مخبردزفولی در تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب مطرح كرد

چرا در خودروسازی با صنعت مونتاژی و گران روبرو می باشیم، اما در ساخت موشك پیشرفت كرده ایم؟

چرا در خودروسازی با صنعت مونتاژی و گران روبرو می باشیم، اما در ساخت موشك پیشرفت كرده ایم؟

تولیدو: دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی به تحلیل بیانیه ˮگام دوم انقلابˮ با تمركز بر پیشرفت های علمی دوران چهل ساله انقلاب و افق های پیش رو در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: دلیل این كه چرا در صنایع موشكی كه به لحاظ دانشی، بسیار پیچیده و پیشرفته است، از ظرفیت و توان دانشمندان و دانشگاهیان ما استفاده شده، اما در صنایع خودروسازی استفاده نشده، این است كه در كشور «مدیریت كارمندی» كه مدیریتی غیر علمی و غیرانقلابی است، حاكم بوده و «مدیریت جهادی و انقلابی» در این حوزه حاكم نبوده است.


به گزارش تولیدو به نقل از ایسنا، رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه «گام دوم انقلاب» با مرور تجربه ۴۰ ساله انقلاب اسلامی اعلام كردند: انقلاب «وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه پردازی و تمدّن سازی شده است». گام دومی كه باید در قالب «نظریه نظام انقلابی» و با «تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی» به سمت تحقق آرمانِ «ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه)» برداشته شود.
دكتر محمدرضا مخبر دزفولی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری درباره این بیانیه اظهار نمود: من فكر می كنم این بیانیه یك مانیفست و درحقیقت نقشه راه چهل ساله آینده انقلاب اسلامی است. در این بیانیه هم لطمه شناسی گذشته و هم نقاط قوت و برجستگی های این چهل سال و احیاناً غفلت هایی كه در درنوردیدن این مسیر پیش آمده، مطرح شده و هم آینده پیش رو را در منظر مخاطبین قرار دادند.

