توضیح جالب وزارت صنعت درباره شماره گذاری ۱۰ هزار موتورسیكلت كاربراتوری!

توضیح جالب وزارت صنعت درباره شماره گذاری ۱۰ هزار موتورسیكلت كاربراتوری!

تولیدو: مدیركل نیرو محركه وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد درخواست وزاری صنعت و كشور از دولت در خصوص شماره گذاری ۱۰ هزار موتورسیكلت كاربراتوری باوجود قانون توقف شماره گذاری این موتورسیكلت ها توضیح داد.


امیرحسین قناتی - در گفت وگو با ایسنا، درباره درخواست شماره گذاری ۱۰ هزار موتورسیكلت كاربراتوری كه از جانب وزیر صنعت و معدن و تجارت و وزیر كشور به معاون اول رییس جمهوری ارسال شده است، اظهار نمود: این درخواست مربوط به موتورسیكلت هایی است كه در سال ۱۳۹۵ و توسط شركت های بسیار كوچك تولید شده اند.
وی ادامه داد: ۱۰ هزار موتورسیكلت مربوطه نتوانسته اند شماره گذاری شوند و بنابراین درخواست خویش را در ارتباط با شماره گذاری اعلام نموده اند. باید بدانیم كه تولید جدیدی صورت نگرفته و این ۱۰ هزار دستگاه موتورسیكلت كاربراتوری در سال ۱۳۹۵ تولید شده اند.

تولیدكنندگانی كه از لیست جا ماندند!
مدیركل خودرو و نیرو محركه وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینكه مهلت قانونی جهت شماره گذاری به كلیه موتورسیكلت های كاربراتوری عرضه شده بود و انجمن موتورسیكلت ایران هم طی دو لیست درخواست خویش را به منظور شماره گذاری حدود ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیكلت كاربراتوری عرضه كرد، اظهار داشت: تولیدكنندگان این ۱۰ هزار موتورسیكلت اعلام نموده اند كه عضو انجمن موتورسیكلت ایران نیستند و از لیست های عرضه شده قبلی جا مانده اند و بنابراین هم این درخواست عرضه شده است.
به گزارش تولیدو به نقل از ایسنا، مصوبه اولیه دولت در خصوص توقف شماره گذاری موتورسیكلت های كاربراتوری از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۵، امید حذف كامل این وسیله دودزا را به ارمغان آورده بود كه ناگهان انتشار ادعایی در مورد ثبت سفارش ۴۳۰ هزار موتورسیكلت كاربراتوری همچون پتكی بر سر مصوبه اولیه دولت فرود آمد تا متاسفانه تبصره ای بر مصوبه اولیه در خصوص عرضه مجوز پلاك گذاری به موتورسیكلت هایی كه engine (موتور) آن ها، پیش از تاریخ ابلاغ مصوبه ثبت سفارش شده، اضافه شود.
اسفندماه سال ۱۳۹۴ هیات وزیران در مصوبه ای اعلام نمود از تاریخ ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۵ تولید موتورسیكلت های كاربراتوری ممنوع می باشد. مصوبه ای كه در دوم تیرماه همان سال با اضافه شدن تبصره ای دچار تغییر و در نهایت اعلام گردید كه اگر ثبت سفارشی پیش از دوم تیرماه سال ۱۳۹۵ صورت گرفته این فرصت فراهم است كه تا آخر این سال تولید مدنظر قرار گیرد. در نهایت از ابتدای فروردین ماه سال ۱۳۹۶ به صورت كلی تولید موتورسیكلت های كاربراتوری ممنوع گردید تا صرفا تولید موتورسیكلت های انژكتوری مجاز شمرده شود.
ازاین رو بر طبق این قانون از ابتدای سال ۱۳۹۶ تولید موتورسیكلت های كاربراتوری ممنوع گردید تا به جای آن تولید موتورسیكلت انژكتوری در دستور كار قرار گیرد كه در این راستا سازمان ملی استاندارد هم به موتورسیكلت كاربراتوری گواهی تاییدیه نوع نداد و علاوه بر این شماره گذاری این موتورسیكلت توسط پلیس صورت نمی گیرد.
با این وجود اخیرا درخواستی برای پلاك گذاری حدود ۱۰ هزار موتورسیكلت كاربراتوری از جانب وزارتخانه های صنعت و كشور به دولت ارسال شده است؛ درخواستی كه با مسائل مختلفی همراه شده و با عنایت به مصوبه تیرماه سال ۱۳۹۵ هیئت وزیران كه تولید موتورسیكلت كاربراتوری را ممنوع كرده است، انتقادات مختلفی را هم به دنبال داشته است.
در همین رابطه عیسی كلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - در مورد درخواست مجدد برای تولید موتورسیكلت های كاربراتوری تصریح كرد كه این سازمان مخالف پلاك گذاری مجدد موتورسیكلت های كاربراتوری است و مخالفت خویش را هم به دولت اعلام نموده است.
وی در پاسخ به این پرسش كه چطور پس از گذشت دو سال از مصوبه دولت برای توقف شماره گذاری موتور كاربراتوری چنین درخواستی مطرح شده است، اظهار نمود كه نمی داند این ۱۰ هزار موتورسیكلت كاربراتوری از كجا پیدا شده است. گویا در انبار بعضی از موتورسازان تعدادی موتور كاربراتوری باقی مانده كه قصد دارند آنها را شماره گذاری كنند و بفروشند.
كلانتری با اشاره به اینكه هنوز عرضه مجوز برای شماره گذاری این تعداد موتورسیكلت در دولت مطرح نشده است، می گوید كه بررسی این درخواست در دستوركار دولت قرار دارد اما هنوز در دولت مطرح نشده و اینكه به تصویب برسد یا نه، مشخص نمی باشد و به هر حال ما مخالفت خویش را در مورد تولید مجدد موتورهای كاربراتوری به دولت اعلام نموده ایم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست همینطور در مورد اینكه آیا در این زمینه با اعضای هیات دولت رایزنی كرده است یا نه؟ اینگونه پاسخ داد: چه رایزنی؟ چه كسی است كه نداند در زمستان ۱۲ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از موتورسیكلت های كاربراتوری است. ما هم گرچه متولی كاهش آلودگی هوا در كشور هستیم اما نمی توانیم كسی را تهدید نماییم. حق وتو در دولت هم كه نداریم.
در همین رابطه ابوالفضل حجازی – عضو هیات رییسه انجمن موتورسیكلت ایران – هم در ارتباط با درخواست شماره گذاری ۱۰ هزار موتورسیكلت كاربراتوری كه از جانب وزیر صنعت و معدن و تجارت و وزیر كشور به معاون اول رییس جمهوری ارسال شده است، به ایسنا اظهار داشت: انجمن موتورسیكلت ایران از این درخواست بی خبر بوده و این اقدام از جانب وزرای مربوطه صورت گرفته است.
با این وجود باید منتظر ماند و دید سرنوشت این درخواست از جانب وزای صنعت و كشور چه خواهد بود و آیا دولت با شماره گذاری ۱۰ هزار موتورسیكلت كاربراتوری دیگر با عنایت به قانون توقف شماره گذاری موتورسیكلت های كاربراتوری موافقت خواهد نمود یا خیر؟



1397/03/29
14:57:21
5.0 / 5
83
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
تولیدو