ایرنا گزارش می دهد؛

ناهمراهی همراه اول در قطع پیام های تبلیغاتی

ناهمراهی همراه اول در قطع پیام های تبلیغاتی

تولیدو: تهران- فروش اقساطی ویلا، تورهای آخر هفته، اعلان تخفیف های فروشگاهی، تحصیل در خارج، عرضه لوازم خانگی قاچاق و حتی كالاهای بهداشتی و آرایشی غیراستاندارد تنها بخشی از محتوای هزاران پیامك تبلیغاتی است كه وقت و بی وقت از سیم كارت های شخصی روانه تلفن همراه مشتركان می گردد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، این روزها با وجود تاكیدهای فراوان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص ممنوعیت ارسال پیام های تبلیغاتی توسط اپراتورهای تلفن همراه، خیلی از مشتركان اپراتور اول ارتباطی كشور همچنان شاهد دریافت پیام های تبلیغی هستند، بدون آنكه تلاشی برای جلب رضایت آنها انجام شده باشد.
اگر گوشی تلفن همراهی كه قابلیت استفاده همزمان دو سیم كارت در اختیار داشته باشید، می بینید حجم پیامك های دریافتی از همراه اول بسیار بیشتر از دیگر اپراتورهاست به شكلی كه این نسبت گاهی یك به 10 می گردد یعنی به ازای 10 پیامك تبلیغاتی كه روی سیم كارت همراه اول دریافت می شود، ممكن است یك پیامك از اپراتورهای دیگر به دست كاربر می رسد.
ارسال پیامك های تبلیغاتی اپراتورهای تلفن همراه به رغم طراحی سامانه های مسدود كننده این پیامك ها و هم دستورهای اكید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران در خصوص برخورد با متخلفان همچنان مشتركان را می آزارد و این نشان از منفعتی است كه عزم اپراتورها را برای مواجهه با آنها كم كرده است.
شكایت های مردمی از ارسال وقت و بی وقت پیامك های تبلیغاتی قصه بلندی است كه با وجود تلاش های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ساماندهی این مورد همچنان مردم شاهد تداوم این رویه هستند و این درحالیست كه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دیگر مقام های مرتبط بر نادرست بودن این رویه تاكید كرده اند.
مقام های مسئول همواره به اپراتورها درباره رعایت چهارچوب ها برای ارسال پیامك تبلیغاتی اخطار داده و اجرا نكردن آن را مستوجب برخوردهای جدی دانسته اند، اما ادامه روند ارسال پیامك ها نشان از ناكافی بودن برخوردها و ناكارآمد بودن چنین روش هایی است.
چهاردهم آذرماه سال گذشته «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تذكر به اپراتورهای تلفن همراه از مدیران آنها خواست هر چه زودتر از ارسال هرگونه پیامك تبلیغاتی با سرشماره های اپراتوری امتناع كنند.
البته نباید از نظر دور داشت كه ارسال پیامك تبلیغاتی راهكار مناسبی برای تولیدكنندگان است تا با تبلیغ كالاهای تولیدی خود ضمن افزایش گرایش مردم به خرید كالای تولید داخل، سطح اشتغال را هم بالا برند، اما استفاده از این راهكار در دسترس، باید بر مبنای رعایت چهارچوب های خاص و حریم خصوصی افراد باشد.
علاوه بر آن اپراتورها هم باید در ارسال پیامك تبلیغاتی رعایت زمان و حال مشترك را داشته باشند و از ارسال پیامك در هر زمان از شبانه روز خودداری كنند.
در ماه های اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارسال پیامك های تبلیغی به مشتركان، اپراتورها تلفن همراه را ملزم به اختصاص بسته های تشویقی به آنان كرده است. راهكاری كه به نظر می تواند برآورنده نیاز تولیدكنندگان برای تبلیغ باشد و هم مشترك را برای دریافت تبلیغ ترغیب كند چنانكه برخی كشورها چنین راهی را سال ها پیش در نظر گرفته و اجرایی كرده اند.
با این همه، به نظر می رسد روند ارسال پیامك ها تغییر چندانی نكرده و بسته تشویقی هم برای آنان در نظر گرفته نشده است تا بلكه كمی جبران مافات كرده باشد.

*سامانه 195 چه شد؟
بیست و چهارم مهرماه سال گذشته سامانه پیامكی 195 فعال شد تا پیامك های تبلیغاتی ارسال شده به مشتركان تلفن همراه شناسایی و سرشماره های مربوط به آن قطع شود؛ رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران سوم دی ماه همان سال اعلام نمود تا پیش از این باید پنج شكایت از یك شماره درباره ارسال پیامك مزاحم ثبت می شد كه این میزان اكنون به دو شكایت كاهش یافته است.
«حسین فلاح جوشقانی» اضافه كرد: اگر دو شكایت درباره مزاحم بودن پیامكی در سامانه 195 به ثبت برسد، رسیدگی به این شكایت ها در دستور كار قرار می گیرد.
معاون وزیر ارتباطات و اطلاعات از ثبت روزانه 300 شكایت در سامانه 195 اطلاع داد و اظهار داشت: اگر محرز شود یك پیامك تبلیغاتی برای كاربران باعث مزاحمت شده است، آن شماره را فیلتر می نماییم.
وی به مسدود شدن سرشماره یكی از اپراتورها اشاره نمود و اضافه كرد: سرشماره ای از یكی از اپراتورها با آنكه پیامك های مناسبی را ارسال می كرد، مسدود شد، زیرا اپراتورها در قالب پیامك های ارسالی فقط باید در زمینه مسائل در رابطه با خود اطلاع رسانی كنند.
وی همینطور از طراحی سامانه ای برای صیانت از حقوق مصرف كنندگان اطلاع داد و اظهار داشت: این سامانه مقرر است به سامانه كنونی رسیدگی و ثبت شكایت (سامانه 195) اضافه شود.
به نظر می رسد در شرایطی كه دولت برای برخورد با اپراتورها در زمینه ارسال پیامك های تبلیغاتی مصمم شده اكنون نوبت مردم است كه برای احقاق یكی از حقوق شهروندی خود به یاری دولت بیایند و با مشاركت در ثبت شكایت های خود از خاطیان، ساماندهی این بخش را سرعت ببخشند.
مشتركان می توانند شماره ارسال كننده پیامك های مزاحم در تلفن های ثابت را به همراه كد شهر مانند ********021 و *******026 و برای سرشماره های تبلیغاتی به شكل ***1000، ***2000، ***3000 و ***5000 و برای شماره های تلفن همراه شخصی به شكل *********09 برای سامانه 195 ارسال نمایند.
ارسال این پیامك ها برای سامانه 195رایگان است.

