پای درد دل فعالان صنعت پوشاك؛

موانعی كه جای پوشاك ایرانی را در بازار تنگ كرده است

موانعی كه جای پوشاك ایرانی را در بازار تنگ كرده است

تولیدو: تهران- به زعم تولیدكنندگان صنعت پوشاك، موانعی همچون «بالا بودن هزینه تامین مالی»، «مالیات بی حد و حصر»، «تعرفه های سنگین واردات ماشین آلات» و همینطور «واردات بی رویه و قاچاق»، از طریق یابی پوشاك ایرانی به بازارهای بین المللی جلوگیری كرده و حتی اجازه عرض اندام در ویترین بازارهای داخلی را هم از آنها گرفته است.


به گزارش تولیدو به نقل از ایرنا، سالانه حدود هشت میلیارد دلار پوشاك در كشور مصرف می گردد كه حدود پنج میلیارد دلار از این رقم به تولیدات داخلی متعلق می باشد و بقیه از دیگر كشورها وارد می گردد.
پوشاك وارداتی در دو قالب قانونی و قاچاق راه به بازارهای داخلی باز می كنند؛ بدین سان است كه سالانه 95 میلیون دلار به صورت رسمی و با ثبت سفارش وارد كشور شده و بقیه كه رقمی بیش از 2.5 میلیارد دلار برآورد می شود، قاچاق است.
در این میان، تولیدكنندگان پوشاك ایران سالانه تنها 48 میلیون دلار انواع پوشاك به دیگر كشورها صادر می كنند.
برای یافتن پاسخ هایی برای چرایی این آمارهای نامتناسب در صنعت پوشاك، به سراغ فعالان این صنعت رفتیم تا از آنها اساسی ترین چالش ها و موانعی كه پیش روی صنعت پوشاك كشور است را جویا شویم.

** تفاوت پنج برابری نرخ سود تسهیلات
«مهدی الیاسی» یكی از فعالان صنعت پوشاك در این زمینه به ایرنا می گوید: از آنجائیكه قیمت تمام شده در ایران نسبت به كشورهای همسایه بسیار بالاتر است، تولیدكنندگان ما توان رقابت با همكاران خود در آن سوی مرزها ندارند.
وی افزود: هم اكنون نرخ تسیهلات در كشور همسایه چهار تا 6 درصد است در حالیكه تولیدكنندگان داخلی با نرخ هایی تا 30 درصد منابع مالی مورد نیاز خویش را تامین می كنند.
وی كه مدیریت یكی از برندهای مطرح پوشاك مردانه داخلی را به عهده دارد، می گوید: بالا بودن قیمت تمام شده از یك سو و بازارشكنی (دامپینگ) كشور همسایه از جانب دیگر، سبب شده است كه به صورت مداوم میزان تولید را پایین بیاوریم و گهگاه مجبور به تعدیل نیرو شویم.
الیاسی «بالا بودن هزینه تامین مواد اولیه» و همینطور «مالیات بی رحمانه» را از دیگر عوامل افزایش قیمت تمام شده پوشاك در كشور می داند و معتقد می باشد ضعف های قانونی در روابط كارگر و كارفرما سبب می گردد میزان كار مفید در واحدهای تولیدی بسیار كمتر از حد انتظار باشد.
این فعال صنعت پوشاك افزود: یكی از مشكلاتی كه ما تولیدكنندگان با آن مواجه هستیم، این است كه به كارفرما بها داده نمی شود؛ یعنی كارگر می گوید كارفرما چكار كند؛ بنابراین شاهدیم در هشت ساعت كاری، گاهی 2 ساعت كار مفید صورت نمی گیرد.

