گزارش تولیدو؛

ركود دریكی ازعرصه های مهم كارآفرینی و ارزآوری، صنعت سنگ درجامی زند

ركود دریكی ازعرصه های مهم كارآفرینی و ارزآوری، صنعت سنگ درجامی زند

تولیدو: صنعت سنگ كشور امروز با یك سوم از ظرفیت تولید خود به درجا زدن ادامه می دهد، درحالی كه با رونق تولید وصادرات این بخش می توان یكی از بزرگترین عرصه های كارآفرینی و ارزآوری كشور رافعال كرد.



خبرگزاری مهر - گروه استان ها: خیلی از كشورهای دنیا كه در عرصه تولید و فرآوری سنگ های تزئینی فعالیت می نمایند بسیار از زودتر از ما به این نكته بسیار مهم و اساسی پی برده اند كه اگر توجه به بازارهای بین المللی و صادرات نداشته باشند، صنعت آنها خیلی زود با نابودی و زوال مواجه خواهد شد و از بین خواهد رفت.
تجربیات تلخی كه صنعت سنگ ایران طی دهه های اخیر با تكیه صرف به بازارهای داخلی و غفلت از بازارهای صادراتی تجربه كرده را آنها خیلی زودتر از ما تجربه كرده اند، به همین دلیل و برای جلوگیری از تكرار این تجربیات و جلوگیری از بروز ركود در صنعت خود، صادرات را در اولویت برنامه ها قرار داده اند. به نحوی كه هر كدام از این كشورها امروزه از بزرگترین تولیدكننده ها و صادركننده های سنگ تزئینی هستند و هر ساله میزان قابل توجهی از درآمدهای صادراتی حوزه صنعت سنگ جهان را نصیب خود می كنند.
مشكل خام فروشی امروز بعنوان یك معضل مهم گریبانگیر حوزه های مختلف همچون حوزه صنعت سنگ است و باوجود همه تاكیدهایی كه برای افزایش صادرات و ایجاد ارزش افزوده برای محصولات و جلوگیری از خام فروشی شده و مسئولین كشور آنرا بعنوان یك مطالبه جدی مطرح می كنند، اما همچنان در این زمینه مشكلات زیادی وجود دارد كه سد راه رشد و توسعه و درآمدزایی و ارزآوری صنعت سنگ است. در این رابطه خبرنگار مهر، پای صحبت های برخی از فعالان صنعت سنگ نشسته تا بیشتر و دقیق تر از دغدغه های این فعالان اقتصادی كشور باخبر شویم.

یك سوم از ظرفیت صنعت سنگ كشور هم اكنون فعال است
احمد شریفی، دبیر انجمن سنگ ایران در ارتباط با صادرات سنگ و مشكلات این حوزه در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در بحث صادرات سنگ مهمترین معضل و مشكل، انتقال پول است. برخی شركت ها برای رهایی از این معضل مبادرت به ثبت شركت در كشورهای دیگر كرده اند، اما بنظر می رسد این راهكار هم نتواند این مشكل را حل كند و برای حل آن مسئولین باید اقدامات اساسی انجام دهند.
اگر می خواهیم دو سوم مابقی صنعت سنگ ایران هم فعال شود، باید صادرات را افزایش دهیم، برای اینكه در داخل كشور بیشتر از این مقدار مصرف نداریم وی افزود: هم اكنون حدود ۳۰ درصد از ظرفیت سنگ كشور فعال است و در واقع دو سوم ظرفیتمان خالی می باشد كه این مساله موجب تأسف است. ما اگر می خواهیم دو سوم مابقی صنعت سنگ ایران هم فعال شود، باید صادرات را افزایش دهیم، برای اینكه در داخل كشور بیشتر از این مقدار مصرف نداریم و نمی توان هنگامی كه تقاضا وجود ندارد تولید را افزایش داد.
دبیر انجمن سنگ ایران اشاره كرد: مشكلاتی كه در زمینه حمل و نقل و كشتیرانی وجود دارد و همین طور مساله انتقال پول از دیگر كشورها به ایران و سودهای بالای تسهیلات بانكی مسائلی است كه باید توسط دولت حل شوند و بازاریابی و افزایش كیفیت سنگ و حضور در نمایشگاه ها هم همچون مسائلی هستند كه باید توسط واحدهای تولیدی و فعالان این حوزه انجام شوند تا صادرات سنگ كشور رونق بگیرد و ارزآوری حاصل شود.
شریفی اشاره كرد: هم اكنون مهمترین بازارهای هدف صادرات سنگ كشور ما كشورهای عراق، سوریه، كشورهای آسیای میانه و كشورهای حوزه خلیج فارس هستند كه این بازارهای هدف باید افزایش پیدا كنند و برای تحقق این مهم، اجرای تمهیداتی كه عنوان شد ضروری می باشد.

