرفت؟
ایران خودرو به سیستم بانكی بدهی بسیار زیاد و قابل توجهی دارد و منابع مالی در اختیار خویش را صرف خرید سهام كرد و سوال ما این است كه چرا ایران خودرو كاری غیر از كار خودش را انجام می دهد و سهامدار بانك است؟ آنان باید سهام خویش را واگذار كنند تا از این طریق، بخشی از نیازها و مشكلاتشان برطرف شود.
بریم به سراغ ماجرای التهابات بازار ارز. عامل اصلی التهابات بازار ارز چه بود؟
بنده درباره افراد صحبت نمی كنم اما معتقدم كه دو نرخی كردن ارز زمینه فساد و سوء استفاده دلالان را فراهم می آورد و معنایی ندارد كه ارز دو نرخی باشد.
بالاخره در بانك مركزی در آن برهه چه خبر بود؟ از یك سو احمد عراقچی معاون امور ارزی بانك مركزی بازداشت شد و از جانب دیگر گفته شد كه ظاهرا فرد دیگری مسئول التهابات بازار ارز بوده است.
بنده وارد این بحث نمی شوم.
به عنوان عضو كمیسیون اقتصادی مجلس و از بعد نظارتی نمی خواهید به این مساله ورود كنید؟
مجلس در همان مقطع هم پیرامون نرخ ارز ورود كرد و جلساتی را تشكیل داد.
احمد عراقچی گفته است كه مداخله در بازار ارز با دستور رئیس جمهور انجام شد. درست است؟
بنده معتقدم كه بانك مركزی باید مستقل باشد.
تركیب شورای پول و اعتبار دولتی است و بهتر است كه بخش خصوصی وارد این كار شودجواب سوال ما نیست. خب زمانی كه سیف رئیس بانك مركزی بود، می گفت بانك مركزی مستقل است و هم اكنون هم همتی این مساله را تأیید می كند...
مستقل بودن مفهوم خاص خودش را دارد و معتقدم كه باید تركیب شورای پول و اعتبار تغییر كند چون كه دولتی است. در واقع در شورای پول و اعتبار چند وزیر دور هم می نشینند و هر كدام به نفع خودشان صحبت می كنند و مصوبات كاملا دولتی است، اما اگر شورای پول و اعتبار دولتی نباشد، اساسا در تصمیمات مصالح كشور در نظر گرفته می شود.
با این تفاسیر هم اكنون بانك مركزی مستقل نیست؟
هر چقدر بخش خصوصی وارد كار شود و مسئولیت را بپذیرد بهتر است چون كه آنان تكلیفی ندارند كه زیر بار مسؤلان دولتی بروند.
باز جواب سوال ما مشخص نشد. بالاخره بانك مركزی چه زمانی مستقل می شود؟
بررسی طرح بانكداری اسلامی در كمیسیون اقتصادی مجلس به اتمام رسیده و آماده عرضه به صحن علنی مجلس است كه در صورت تصویب، بانك مركزی به سمت استقلال بیشتر حركت می كند.
برسیم به همان سوال اول. آیا احمد عراقچی یا سیف در ماجرای التهابات بازار ارز مقصر بود؟
بنده این پرونده را بررسی نكردم كه بگویم چه كسی مقصر است اما معتقدم كه اگر فردی باتجربه در بخش های مهمی چون بانك مركزی به كار گمارده شود، اساسا اشتباهاتش كمتر است تا اینكه فردی كه اطلاعات خاصی ندارد برای این سمت انتخاب گردد. در واقع اگر افراد متخصص را سر جای خودشان بگذاریم، امور بهتر پیش می رود.
پس منظور شما این است كه در انتصابات حوزه اقتصادی كشور تخصص گرایی وجود ندارد؟
نمی گویم وجود ندارد بلكه می گویم درست است كه ما باید به جوان گرایی و نخبه ها توجه داشته باشیم اما بهتر است جوانان نخبه ابتدا مسئولیت های ابتدایی را بپذیرند تا برای تصدی پست های بالاتر آماده شوند. زمانی كه یك بار جوانی در یك منصب عالی كشور منصوب می شود، امكان دارد اشتباهاتی داشته باشد و برای همیشه از صحنه مدیریت كشور بیرون برود.

جواب سئوالمان را نگرفتیم و البته شما هم اصرار دارید پاسخ ندهید. بحث را عوض كنیم؛ آقای بهمنی، مجلس دهم كارآمد بود؟
این مجلس انتظارات را آن طور كه باید و شاید برآورده نكرد. البته اگر به مجلس و یا رئیس جمهور نقد می شود، باید این مساله را در نظر گرفت كه خود مردم آنان را برگزیده اند و بهتر است حواسمان را جمع نماییم و با آگاهی بیشتری انتخاب نماییم. از قدیم گفته اند كه "گندم از گندم بروید جو ز جو"؛ انتخاب های مردم بسیار مهم می باشد و باید آگاهانه باشد.