** مالیات باید با درآمد تناسب داشته باشد
«ابراهیم خطا بخش» رییس اتحادیه پوشاك اصفهان، بالا بودن میزان مالیات تعیین شده برای تولیدكنندگان صنعت پوشاك را یكی از دلایل افزایش قیمت تمام شده در كشور می داند و به خبرنگار ایرنا می گوید: «هیچ كس نمی خواهد مالیات ندهد، اما باید مالیات تعیین شده، با درآمد فعالان این صنعت تناسب داشته باشد».
وی از برخورد بعضی از كاركنان امور مالیاتی هم گلایه نمود و اظهار داشت: زمانی كه نسبت به مالیات تشخیص داده شده اعتراض می نماییم و می گوییم این ارقام با درآمد ما تناسب ندارد، می گویند «اگر اینقدر درآمد نداری دستگاه ها را خاموش كن و درب كارخانه خویش را ببند».
رییس اتحادیه پوشاك اصفهان مالیات را «كمرشكن» خواند و پیشنهاد كرد میزان مالیات بعد از بررسی كارشناسی و همینطور مشورت با اتحادیه های ذیربط تعیین شود.
وی افزود: بالا بودن قیمت تمام شده پوشاك در ایران دلایلی دیگر هم دارد اما مالیات بیش از دیگر هزینه ها به تولید فشار می آورد.

** قاچاق عرصه را بر پوشاك ایرانی تنگ كرده است
«مجید افتخاری» عضو هیات مدیره اتحادیه پوشاك هم بالا بودن قیمت تمام شده را چالش اصلی فعالان این صنعت ذكر كرد و اظهار داشت: زمانی كه هزینه تامین مالی چند برابر استاندارد جهانی است، چطور می توانیم با تولیدكنندگان سایر كشورها رقابت كنیم؟
وی اضافه كرد: شرایط به وجود آمده در صنعت پوشاك، جذابیت سرمایه گذاری در این بخش را كاهش داده و به همین دلیل، ضروری می باشد كه دولت توجهی ویژه به این بخش داشته باشد.
افتخاری، قاچاق را یكی دیگر از چالش های پیش روی صنعت پوشاك ذكر كرد و اظهار داشت: برندهای خارجی بدون هیچ گونه نظارتی در بازارهای ما عرضه می شوند و این مساله عرصه رقابت را برای تولیدكنندگان ایرانی تنگ كرده است.

** وجود رانت در صنعت پوشاك
«سعید جنیدی» رییس اتحادیه پوشاك شهرستان پیشوا، به وجود «رانت» در صنعت پوشاك اشاره نمود و اظهار داشت: مشكلات این صنعت را می دانند و آنهایی كه از رانت هایی در این زمینه برخوردار می باشند، مایل نیستند كه این مشكلات رفع گردد.
وی مهمترین مشكل صنعت پوشاك را «قاچاق» عنوان نمود و اظهار داشت: قاچاق برای برخی اشخاص، گروه ها و مجموعه ها سود دارد و آنها هم به خاطر سودشان جلوی آن را نمی گیرند.
وی سخن خویش را با مثالی شرح داد و اظهار داشت: در شرایطی كه یك مسافر در حین ورود به سرزمین اصلی سه بار در بازرسی های مختلف بازرسی می شود، چطور ممكن است یك كانتینر لباس قاچاق وارد شود؟

** جنس فروخته شده پس گرفته می شود
«محمد هادی نصیری» رییس اتحادیه پوشاك گرگان هم ورود كالاهای قاچاق را مهمترین چالش پیش روی صنعت پوشاك ذكر كرد و اضافه كرد: علاوه بر كالای قاچاق، شاهدیم كه مجوز واردات از مبادی رسمی هم صادر می گردد كه این امر به تولیدات خارجی كمك می نماید تا راحت تر بازار را تصاحب كنند.
وی به نقش عاملی دیگر در تولید ركود در بخش توزیع پوشاك اشاره نمود و اظهار داشت: بخشی از دانش آموختگان دانشگاهی كه بعد از سالها فارغ التحصیلی همچنان «بیكار» بودند، با سرمایه ای محدود وارد صنف توزیع پوشاك شدند. این امر سبب شد اصطلاحاً «دست در بازار» زیاد شود و به ركود این بخش دامن بزند.
رییس اتحادیه پوشاك گرگان البته تصریح كرد كه تولیدكنندگان باید تلاش كنند كیفیت تولیدات خویش را ارتقا دهند تا مصرف كنندگان آرام آرام به سمت تولید داخلی گرایش بیشتری پیدا كنند.
وی با ذكر نمونه ای در بخش تولید شلوار مردانه اظهار داشت: اكنون تولیدكننده ای در بازار تهران حضور دارد كه شلوار كتان خویش را با نشان ساخت ایران عرضه می كند و هنگام عرضه هم با تضمین كیفیت محصول، تاكید دارد كه در صورت مشاهده مشكل بعد از شستشو، جنس فروخته شده پس گرفته می گردد.
رییس اتحادیه پوشاك گرگان خاطرنشان كرد: كل تولیدات ما در صنعت پوشاك باید به این سطح برسد.