وی اضافه كرد: یكی از محوری ترین بخش هایی كه امروز ما می توانیم بعنوان نماد امید و غلبه بر چالش ها مطرح نماییم تجربه انقلاب اسلامی در حوزه علم و فناوری است. رهبر انقلاب موضوعی را تحت عنوان «نهضت نرم افزاری و تولید علم در كشور»، دو دهه قبل به صورت یك مطالبه جدی و نگاه رو به آینده مطرح نمودند. در زمان طرح این موضوع، كشور ما از نظر علم و فناوری جایگاه منطقه ای و جهانی مطرحی نداشت. اما چرا ایشان در این زمان این مساله را مطرح كردند؟ در پاسخ باید گفت وقتی انقلاب پیروز شد كشوری با كمترین ظرفیت نیروی انسانیِ متخصص در اختیار انقلاب قرار گرفت. یعنی در سال ۵۷ ما ۱۷۰ هزار دانشجو داشتیم. دانشجو یعنی جوان مولد علاقه مند، نخبه ای كه می تواند برای حل مشكلات كشور در زمینه های مختلفِ فنی و مهندسی، علوم پایه، پزشكی، كشاورزی، خدمات رسانی و… گره گشایی كند. ما ۱۷۰، ۱۸۰ هزار دانشجو داشتیم. زمانی كه رهبر انقلاب سوژه نهضت تولید علم را مطرح نمودند، زیرساخت های مهمی برای تربیت نسل جوان در كشور طراحی شده بود و ایشان با علم به آن چنین موضوعی را مطرح نمودند. دانشگاه هایی كه ما اول انقلاب تحویل گرفتیم، ۲۰ و چند دانشگاه جامع بیشتر نبود و زمانی كه رهبری این جریان را شروع كردند و چند سال بعد كه ایشان مطالبه نقشه جامع علمی را مطرح نمودند، این زیرساخت ها از نظر هیئت علمی، دانشگاه های گوناگون، شكل گیری بخش های زیرساختی سخت افزاری و نرم افزاری شكل گرفته بود.
مخبردزفولی با بیان این كه در همین زمینه ی زیرساخت علمی در سال ۱۳۹۵، ۹۶ ما بیشتر از ۲۸۰۰ مجموعه آموزش عالی داریم كه از این میزان ۲۶۰ دانشگاه، دانشگاه جامع است، اشاره كرد: سفارش اول رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب درباره علم و پژوهش و جمله ابتدایی شان این است كه علم و پژوهش آشكارترین وسیله عزت و قدرت كشور است. ایشان چند سال قبل هم فرمودند شما باید برای مرجع علمی شدن ایران برنامه ریزی كنید. آیا ما می توانیم مرجع علمی بشویم و چرا قبلاً نمی توانستیم مرجع علمی شویم؟ ما با ۲۰۰ مركز آموزش عالی نمی توانستیم مرجع علمی شویم، اما با ۲۸۰۰ دانشگاه و حدود ۲۶۰ دانشگاه جامع در همه زمینه ها، می توانیم مرجع علمی در دنیا شویم. با ۱۷۰ هزار دانشجو حتماً نمی توانیم، اما با ۴ میلیون و بیشتر دانشجو می توانیم سمت و سویمان را به سمت مرجعیت علمی ببریم. ما با ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ استاد دانشگاه نمی توانیم مرجع علمی شویم، اما با بیشتر از ۸۰ هزار استاد دانشگاه كه امروز جمهوری اسلامی دارد، می توانیم به سمت مرجعیت علمی شدن حركت نماییم. این جهت گیری ای كه رهبری دو دهه قبل شروع كننده اش بودند و آغازگر این جریان بزرگ علمی شدند كه در همین بیانیه ایشان از آن به رستاخیز علمی تعبیر كردند، امروز به این نقطه های پرثمر رسیده و این حركت جهشیِ تمدنی با محوریت دانشی، دانایی و علم و پژوهش می تواند كشور ما را به نقطه اوج برساند.

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره كرد: ما یك درصد، جمعیت دنیا و دو درصد تولید علم دنیا را داریم. پیش از انقلاب اصلاً ما در رتبه بندی جهانی جایی نداشتیم. الان در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، ۱۸ دانشگاه ایران در رتبه بندی جهانی در میان دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفتند. پیش از انقلاب در میان یك درصد دانشمندان برتر جهان حتی یك نفر هم نداشتیم و امروز بیشتر از ۲۰۰ دانشمند جمهوری اسلامی ایران در میان یك درصد برتر دانشمندان جهان قرار دارند. از جهت تولید علم برتر، بیشتر از دو درصد تولید انتشارات برتر جهانی برای جمهوری اسلامی است. این ها حرف های كاملاً شگفت انگیز و در عین حال افتخارآمیز برای انقلاب اسلامی است. این، آن نگاه باورمندانه به ظرفیت جوانان مان و ظرفیت نیروی انسانی، دانشمندان و نخبگان مان است كه رهبری انقلاب به آن باور دارند و از آن حمایت می كنند.

مخبردزفولی افزود: ما می توانیم مرجع علمی در دنیا شویم و داریم به آن سمت حركت می نماییم. چرا می توانیم مرجع علمی شویم؟ به سبب این زیرساخت ها. رهبری وقتی دو دهه قبل این مساله را مطرح نمودند، پیش بینی امروز را می كردند و چرا امروز این بیانیه صادر می شود، چون زیرساخت، مقدمات و الزامات همه اینها فراهم شده تا یك جهش تمدنی شكل بگیرد.