اینكه ما چشممان را ببندیم و به همه افراد یك فهرست در انتخابات رأی دهیم، درست نیست. البته امكان دارد گاهی اوقات به یك لیستی كاملاً مطمئن باشیم كه بحث آن جداست اما اگر این انتخاب بدون آگاهی باشد، اساسا مسؤلان ناكارآمدی تصدی امور كشور را در دست می گیرند. پس اگر مسئولی خوب است، خود مردم او را برگزیده اند و اگر هم بد باشد، مردم برگزیده اند.
یعنی مردم به علت انتخاب مسؤلان خود، حق ندارند عملكرد آنان را مورد نقد قرار دهند؟
حتماً باید نقد كنند اما قبل از آن باید در انتخاب هایشان دقت كنند.
با توجه به اینكه می گویید مجلس دهم ناكارآمد بود، آیا تركیب مجلس در انتخابات پیش رو تغییر می كند؟
بنده نمی گویم ناكارآمد است، بلكه می گویم می توانست بهتر از این باشد.
سوال ما این است كه آیا این مجلس توانست با عنایت به شرایط خاص كشور كارآمد باشد؟
در حد خودش توانست.
یعنی در حد رأس امور بودنش توانست كارآمد باشد؟
خیر، باید از این مجلس در حد خودش انتظار داشت.
پس منظور شما این است كه از این مجلس بیشتر از این نمی توانستیم انتظار داشته باشیم؟
بله. منظورم همین است. بنده معتقدم كه نباید فردی صفر كیلومتر به مجلس بیاید. چه معنایی دارد كه فردی از پشت میز درس و دانشگاه به مجلس بیاید؟ مجلس باید متشكل از افرادی مسن، باسابقه و باتجربه باشد و دولت باید شامل افرادی جوان، نخبه، جسور و تصمیم گیر باشد اما اگر جای این دو عوض شود، نتیجه اش را در تصمیمات كشور خواهید دید.
شما گفتید كه از این مجلس بیشتر از این انتظار نمی رود. بالاخره بگویید كه آیا این مجلس كارآمد و در رأس امور بود یا خیر؟
با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی گردد. وقتی چیزی در هیچ جای امور نیست، نمی توانیم بگوییم كه در رأس امور است.
منظور شما این است كه مجلس در هیچ جای امور نیست؟
خیر، بنده می گویم كه گاهی اوقات فردی ده درصد قدرت دارد و نهایت استفاده را از آن می كند اما در مقابل افرادی هستند كه اختیارات زیادی دارند اما از تمام قدرت و اختیار خود به نحو مطلوب استفاده نمی كنند.
ما در نهایت پاسخ سوال خویش را نگرفتیم، حد در رأس امور بودن مجلس كجاست؟
حد ندارد، حدش خودش است.
خب این مجلس شاخصی چون كارآمدی و یا در رأس امور بودن را دارد؟
مجلس در رأس امور است اما باید دید نمایندگان از جایگاه در رأس امور بودن خود استفاده می نمایند یا خیر.
مجلس دوره دهم در جاهایی در رأس امور قرار گرفت اما در جاهایی هم از رأس امور بودن افتاداین مجلس از جایگاه خود بهره برد یا خیر؟
به نحو مطلوب استفاده نكرد. البته نمی خواهم بگویم كه به هیچ وجه استفاده نكرد، بلكه در جاهایی در رأس امور قرار گرفت اما در جاهایی هم از رأس امور بودن افتاد.
آیا تركیب مجلس تغییر می كند؟
بنده فكر می كنم كه حتما در مجلس بعدی تغییرات اساسی داریم.
مجلس یازدهم به سمت كدام جریان سیاسی متمایل می شود؟
من به جناح فكر نمی كنم چون كه با همه جناح های سیاسی كار كردم.
مجلس دهم انتظارات مردم را به خوبی برآورده نكرد و بطور قطع بیشتر از ۷۰ درصد نمایندگان فعلی مجلس تغییر می كنندپس از چه نظر مجلس بعدی تغییر می كند؟
انتظارات مردم از این مجلس برآورده نشده است.
یعنی اغلب نمایندگان فعلی مجلس عوض می شوند؟
حتماً؛ بنده فكر می كنم كه بیشتر از ۷۰ درصد نمایندگان فعلی مجلس تغییر می كنند.
مجلس یازدهم به سمت جریان اصولگرایی می رود یا اصلاح طلبی؟
شاید به صورت سیاسی بتوانم به شما پاسخی دهم اما معتقدم كه نیروهای خوب باید گزینش شوند و به مجلس بیایند و باید نگاه های جناحی را كنار بگذاریم. باید یك روزی برسد كه در مملكت ما از همه ظرفیت ها و جناح های مختلف استفاده گردد. یعنی باید بهترین افراد بدون توجه به طرز فكر و جناح شان روی كار آیند. ما نباید یك فرد ضعیف را روی كار بیاوریم، به صرف اینكه از نظر فكری به ما نزدیك است.
اخیراً یكی از نمایندگان گفته است كه دولت برای انتخابات مجلس یازدهم جلسات مخفی برگزار می نماید. آیا از این مورد آگاه هستید؟
در جریان نیستم اما امكان دارد داشته باشد. البته این كار نباید صورت گیرد و ما باید اجازه دهیم كه مردم خودشان انتخاب كنند.

1398/09/09
23:40:37
5.0 / 5
3214
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
تولیدو