هشدار!

شنود اطلاعات با میكروفون موبایل

شنود اطلاعات با میكروفون موبایل

تولیدو: بعضی از بازی های اندروید بی سروصدا با استفاده از میكروفون خود، عادات تلویزیونی شما و یا هر چیزی را كه با استفاده از گوشی هوشمند مشاهده می كنید ردیابی می كند.


به گزارش تولیدو به نقل از ایسنا، چندی قبل گزارش هایی منتشر گردید در خصوص این كه هكرها با نفوذ و دسترسی به اسباب بازی های كودكان با استفاده از اینترنت، توانسته اند میكروفون آن را فعال كرده و با كودك مكالمه كنند و همینطور صداهای محیط اطراف را ضبط و ثبت كرده اند.
بر این اساس كارشناسان بر این باور بودند كه اسباب بازی های مجهز به اینترنت قادر هستند اطلاعات متعددی از كودكان نظیر موقعیت مكانی و صداهای اطراف آنها را شنود و جاسوسی كنند و به عبارتی دیگر، شركت های سازنده این اسباب بازی ها با مجهز كردن آنها به اینترنت، اسباب بازی كودكان را هك می كنند تا بتوانند اطلاعات ارزشمندی از آنها را به سرقت ببرند.
همچنین با وجود اینكه این روزها بازار گجت های هوشمند نظیر ساعت های هوشمند داغ شده است، اما برخی گزارش های انتشار یافته از آن حكایت می كند كه آژانس ارتباطات و فناوری آلمان استفاده از ساعت های هوشمند برای كودكان و نوجوانان را ممنوع اعلام نموده و از والدین آنها هم درخواست نمود كه ساعت های هوشمند كودكانشان را از آنها باز پس بگیرند.
آژانس ارتباطات و فناوری آلمان علت این تصمیم را احتمال هك كردن سیستم ردیابی و GPS و همینطور احتمال شنود در این ساعت های هوشمند اعلام نموده است. این آژانس در تشریح این مورد همینطور افزوده است كه كودكان و نوجوانان بسیاری در معرض خطر هك شدن سیستم ساعت های هوشمندشان قرار دارند كه در این باره، والدین و مدارس نقش پررنگی را ایفا خواهند كرد و موظف می باشند كه بازرسی و پیگیری های بیشتری داشته باشند.
اكنون در جدیدترین خبرها اعلام شده كه بعضی از بازی های گوشیهای هوشمند هم در حال گوش دادن به چیزی هایی اند كه با استفاده از میكروفون گوشی دریافت می شوند. اما آنچه كه شما می گویید را درك نمی نماید. درعوض، آنها تلاش می كنند تا آنچه را كه شما در حال تماشا هستید را بشنوند.
این چیزی است كه برنامه های گوشیهای هوشمند تا حدودی انجام می دهند: میكروفون با دسترسی به آنچه شما تماشا می كنید، تبلیغاتی كه شما می شنوید و هرآنچه كه می بینید را مورد استفاده قرار می دهد. اما، با این عمل ممكن است به اطلاعات سری و محرمانه مصرف كنندگان دست یافت.
بیش از ۲۵۰ بازی در فروشگاه Google Play شناسایی شده كه فقط از یك نوع خاصی از نرم افزار برای نظارت بر عادات تلویزیونی كاربران استفاده می گردد. البته اغلب برنامه ها، اطلاعات خویش را افشا نمی كنند و آنها را پشت یك دكمه "بیشتر بخوانید" پنهان می كنند.
اگر شما اخطار اولیه را از دست دهید، بعد از باز كردن برنامه، متوجه نمی شوید كه چه اتفاقی افتاده است. بعنوان مثال بازی پازل Endless ۹*۹، بلافاصله بعد از نصب، دسترسی به موقعیت مكانی و دسترسی به میكروفون شما را درخواست می كند. در ادامه با ورود به تنظیمات بازی می توان، جزئیات تماشای تلویزیون را ردیابی كرد تا از این طریق به محتوا و تبلیغات مربوط به تلویزیون دست یافت.
به گفته خیلی از كارشناسان نرم افزارهای اندرویدی، با استفاده از یك سری نرم افزار مشابه، مانند SilverPush، نیاز است كه كاربران نوع اطلاعات خویش را به نرم افزار اعلام كنند. از این رو مجموعه ای از اطلاعات كاربران در اختیار نرم افزار قرار می گیرد.
بر اساس اطلاعت سایت پلیس فتا، در مورد جمع آوری داده ها توسط این برنامه ها به كاربران اخطار داده نشده، درحالی كه برنامه های شناسایی شده، حتی اطلاعات پنهان را هم می توانند عرضه كنند. از طرفی، توصیفِ افشای اطلاعات یك فایل ویدیویی درYouTube، هیچ گاه قابل قبول نیست، زیرا هر بیننده ای ممكن است آن را ببیند. از آنجائیكه مردم می توانند این بازی ها را بدون مشاهده افشاگری دانلود كنند، مسائل مشابهی ممكن است به وجود آید.
به گفته كارشناسان، بعضی از این برنامه ها حتی بعد از بسته شدن نیز، نظارت بر میكروفون گوشی را ادامه می دهند و به نظر می رسد كه اغلب این برنامه ها بر روی اندروید و برخی App Storeها قرار دارند. هر دو شركت اپل و گوگل نیاز به برنامه هایی برای درخواست دسترسی به میكروفون دارند، پس كاربران باید مجوز گوش دادن با استفاده از میكروفون را، پیش از اینكه برنامه آغاز به كار كند به آن بدهد، اما هیچ گاه مشخص نمی باشد كه آیا برنامه ها حتی بدون آن مجوز هم كار خواهد نمود.
برای سال ها، فرضیات توطئه انگیز زیادی در مورد برنامه های بزرگ بخصوص فیس بوك وجود داشته كه از میكروفون گوشیهای هوشمند به منظور گوش دادن به آنچه كه مردم می گویند، استفاده می كرد و سپس تبلیغات خویش را بر مبنای مكالمات به دست آمده به نمایش می گذاشت. باآنكه این برنامه ها می توانند همه چیز را بشنوند، اما آنها فقط باید یك صوت قابل تشخیص، نظیر نمایش های تلویزیونی، فیلم ها و تبلیغاتی را كه بعداً برای هدف قراردادن تبلیغ استفاده می نمایند، گوش دهند. البته هر چند این رفتار خوشایند نیست، اما حداقل درصد خطر و ترس آن كمتر است.

در آخر می توان اظهار داشت كه فیس بوك و برنامه هایی نظیر آن، نیازی به گوش دادن ندارند. زیرا هم اكنون اطلاعات زیادی از داده ها را در وب سایت و برنامه های خود و حتی در سایت ها و برنامه های دیگر كه در تبلیغات شان قرار می گیرند، ردیابی می كنند.



1396/11/02
13:45:37
5.0 / 5
128
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
تولیدو