*پیامك های تبلیغاتی دست بردار نیستند
تعدادی از شهروندانی كه همچنان پیامك های تبلیغاتی را دریافت می كنند شماره های را كه از آنها تبلیغات دریافت می كنند در اختیار ایرنا قرارداده اند تا پیگیری ها مستدل تر باشد.
09100146388، 9904852289، 09100146528، 0990590690، 09186363928، 09905395271، 09907881267، 09175854607، 09903648681، 09109847376، 09108566822، 09115032175، 09162240678، 09100818306، 09107458432، 0996240674، 09905310049، 0917592995، اینها تنها بخش كوچكی از شماره های اعلام شده از جانب مردم است كه اقدام به ارسال پیامك های تبلیغاتی می كنند.
تعدادی دیگر از شماره هایی كه تنها برای یكنفر تبلیغات ارسال كرده اند، شامل 09918947653، 9382215998، 9219578268، 9916240713، 9905310049، 9918534163، 9382215252، 9105754735، 9916240679، 9219578248، 9915817643، 9219580815، 9184740747، 9396674855، 9227683941، 9381499075، 9107458421، 9382525897، 9108478451، 9104604116، 9918533780، 9382213071، 9100840490، 9909725048، 9100334851، 9018332568، 9389980929، 9389979953، 9106440866، 9197399598، 9918534180، 9185025901، 9184810125، 9184740780، 9219577983، 9185751745، 916204890 بوده كه متن همه این پیام ها نزد ایرنا محفوظ است.
روابط عمومی همراه اول در پاسخ به پیگیری های ایرنا اعلام نمود كه مرتبط با ارسال پیامك تبلیغاتی از جانب سیم كارت های شخصی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید پاسخگو باشد و ارسال از سرشماره ها هم پیگیری های لازم صورت خواهد گرفت.

*طرحی نو برای مقابله با تبلیغات پیامكی
«حسین فلاح جوشقانی» رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران، 18 اردیبهشت ماه امسال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه اكنون بیشتر پیامك های تبلیغی از سیم كارت های شخصی ارسال می شود، اظهار داشت: فرآیندی طراحی شده كه بر مبنای آن اپراتورها موظف به برخورد با دارندگان این سیم كارت ها شده اند.
وی توضیح داد: اپراتورهای تلفن همراه كشور موظفند با رفتار شناسی صاحبان سیم كارت های ارسال كننده تبلیغات و شناسایی ارسال كنندگان مداوم پیامك تبلیغی، اقدام های لازم را برای برخورد با آنها را انجام دهند.
وی با اشاره به اینكه مرحله اجرایی این فرایند بزودی توسط اپراتورها كلید می خورد، اضافه كرد: با این كار، روند ارسال پیامك تبلیغی از سیم كارت های شخصی ساماندهی می گردد.
معاون وزیر ارتباطات به مصوبه 270 كمیسیون تنظیم مقررات كه ارسال پیامك را تنها با كسب رضایت مشتری مجاز دانسته است، اشاره نمود و از طراحی سامانه ای توسط اپراتورهای تلفن همراه اطلاع داد كه بر مبنای آن افرادی كه تمایل به دریافت پیامك های تبلیغی دارند با رجوع به این سامانه و ثبت نام در دریافت پیامك تبلیغاتی، بسته های تشویقی دریافت خواهند كرد.
فلاح جوشقانی تصریح كرد: سامانه اپراتورها برای ارسال پیامك تبلیغاتی با لحاظ كردن بسته های تشویقی تا چند روز آینده رونمایی می گردد.
حال جای این پرسش همچنان خالی است در شرایطی كه سامانه ای برای قطع پیامك های تبلیغاتی طراحی شده و اپراتورها ملزم به عرضه بسته های تشویقی به مشتركانی شده اند كه پیامك تبلیغاتی دریافت می كنند؛ چرا همچنان برخی اپراتورها مبادرت به ارسال پیامك تبلیغاتی می كنند بی آنكه به حقوق مشتریان خود پایبند باشند؛ پس تكلیف مشتركان و رعایت حقوق شهروندی آنها چه می شود؟
گزارش از محمدمهدی بهرامی
اقتصام**2078**2025**1368


1397/03/11
12:20:52
5.0 / 5
4814
تگهای خبر: استاندارد , تولید , فناوری , كارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
تولیدو