وی با اشاره به وضعیت عدالت آموزشی در كشور پس از پیروزی انقلاب اظهار داشت: در مورد این مساله دو نكته وجود دارد؛ یكی در حوزه آموزش و پرورش و سوادآموزی و یكی هم دسترسی به آموزش عالی. پیش از انقلاب نرخ باسوادی در كشور ما حدود ۴۳ درصد بود، اما الان در بدبینانه ترین حالت نزدیك به نود درصد است كه البته بیشتر از نود و چهار درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال كشور ما باسواد هستند. این یك شاخص است. پس انقلاب، عدالت آموزشی را كه حق خواندن و نوشتن و سوادداشتن است، محقق كرد. پیش از انقلاب نرخ باسوادی خانم ها زیر بیست درصد بوده، اما امروز نزدیك به ۸۵ درصد و بالاتر است. جمعیت واجب التعلیمی كه دسترسی به سال اول ابتدایی پیدا می كردند، پیش از انقلاب بسیار پایین بوده و امروز ۹۹ درصد جمعیت یعنی نزدیك به صد در صد جمعیتِ واجب التعلیم وارد دوره آموزش ابتدایی می شوند. در دنیا این طور است كه هر وقت كشوری ۹۳ درصد نرخ باسوادی داشته باشد، جشن ریشه كنی بی سوادی می گیرد.

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در آموزش عالی هم حق هر جوان ایرانی دارای استعداد بوده و هست كه به دوره های علمی بالاتر دسترسی پیدا كند. میزان دسترسی داوطلبان ورود به دانشگاه در پیش از انقلاب از هر صد نفر نهایتاً ۲۰ نفر بوده است. اما امروز از هر دو نفر كه داوطلب ورود به دانشگاه هستند، یك نفر می تواند وارد دانشگاه می شود. نزدیك به ۳۰ درصد جمعیت زنان كشور ما دسترسی به آموزش عالی و تحصیلات عالیه دارند.

مخبردزفولی درباره ارتباط صنعت و دانشگاه و توجه فضای علمی كشور نسبت به مسائل و نیازهای جامعه در حوزه مسائل اقتصادی و… اظهار داشت: امروز به نظر من كلیدواژه این ارتباط دانشگاه با صنعت، شركت های دانش بنیان هستند. ما چهار هزار شركت دانش بنیان ثبت شده داریم. رهبری این مسیر را گشودند و جوانان و دانشمندان ما آمدند در رشته ها و گرایش های مختلف علمی شركت هایی را با نگاه این حلقه وصل بین توان دانشی دانشگاه و ظرفیت مورد نیاز در صنعت كشور تشكیل دادند. الان این شروع شده و در حال شكل گیری است.

وی افزود: من به شما بگویم فقط یكی از این شركت ها یك محصول یعنی یك داروی نوتركیب در زمینه بیماری ام اس تولید كرد و بیشتر از ۶۰ میلیون دلار سالانه فروش این محصول به كشورهای دیگر است. این ارتباط صنعت و دانشگاه با شكل گیری شركت های دانش بنیان است و بعد ذیل این شركت ها هم استارتاپ ها و در حقیقت شركت های كوچك و نوپایی شكل گرفته كه این شركت ها مركب از جوانانِ تازه فارغ التحصیلی هستند كه نبوغ خودشان را می خواهند در معرض تبدیل شدن به محصول و وارد كردنش به بازار قرار دهند. این چرخه در حال تكمیل شدن است. من فكر می كنم با عنایت به اینكه ما عملاً به جهت اینكه وارد رقابت های جهانی شویم و بتوانیم قابلیتِ رقابت با كشورهای پیشرفته را پیدا نماییم، باید اقتصادمان دانش بنیان شود.
مخبر دزفولی با اشاره به یك سوال مصداقی و عینی در این زمینه افزود: الان بطور مثال در مسائل روزمره زندگی مردم در حوزه ای مثل تولید خودرو همچنان با یك صنعت مونتاژی، گران و درواقع غیركارآمد روبرو می باشیم كه نمی تواند رضایت مردم را جلب نماید. از طرف دیگر شاهد پیشرفت در عرصه ای مثل ساخت موشك هستیم. شما اشكال را كجا می بینید كه ما در ساخت موشك پیش رفته ایم، اما نمی توانیم با استفاده از توان علمی داخلی یك خودروی خوب تولید كنیم؟ گیر كار «مدیریت جهادی و انقلابی» است. در مدیریت جهادی دانش در كنار غیرت، تعهد و خودباوری جمع می شود و نتیجه آن صنایع هوافضا یا موشك های بازدارنده ماست. این خصوصیت مدیریت جهادی است.

