تحریم یا تحمیل؛ قانون فیلتر دوده لغو می شود؟

فیلتر دوده داخلی سازی شود

فیلتر دوده داخلی سازی شود

به گزارش تولیدو به دنبال درخواست لغو قانون «فیلتر دوده» از جانب ایران خودرو دیزل، عضو هیأت علمی دانشگاه بهشتی تاكید كرد كه فیلتر دوده در شرایط تحریم، از منابع مختلف قابل تامین است و حتی قابلیت تولید داخل دارد.


به گزارش تولیدو به نقل از ایسنا، در سال های ۹۳ و ۹۴، تحقیقات مفصلی در دانشگاه های برتر كشور در مورد كارآیی فیلتر دوده در كاهش آلایندگی خودرو های دیزلی انجام شد و با هدف كاهش خطرات بهداشتی ناشی كربن سیاه یا دوده، با حمایت دولت روحانی مصوبه اجبار نصب فیلتر دوده روی كلیه خودرو های دیزلی شامل نو و كاركرده به تصویب رسید و در نهایت در سال ۹۶ با تصویب لایحه هوای پاك در مجلس شورای اسلامی، نصب فیلتر دوده روی دیزل سوزها، در چارچوب قانون مطرح و شكل متقن تری گرفت.
با اینكه خودروسازان از ابتدا اقبالی نسبت به این مصوبه نداشتند اما طبق قانون سازمان محیط زیست می تواند در صورت عدم اجرای این قانون از جانب هر یك از شركت های خودروسازی، از تولید محصولات آن خودداری كند. در تازه ترین اخبار، ایران خودرو دیزل اعلام نموده تحریم ها مانع تأمین فیلتر دوده می شود، ازاین رو خواسته كه تا زمان رفع تحریم ها این قانون لغو شود. این خواسته در شرایطی مطرح می شود كه محمدعلی احترام استاد دانشگاه بهشتی و متخصص حوزه آلودگی هوا به ایسنا می گوید: فیلتر دوده و كاتالیست شباهت های ساختاری بسیاری دارند. ضمن اینكه فناوری كاتالیست بالغ بر ۱۵ سال در ایران عمر دارد؛ ازاین رو قابلیت تولید داخل فیلتر دوده در چند سال گذشته وجود داشته و كارهای موفقیت آمیزی هم از جانب محققان داخلی انجام شده است اما متأسفانه خودروسازان و دولت كمتر سراغ این فناوری داخلی رفته و برای سرمایه گذاری در این بخش اهتمام و توجه لازم را نداشته اند.نباید برای چرخیدن چرخ یك كارخانه و سود عده محدود، جان چند میلیون نفر به خطر بیفتد. اگر دولت در مقابل خودروسازان كوتاه بیاید، هزینه این كار را باید با تأمین داروهای سرطانی پرداخت كند. نباید بخاطر منافع مقطعی یك شركت، به سازمان محیط زیست سفارش غیر كارشناسی شود.
احترام تاكید دارد كه ایران خودرو دیزل در تحقیقات اولیه فیلتر دوده با پژوهشگران این حوزه همكاری داشت و حتی امكاناتش را در اختیار گروه های تحقیقاتی قرار می داد. از همان سال ۹۳ هم در جریان تهیه و تصویب قانون الزامی شدن نصب فیلتر دوده روی خودرو های سنگین بود، برای همین تعجب می كنم كه این شركت حالا درخواست لغو قانون فیلتر دوده را داده است.
این متخصص مكانیك می گوید: تجربه نشان داده است كه خودروسازان وقتی به مشكل مالی برمی خورند، قطعات تزیینی خودرو مثل سان روف (Sunroof) و رینگ آلومینیومی را از خودرو حذف می كنند. شواهد نشان داده است كه قطعات كاهش آلودگی خودرو مثل فیلتر دوده را در زمره قطعات تزیینی تلقی می كنند و به تدریج تلاش در حذف این قطعه ها دارند. امكان دارد مدتی دیگر اعلام كنند كه كاتالیست سواری ها هم اضافی است.

سازمان محیط زیست یك نهاد مستقل یا تزییناتی؟
وی در ادامه با اشاره به نامه معاون اول رئیس جمهور به سازمان محیط زیست برای لغو قانون فیلتر دوده، معتقد است؛ واكنش دولت در این مورد تعجب برانگیز است چون بدون دریافت نظر كارشناسی و فنی سازمان محیط زیست، با ادبیاتی تحمیلی در صدد لغو یكی از مواد قانون هوای پاك برآمده است. باید تكلیف روشن شود كه آیا سازمان محیط زیست یك نهاد تخصصی مستقل است یا نه؟. اگر مقرر است دولت با این ادبیات با سازمان محیط زیست برخورد كند بهتر است این سازمان را رسما تعطیل كند. سازمان محیط زیست یك نهاد تزییناتی كه نیست كه دولت هر جا به مشكل برخورد به این سازمان دستور بدهد كه قوانین محیط زیستی را لغو كند. ادبیات دولت در برخورد با سازمان محیط زیست كه وظیفه ذاتی آن حفظ محیط زیست و سلامت شهروندان است؛ قابل قبول نیست چون سبب سلب اعتماد عمومی از این سازمان می شود.
این متخصص آلودگی هوا تاكید دارد كه نباید برای چرخیدن چرخ یك كارخانه و سود عده محدود، جان چند میلیون نفر به خطر بیفتد. اگر دولت در مقابل خودروسازان كوتاه بیاید، هزینه این كار را باید با تأمین داروهای سرطانی پرداخت كند. نباید بخاطر منافع مقطعی یك شركت، به سازمان محیط زیست سفارش غیر كارشناسی شود.
احترام در بخش پایانی گفتگو در پاسخ به ابهام مطرح شده از جانب رئیس شورای شهر تهران در خصوص اینكه فیلتر دوده سبب افت راندمان خودرو های دیزلی می شود، تصریح می كند كه كاهش راندمان خودرو به واسطه نصب فیلتر دوده به قدری نیست كه قابل توجه باشد و از نظر من مطرح كردن چنین گزاره هایی، كوشش برای به حاشیه راندن قانون فیلتر دوده است. حتی اگر فیلتر دوده راندمان خودرو را پایین بیاورد؛ به علت صدمه هایی كه دوده برای سلامت مردم دارد؛ این افت راندمان مبحث مهمی نیست. فراموش نكنیم كه دوده دیزل ها سرطان زاست و لغو این قانون حتی اگر جان یك ایرانی را به خطر بیاندازد؛ گناه است.
به گزارش تولیدو به نقل از ایسنا، فیلتر دوده وسیله ای است كه ذرات و دوده حاصل از احتراق موتورهای دیزلی را از بین می برد. این فیلترها، در سیستم اگزوز اتومبیل های دیزلی 85 تا 90 درصد از دوده های خروجی یا كربن سیاه را حذف می كنند.



1398/06/29
13:23:51
5.0 / 5
4277
تگهای خبر: تولید , خودرو , سازمان , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
تولیدو