نتایج آمارگیری سال ۹۶

5353 معدن فعال در كشور وجود دارد، 27 درصد از معادن فاضلاب دارند

5353 معدن فعال در كشور وجود دارد، 27 درصد از معادن فاضلاب دارند

تولیدو: مطابق با طرح آمارگیری سال ۹۶، تعداد ۵۳۵۳ معـدن فعال در كشور وجود داشته كه از این تعداد ۱۴۵۰ معدن (۲۷.۱) دارای فاضلاب بوده‎اند.



به گزارش تولیدو به نقل از مهر، نتایج آمارگیری از اطلاعات محیط زیستی معادن در حال بهره برداری كشور برای سال ۹۶ با رویكرد جمع آوری اطلاعات محیط زیستی بخش معدن برای ارزیابی وضعیت رایج محیط زیست معادن و برنامه ریزی و سیاستگذاری به منظور دستیابی به توسعه پایدار از جانب مركز آمار ایران منتشر گردید.
نتایج آمارگیری از اطلاعات محیط زیستی معادن در حال بهره برداری كشور در سال ۱۳۹۶ نشان داده است كه:
تعداد ۵۳۵۳ معـدن فعال در كشور وجود داشته اسـت كه ۱۴۵۰ معدن (۲۷.۱) دارای فاضلاب بوده‎اند. از میان معادن دارای فاضلاب، معادن استخراج شن و ماسه، سنگ تزئینی و سنگ آهك به ترتیب با ۵۷۶، ۳۶۱ و ۲۷۶، بیش ترین معادن دارای فاضلاب را به خود اختصاص داده اند.
توزیع استانی معادن، نشان داده است كه استان های اصفهان، فارس و كرمان به ترتیب با ۱۶۸، ۱۵۷ و ۱۴۰ معدن، بیش ترین تعداد معادن دارای فاضلاب را داشته اند.
مقدار كل فاضلاب تولید شده در معادن دارای فاضلاب كشور، ۳۷۰۵۱ هزار متر مكعب است.
از ۱۴۵۰ معدن دارای فاضلاب، ۸۵۰ معدن دارای سیستم تصفیه فاضلاب بوده‎اند. از این تعداد، ۷۲۱ معدن از تصفیه فیزیكی، ۳۴ معدن از تصفیه شیمیایی و ۹۴ معدن هم از روش بیولوژیكی (زیستی) بهره برده اند.
محل دفع فاضلاب ۷۳۹ معدن در زمین های غیركشاورزی، ۲۸۲ معدن در چاه، ۱۶۷ معدن در رودخانه، ۱۲۰ معدن در زمین های كشاورزی، ۲۲ معدن در شبكه فاضلاب، ۱۱ معدن در دریاچه/تالاب و ۱۶۲ معدن در سایر محل ها است.
۳۷۴۲ معدن دارای باطله (۶۹.۹ درصد) بوده‎اند كه از این تعداد ۳۰۱ معدن از مخزن سد باطله، ۳۲۳۰ معدن از مخزن دپوی باطله و ۲۱۱ معدن از سایر روش ها برای دفع مواد باطله معدن بهره برده اند.
از ۵۳۵۳ معدن، ۷۸۹ معدن (۱۴.۷ درصد) در بخش محیط زیست، سرمایه گذاری داشته اند. بررسی معادن بر مبنای نوع فعالیت نشان می­ دهد، گروه‎های استخراج سنگ آهك، استخراج شن و ماسه و سنگ لاشه به ترتیب با ۱۹۰، ۱۷۰ و ۱۳۶ معدن، بیش ترین تعداد معادن دارای سرمایه گذاری در بخش محیط زیست را داشته اند.
در مجموع ۴۷۵۱۴۹ میلیون ریال در بخش محیط زیست معادن در حال بهره برداری كشور، سرمایه گذاری شده است كه معادن استخراج سنگ آهن با ۳۲۷۳۰۱ میلیون ریال، بیش ترین سرمایه گذاری را در بخش محیط زیست انجام داده است و معادن استخراج سنگ مس و استخراج سنگ سرب و روی با ۴۷۵۰۹ و ۳۴۸۶۷ میلیون ریال سرمایه گذاری در رتبه های بعدی قرار دارند.


منبع:

1398/06/24
15:36:28
5.0 / 5
4391
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
تولیدو