وی افزود: در صنایع موشكی كه به لحاظ دانشی، بسیار پیچیده و پیشرفته است، از ظرفیت و توان دانشمندان و دانشگاهیان ما استفاده شده است. چرا در خودروسازی استفاده نكردیم؟ و چرا استفاده نمی كنیم؟ چرا باید جوان طراح درجه یك دانشگاه شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه امیركبیر ما برود طراح كارخانه كره ای شود؟ خیلی از این بچه ها الان در كشورهای دیگر طراحی های نو به نو را برای این خودروسازان جهانی انجام می دهند. چرا اینجا استفاده نكردیم؟ علت این است كه «مدیریت كارمندی» حاكم بوده، نه مدیریت جهادی. مدیریت غیر علمی و غیرانقلابی بوده، نه مدیریت علمی و انقلابی. اینها غفلت و ضعف و اشكال است.

مخبر دزفولی اشاره كرد: شما فكر می كنید در غذا و نیازهای غذایی مردم اگر مدیریت انقلابی و مدیریت توأم با دانش باشد، مشكلات حل نمی شود؟ حتماً حل می شود. كارخانه ای و تولید كننده ای كه می تواند ۵۰۰ میلیون دلار سالانه صادرات داشته باشد و خودش می گوید من می توانم چند برابر این، صادرات محصولات لبنی داشته باشم، چرا ما برایش برنامه ریزی نمی كنیم؟ البته اینجا مبارزه با فساد هم نیاز داریم. یكی از فسادهایی كه باید ریشه كن شود، فساد در واردات است. چرا صادركننده سخت می تواند محصولش را صادر كند؟ چون محصول باید برود آن طرف و دیگر در آن پورسانت وجود ندارد. اما چرا وقتی می خواهد وارد شود، افراد گوناگونی برای آن تلاش می كنند؟ جهاد دانشگاهی دكل نفتی می سازد، ولی دكل نفتی آنرا نمی خرند و می روند دكل چینی می خرند. مته حفاری ای كه جهاد دانشگاهی ساخته، به مراتب از مته هایی كه از چین وارد می كنند، قوی تر، دقیق تر و مستحكم تر است؛ اما ما نمی خریم. دانشمندی كه در داروسازی، نفت و انرژی كشور كار می كند، همین مشكل را دارد. ما نمی توانیم پنل های خورشیدی تولید كنیم؟ چرا باید پنل خورشیدی را از چین وارد كنیم؟ چرا در خودروسازی عقبیم، چون مدیریت انقلابی و جهادی در آنجا حاكم نیست. مدیریت جهادی كه می گوئیم عیناً مدیریت علمی است. بهترین تحولات دانشی این كشور را جوانان دانشمندِ متعهد انقلابی رقم زده اند. در سلول بنیادی نه فقط دانش، بلكه بنیانگذار فناوری اش هم بچه های جهادی بودند.

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی‬ اشاره كرد: مدیریت جهادی می تواند خودرو را هم متحول كند، چون آن وقت بچه های دانشمند درجه یكی را كه نبوغ، خلاقیت و نوآوری دارند، شما همین جا از آنها بهره می گیرید. وقتی ما می توانیم پیشرفته ترین تكنولوژی ها را در هوافضا، پزشكی، سلول های بنیادی، بخش های در رابطه با هسته ای و در علوم گوناگون تولید نماییم، چرا در خودرو نمی توانیم؟ حتماً می توانیم. شرطش این است كه اولاً به خودمان باور داشته باشیم و ثانیاً به دانشمندان داخل كشورمان باور داشته باشیم و نگاهمان از بیرون به داخل برگردد.