** پوشاك وارداتی، 30 درصد ارزان تر از تولید داخلی
«خدابخش رضایی» رییس اتحادیه صنف پوشاك شیراز هم در این ارتباط به ایرنا اظهار داشت: هزینه های مالیات بر ارزش افزوده، بیمه و كارگر، قیمت تمام شده پوشاك ایرانی را نسبت به مشابه خارجی خود افزایش داده است و تا زمانی كه قیمت پوشاك وارداتی 30 درصد ارزان تر از پوشاك تولید داخلی است، رقابت نمی تواند مفهوم داشته باشد.
وی اضافه كرد: پایین بودن قیمت تمام شده پوشاك وارداتی، به تولیدكننده داخلی اجازه نمی دهد جنس با كیفیت تولید كند؛ چون كه جنس با كیفیت، قیمت بیشتری خواهد داشت و جنس گران تر، قدرت رقابت در بازار را نخواهد داشت.
رییس اتحادیه صنف پوشاك شیراز خاطرنشان كرد: در صورت حمایت و همراهی دولت، تولیدكنندگان ایرانی می توانند اجناسی با كیفیت را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه كنند.
وی بر بكارگیری تجهیزات به روز تصریح كرد و اظهار داشت: اكنون تولیدكنندگان ما با ماشین آلات كهنه و فرسوده كار می كنند؛ ازاین رو ناگزیریم برای تولید كالای باكیفیت تر، واحدهای تولیدی خویش را با حمایت دولت به ماشین آلات به روز مجهز نماییم.

** بالا بودن عوارض واردات ماشین آلات، مانع به روز شدن صنعت پوشاك
«حجت الله ناصری» رییس اتحادیه پوشاك همدان هم اساسی ترین چالش را ورود كالاهای قاچاق ذكر كرد و اظهار داشت: قیمت كالاهای قاچاق وارداتی به علت پایین بودن كیفیت، ارزان تر از تولیدات داخلی است و این مساله سبب می گردد كالای قاچاق به قول معروف بازار داشته باشد.
وی بالا بودن عوارض گمركی واردات ماشین آلات وابسته به صنعت پوشاك را از دیگر موانع توسعه این صنعت ذكر كرد و اظهار داشت: دولت برای پشتیبانی از تولید می تواند اجازه دهد ماشین آلات وابسته به صنایعی همچون پوشاك بدون عوارض گمركی وارد شود.
ناصری با اشاره به اینكه هزینه تامین ماشین آلات با عنایت به عوارض گمركی بسیار زیاد است، اظهار داشت: در شرایطی كه یك چرخ صنعتی حدود 200 میلیون تومان برای تولیدكننده تمام می شود، تولیدكننده توان به روز كردن ماشین آلات خویش را ندارد و مجبور است با تكنولوژی كهنه و قدیمی چرخ تولید خویش را بچرخاند.
گزارش از اسماعیل داودی
اقتصام**9189**2025


1397/02/15
11:38:10
5.0 / 5
98
تگهای خبر: بازار , تولید , صنعت , واردات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
تولیدو