كارخانجات سنگ با مشكل تأمین تجهیزات تولید مواجه هستند
همچنین محمد قاسمی، فعال با سابقه صنعت سنگ كشور در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: تا زمانی كه تولیدكننده برای رفع كردن كوچك ترین مشكلات مجبور باشد بیشترین انرژی را صرف كند و بخش عمده ای از وقت و انرژی خودرا در اداره هایی مانند بیمه، مالیات و بانك ها بگذراند، در حوزه صادرات در صنعت سنگ، نمی توانیم موفقیت های چشم گیری را به دست آوریم.
بسیاری از مواد مصرفی و دستگاه های مورد نیاز كارخانه های سنگ كشور ما از خارج وارد می شود و هم اكنون برای تأمین این كالاهای ضروری برای تولید مشكل داریم وی اظهار داشت: معتقد هستم باید «آموزش صادرات» در اولویت اصلی و اساسی دولت قرار گیرد. همین طور دولت باید شرایط دریافت كارت بازرگانی را برای افرادی كه قصد صادرات دارند تسهیل كند.
این فعال با سابقه صنعت سنگ كشور اشاره كرد: خیلی از مواد مصرفی و دستگاه های مورد نیاز كارخانه های سنگ كشور ما از خارج وارد می شود و هم اكنون برای تأمین این كالاهای ضروری برای تولید مشكل داریم. این مواد اولیه در ایران تولید نمی شوند و ما ناچار هستیم از تولیدات دیگر كشورها استفاده نمائیم.
قاسمی افزود: خیلی از نمایشگاه های سنگ كشورهای خارجی به جهت اینكه افزایش صادرات را برای كشور خود رقم بزنند هر ساله از تعداد قابل توجهی تجار بین المللی دعوت كرده و هزینه حضور آنها در نمایشگاه را با كمك دولت پرداخت می كنند، اما متأسفانه در نمایشگاه های صنعت سنگ ایران حضور تجار بین المللی خیلی كم رنگ است كه این مساله سبب می شود نتوانیم در حوزه صادراتی به بازارهای هدف خارجی دست پیدا نماییم.

روش های بازرگانی صنعت سنگ كشور باید به روز رسانی شود
حسین پورحسنی، یكی دیگر از فعالان حوزه صنعت سنگ كشور نیز در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: خیلی از كارخانجات بزرگ دنیا و افرادی كه در حوزه صادرات سنگ فعالیت می نمایند، بیشترین بهره را از فضای مجازی برای این امر می برند. در دنیای امروز تجارت الكترونیك به یك اصل بسیار مهم تبدیل گشته و هر روزه هم شاهد پیشرفت های زیاد در این عرصه هستیم.
صنعت سنگ كشور باید روش های بازرگانی و بازاریابی خودرا به روز رسانی كند و نیازمند ارتباطات بین المللی قوی است وی ادامه داد: حوزه بازرگانی كارخانه های سنگ كشور ما زمانی می توانند موفق عمل كنند كه بیشترین بهره را از این امكانات نوین ببرند و حضوری دائم و مؤثر در این فضا داشته باشند. كارخانه های سنگ بری بزرگ كشور ما امروز باید روش های بازرگانی و بازاریابی خودرا به روز رسانی كنند و نیازمند ارتباطات بین المللی قوی، سایت های اینترنتی چند زبانه و روابط عمومی های قوی و مسلط به چند زبان هستند.
این فعال حوزه صنعت سنگ كشور اشاره كرد: كشورهای توسعه یافته از برخی امكانات جهان مدرن بالاترین و بیشترین استفاده را برای برند سازی و افزایش صادرات خود در حوزه صنعت سنگ برده اند و این در شرایطی است كه ما از این مساله غافل هستیم و رویكرد درستی در ارتباط با صادرات سنگ كشور اتخاذ نكردیم.
پورحسنی افزود: در قرن حاضر ما باید حتما از ابزار تكنولوژی برای افزایش صادرات و برند سازی سنگ كشور و كسب درآمدهای صادراتی و ارزآوری بهره بگیریم تا بتوانیم در بازارهای جهانی صنعت سنگ، حرفی برای گفتن داشته باشیم.
به نظر می رسد صنعت سنگ كشور برای آنكه بتواند به نقطه مطلوب و جایگاه واقعی خود برسد، نیاز به اقدامات و تمهیداتی دارد كه قسمتی از این تمهیدات با عنوان پشتیبانی از فعالان این عرصه از طرف دولت بایستی اعمال شود و بخش دیگر نیز به عملكرد اصولی و صحیح این فعالان اقتصادی در حوزه بازگانی و تجاری مربوط می شود كه چنانچه این دو مؤلفه در كنار یكدیگر مورد توجه قرار گرفته و عملیاتی شوند، خیلی از مشكلات این صنعت برطرف خواهد شد.


منبع:

1398/06/14
13:07:37
5.0 / 5
4558
تگهای خبر: آموزش , ابزار , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
تولیدو