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این پرسش كه چه شواهد و مؤیداتی از مدیریت رهبری به نظرتان می رسد در زمینه اینكه موضوعات در حد حرف باقی نماند و به نقشه راه و اقدام عملیاتی تبدیل شوند، اشاره كرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشران كارهای ما عمدتاً سفارش ها، تأكیدات و بعضاً ابلاغات رهبر انقلاب بوده است. مثلاً ایشان زمانی كه نهضت تولید علم را فرمودند چند سال بعد بحث نقشه جامع علمی كشور را مطرح نمودند.
ایشان بعنوان رهبری كه موضوعات را همه جانبه می بینید و در صحنه داخل و جهانی اشراف دارد، به محض اینكه احساس نیاز كنند در زمینه ای، چه از جهت گفتمان سازی و چه از جهت نهادسازی اقدام می كنند و بعد هم پیگیری می كنند. زمانی سال شاید ۸۴ یا ۸۵ بود، محضر ایشان رسیدم، فرمودند در مورد این مسأله انیمیشن و اینها تلاش و كار كنید. اساس قضیه، آن نگاهی بود كه رهبری داشتند، امروز شما در انیمیشن جزو كشورهای مطرحید. فیلم سازهای جوان ما فیلم های داستانی و سینمایی ای می سازند كه قابلیت رقابت در صحنه جهانی دارد. ایشان آن موقع این را فرمودند و الان چند صد شركت جوان و با تعهد انقلابی در زمینه پویانمایی و انیمیشن فعالیت می نمایند. رهبری از ۱۷ سال پیش این مسأله را مطرح نمودند و ما امروز ثمره اش را می بینیم و یا توجهی كه ایشان به رشته ها و شاخه های پیشرفته علوم نانو دارند و تأكیدی كه در این زمینه كردند، تاكید كردند كه شورا ورود پیدا كند و الان ما سند نانو و نقشه راه نانو داریم. امروز، می دانیم كجا هستیم و باید به كجا برسیم.

مخبردزفولی اشاره كرد: در اوایل مسئولیتم، ایشان فرمودند كه شما وظیفه ات این است كه نقشه جامع علمی، نقشه مهندسی فرهنگی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به نتیجه برسانی و البته بعد در سال های متمادی ایشان موارد دیگری را هم فرمودند. امروز جمهوری اسلامی ایران در مقابل سند ۲۰۳۰ سر و دست بلند می كند و می گوید ما سندی داریم به نام "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش". رهبری آن زمان بر داشتن سند بومی و ملی و دینی و انقلابی در حوزه تعلیم و تربیت تاكید داشتند كه امروز وقتی غرب می گوید سند ۲۰۳۰، رهبری با صلابت می فرمایند كه سند ۲۰۳۰ قابل قبول نیست و ما سند بهتر از آنرا داریم. این پیش بینی ها و مدیریتی بود كه ایشان از دهه های قبل در موضوعات گوناگون و استراتژیك كشور داشتند و ما امروز در صحنه های ملی و بین المللی می توانیم از نتایج آن بهره ببریم. ما زمانی باید خواهش می كردیم كه سیم خاردار را به ما بدهند، اما امروز دعوای ما با دشمنان مان سر این است كه شما غنی سازی ۲۰ درصد داشته باشید یا كمتر و… اصلاً میدان فرق كرده است؛ این حاصل یك مدیریت هوشمندانه و راهبردی است. مدیریت استراتژیك برای ۵۰ سال بعد برنامه ریزی می كند و ما انشااللّه در ۴۰ سال دوم انقلاب این مرجعیت علمی را شاهدش خواهیم بود.



1397/12/18
15:29:44
5.0 / 5
52
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
تولیدو